tips/råd köp av scooter

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Kentaj86
Drömmare
Drömmare

tips/råd köp av scooter

Post by Kentaj86 »

Hej på er!

Jag skulle behöva lite råd angående köp av scooter som jag ska ha att åka till jobbet, fotbollsträningarna, handla på vägen hem med.

Bor i Stockholm och enkel väg till jobbet är cirka 1 mil.
Samma sträcka ungefär till träningarna.
(nej, jag vill inte cykla)

Då det brukar bli hyfsat långa köer vissa delar så kände jag att istället för att spendera tiden i en bil så kunde man kanske skaffa en bekväm lätthanterlig scooter och swisha förbi köerna med.

Kommer mestadels åka stadstrafik samt landsväg. Dock kan det hända att jag åker motorväg om jag vill ta scootern utanför "jobb/träningsområdet". :)

Satt och kollade på 250cc, men känner att det kanske räcker med en 125cc för det jag ska ha den till?

Har ni några tips och råd så tar jag gärna emot allt jag kan få! :)
Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Re: tips/råd köp av scooter

Post by Peter Bjorkdahl »

Lite trött men i övrigt helt ok.
http://www.hondamc.com/hojar/honda-sh150i-2017/

125-or brukar vara dyrare att försäkra än t ex 150 och 250.

Peter Björkdahl
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: tips/råd köp av scooter

Post by henrikborjeson »

Hej

Letar du efter en klassisk scooter eller en modern automatväxlad? Är det bara för transport eller tänkte du vara med på utflykter, träffar etc?

Det finns en uppsjö av italienska, japanska och koreanska scootrar på Blocket som fungerar utmärkt för att bara ta dig från A till B. Mycket handlar om vilken budget du har, för en-mila turer räcker en 125a långt men ska du skjutsa och vill köra längre kan det vara vettigt med något större.

Personliga favoriter:
Vespa GTS300 - stor, stark och snabb, klarar motorväg och passagerare utan problem

Vespa LX125 - enkel tillförlitlig automatscooter som är mer hanterlig än GTS i stadsmiljö men mycket svagare

Vespa PX200 - 2-taktare med manuell växling som är en arbetshäst och ser dessutom ut som en "riktig" vespa. Tillförlitlig men finns bara som begagnad

Vespa ET4 150 - underskattad plåtscooter med automatlåda som ger mycket för pengarna, välj modellerna med Leader-motor

Med vänlig hälsning
Henrik Börjeson, PR Scooterklubben
Post Reply