Jag har noterat, då jag kört min Vespa P200 tillsammans med några kamrater som åker vanlig motorcykel, att man håller högre hastighet i kurvorna med den vanliga motorcykeln. Vi pratar alltså om småkurviga asfalterade sommarvägar, sådana som är så mysiga, och hastigheter kring 60-80 km/t. Det är alltså inte Vespans mer måttliga effekt som är problemet utan att det i dessa småkurvor känns vingligt att köra för fort. Kanske har att göra med storleken på hjulen och gyroeffekten från dessa? Kan nämna att min Vespa har nya fräscha Continentaldäck. En vanlig motorcykel känns rätt stabil vid kurvtagning medans en Vespa bär sig mera oroligt åt.
Jag vet ju att man, i en del länder, kör banracing med scootrar. Undrar hur dom upplever det?
Någon som funderat runt detta och kanske kan utveckla tankarna?
Att köra scooter kontra motorcykel
Att köra scooter kontra motorcykel
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Re: Att köra scooter kontra motorcykel
En scooter är ju ett annorlunda fordon än en mc, så det är svårt att jämföra. Men tänk på att din P200 är typ 35 år gammal, och att grundkonstruktionen fyllt 70. Hur gamla är motorcyklarna?
Dock, bra däck är en början men räcker inte hela vägen. Du måste ha bra stötdämpare också, gärna modernare konstruktion än dem Piaggio skickar med, och sedan har vi bussningarna i motorns infästning i ramen som kan ha tappat spänsten på 35+ år.
Jag älskar att köra fort på slingriga asfaltvägar, fast hellre på en Lambretta än på Vespa. Vi kör ju vår tvådagars Cannonball, totalt 50-60 mil på just sådana vägar som du beskriver, och där går det undan
/jens
Dock, bra däck är en början men räcker inte hela vägen. Du måste ha bra stötdämpare också, gärna modernare konstruktion än dem Piaggio skickar med, och sedan har vi bussningarna i motorns infästning i ramen som kan ha tappat spänsten på 35+ år.
Jag älskar att köra fort på slingriga asfaltvägar, fast hellre på en Lambretta än på Vespa. Vi kör ju vår tvådagars Cannonball, totalt 50-60 mil på just sådana vägar som du beskriver, och där går det undan

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det är ju inte bara däckens storlek, det är axelavståndet också, som är mycket större på en motorcykel samt att dom brukar väga mycket mer.
Intressanta tankar. Jag kör ju både stor mc och Vespa och kan bara konstatera att jag kör långsammare i kurvorna med scootern än med mc´n. Det känns helt enkelt bäst så. Det skulle vara kul att få köra scooter på bana och tänja lite på gränserna (modet)
/ Christian
-
- Nybörjare
Skaffade mig en motorcykel efter att i många år bara kört vespa. Det blev fantastiskt otäckt att köra vespa i jämförelse med motorcykeln. Jag tycker nog att det är axelavståndet som gör den största skillnaden, men självklart de små hjulen också.
Men charmen med en vespa kan man aldrig slå med en motorcykel!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men charmen med en vespa kan man aldrig slå med en motorcykel!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk