Fråga om Crescent Skoterett

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Kalle Kula
Drömmare
Drömmare

Fråga om Crescent Skoterett

Post by Kalle Kula »

Hejsan!

Jag har blivit erbjuden att köpa en Crescent Skoterett som enligt ägaren startar och går men är lite ”lynnig” och stannar emellanåt. Övrig info är att den har en ny förgasare och att bränslefilter saknas. Då jag inte är speciellt kunnig på att meka, alls, så undrar jag nu vad ni tror om detta? (Förstår att det är svårt med denna knapphändiga info, men även kvalificerade gissningar uppskattas).

Kan det vara avsaknaden av bränslefilter som gör den ”lynnig”? Är det lätt att få tag på ett som passar och i sådana fall sätta dit det?

Tacksam för svar!
colsson
Lärling
Lärling

Re: Fråga om Crescent Skoterett

Post by colsson »

Att scootern är lynnig pga avsaknaden av ett bränslefilter är en möjlighet men det finns även femtio andra möjligheter till varför den uppför sig märkligt. Det är mao omöjligt att svara på.
Ja, det är lätt att få tag på ett filter som passar på bränsleslangen och det brukar sällan vara svårt att montera det heller.
/ Christian
Kalle Kula
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle Kula »

Tack för svar!
Förstår att det är väldigt svårt att spekulera i. Har även läst en del om ånglås och igentäppt sil i bensinkranen. Bland annat. Är som sagt inte så mekaniskt kunnig men ånglås och dylikt låter som något även amatörer skulle kunna navigera sig fram till hur man löser?
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Vad är det för färg och var finns den? Om det är min gamla och ingen har gjort vid motorn så skulle jag avråda dig från köp om du inte är ordentligt meksugen.
Kalle Kula
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle Kula »

Hej Janne!

Den är vit med en metallicblå sidokåpa, finns utanför Lund. Är det den tror du?
Ordentligt meksugen är jag nämligen inte!
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Jag sålde min till Lerum men den kan ju ha vandrat vidare. Den var vit och hade vita sidokåpor då. -64 års modell så den hade tex inte de extra gälarna som tillkom sedan. Tutan var flyttad från original under framskärmen till ovansidan av densamma. Hemkörd bensinkransmanövrering med en vingmutter på gängstång. Kännetecken jag kommer på lite snabbt.
Post Reply