Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
karlos
Nybörjare
Nybörjare

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by karlos »

Offroadat lite. Och hondan tar sig fram utmärkt med en passagerare i jakten på hallon. Krypit fram på stigar och eljusspår. Har fått korgen som skulle monteras där fram. Men i typisk billig kopia så hålar det dåligt. Så ska leta fram en liten rundfil och modda lite .hoppas bara skruvskallarna inte blir för små efter det.
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Det har rullat iväg ganska exakt 200 mil sedan jag köpte min Innova i höstas. Jag är nu rätt väl inkörd på den och tycker väl ungefär så här:

Växleri och automatkoppling gick faktiskt rätt bra att vänja sig vid. Jag kan numera definitivt inse fördelar med arrangemanget i stadstrafik, dock hade jag inte protesterat om kopplingen varit manuell. Men det går oftast rätt bra att möta med gas och koppling vid nedväxlingar, så i regel är jag nöjd.

Motorn är en liten juvel! Mysig karaktär - lugn och fin. Känns verkligt solid. Har inte missat en enda gång. Superstabil tomgång såväl kall som efter flera mils fullgas på motorväg.

Körställningen är väl helt OK men det hade inte gjort något om "benskölden" givit lite mer skydd. Nu har knäna en tendens att hamna ute i fartvinden. Lite jobbigt att sitta och hålla ihop dem för att minska luftmotståndet.

Bränsleförbrukningen har skiftat mellan 0,22 och 0,17. Snittet ligger på 0,19. En snabb rusch idag från hemmet i Lund till Köpenhamn och tillbaks över bron med konstant bra nära fullgas gav 0,22, vilket känns helt OK. Den har inte brytt sig om att göra av med så mycket olja - vill minnas att jag fyllt på ett par deciliter. Klart bra!

Motorväg och Öresundsbro är väl inte ställen där Innovan passar bäst - speciellt inte som idag med mot- och lätt sidvind. I Köpenhamns stadstrafik skördade den däremot poäng i massor! Jag fick ett intryck av att folk kör lugnare i Kph än i Malmö. Idag var jag konstant utan ansträngning kvickast iväg från rödljusen. Inte alltid så i Malmö.

Det är en trevlig modell, det här!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Varit hem till Åmål en vända och körde tillbaka till Limhamn igår. Mot/sidvind halva vägen men med tankningarna så blev det ändå bara 6½ timme för att ta sig 46 mil så det får väl anses vara godkänt. Den har nu passerat 4000 mil och än har den inte givit mig några bekymmer förutom att jag upptäckte att fästena till pakethållaren är för klena. På pakethållaren står det max 3 kg, något som jag överskridit med råge regelmässigt. För några veckor sen tyckte jag att den kändes sladdrig så jag tog mig en titt och upptäckte att ett fäste had gått av helt och hållet och två till hade ordentliga sprickor så det fick bli en tur till den lokala mc-meken och få det svetsat
karlos
Nybörjare
Nybörjare

Post by karlos »

Ja så ser den ut med korg
Attachments
Moppen
Moppen
FB_IMG_1472713571253.jpg (51.77 KiB) Viewed 29182 times
karlos
Nybörjare
Nybörjare

Post by karlos »

Har även ett kitt med dekaler i regnbågens färger, lär väl alltid reta någon men istället för innova kommer det stå wave i
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Alternativt användningsområde för Innova

https://www.youtube.com/watch?v=BVwv69IVYLE

Börjar vid 7:45 :)
karlos
Nybörjare
Nybörjare

Post by karlos »

Kommer mätarställningen nollställas när man tar bort batteriet över vintern ?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

karlos wrote:Kommer mätarställningen nollställas när man tar bort batteriet över vintern ?
Nej. Det är bara att ta bort batteriet.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Någon mer som kör på lättmetallfälgar och vad kör ni på för däck?
Just nu har jag Heidenaus K66 70/100 fram och K36 80/90 bak men jag funderar på att sätta ett K66 80/90 ( http://www.mcdackonline.com/cgi-bin/rsh ... zeugart=MO ) och köra slanglöst, Åsikter?
Tyvärr finns inte det däcket med 70/100 profil så hur tror ni det passar fram? Finns det andra m/s däck men i 70/100 ?
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Har Honda slutat sälja Innova?
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

Innova slutade tillverkas 2012. Det närmaste nu är wave.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Wave säljs väl inte heller här?
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Wave 110 såldes i Sverige ett par år i samband med att Innova försvann. Nu finns ingen av dem här.

I ostasien är läget annat - där finns båda två i flera olika varianter. 125-an har fått vettig bensintank (5,4 liter) vilket med marginal bör ta en 25 mil mellan tankningarna. Förvaringsutrymmet under sadeln verkar också ha blivit större - sägs rymma 18 liter och ta en integralhjälm.
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
karlos
Nybörjare
Nybörjare

Post by karlos »

Ja men då är det snart dags att damma av innovan. Göra En full service och fixa punka hinner jag nog med innan det blir helt bart mellan hemmet och jobbet

För övrigt. Vilken otrolig skillnad det är mellan oljor..
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kapsyl »

karlos wrote:För övrigt. Vilken otrolig skillnad det är mellan oljor..
Vad kör du på för olja? Jag kör på Biltemas syntetiska mc-olja och tycker den funkat bra men jag är alltid villig att testa något annat som rekommenderas :)

Gudskelov är vintern över. Bor i Malmö och kör året om med Innovan. Den skall strax slå över 5000 mil så det är dags att ge den en överhalning. Funderar på Wave. Ser att 125-an finns med skivbroms bak också och med en större tank än Innovan så är det frestande. Har dock inte hittat någon som tar in den till sverige eller tyskland så förslag emottas tacksamt :)
Fattar inte varför de inte säljs här, ses de som konkurrenter till SH-modellerna?
karlos
Nybörjare
Nybörjare

Post by karlos »

Körde sista halva sesongen ifjol på nått honda försäljaren sa va bra. Tecnosyntetiskt skit. Fick knappt upphan i 90kmh samt det "bromsade" nedförs innan hade jag okq8 olja som va 10ggr bättre. Har en liten dunk Biltema mineral olja liggande. Men jag kommer att byta till ok oljan igen.
Post Reply