Slö Super -60.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
handler
Drömmare
Drömmare

Slö Super -60.

Post by handler »

Hej!

Har haft min Super i ett år och blir inte klok! Jag tycker att den saknar "tryck" och har man medvind och och lätt utför så kan man få upp den i 60 km/h. Men då ska man ha tur!

Motorn är klyvd, packningar bytta, kolv bytt och cylindern är honad. Avgaset som är original har fått sig en vända med kaustiksoda.

Förgasaren (20/17A) är rengjord och isärplockad med ny flottör, nål, packningar mm.
Kopplingen är renoverad med nya lameller, fjädrar mm. Munstyckena är huvud 100, BE3 och 140 på toppen.

Tanken är rengjord med ny bränslekran. Bränslet är givetvis fräscht. Stiftet är nytt och lite mörkare än chokladbrunt så något fett går den. Vrider jag ner luft/bränsleskruven på förgasaren baktill mer än mina 3 varv som jag har nu så fixar den knappt 50 km/h. Vid full gas så låter den inte kan varva ur helt. Det bluddrar nästan. Med 1,5 varv så fixar den knappt 45 km/h!

Vad tror ni kan vara problemet till den dåliga gasresponsen och dåliga topphastigheten? Som det är idag så är det inte helt optimalt för att hänga med i trafiken :cry:

Tacksam för svar!
Attachments
super.jpg
super.jpg (312.23 KiB) Viewed 8531 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Slö Super -60.

Post by henrikborjeson »

Hej

Det låter konstigt att skruven på baksidan ska påverka din toppfart så mycket, den ställer tomgångsblandningen och ska inte ha nämnvärd effekt på toppfarten. Har du testat utan luftfilter eller med en annan förgasare om den svarar bättre? Antar att tändningen står rätt inställd.

BE3 som mixer låter inte heller riktigt rätt, på Touring/Super med
20/17 ska det vara E1 men är osäker på hur mycket som skiljer dem. BE3 sitter på PX200

En annan sak ( eftersom jag råkat ut för det ) - har du en kolv med avledningsytor på toppen och sitter den vänd på rätt håll?

Med vänlig hälsning/Henrik B
handler
Drömmare
Drömmare

Post by handler »

henrikborjeson wrote:Hej

Det låter konstigt att skruven på baksidan ska påverka din toppfart så mycket, den ställer tomgångsblandningen och ska inte ha nämnvärd effekt på toppfarten. Har du testat utan luftfilter eller med en annan förgasare om den svarar bättre? Antar att tändningen står rätt inställd.

BE3 som mixer låter inte heller riktigt rätt, på Touring/Super med
20/17 ska det vara E1 men är osäker på hur mycket som skiljer dem. BE3 sitter på PX200

En annan sak ( eftersom jag råkat ut för det ) - har du en kolv med avledningsytor på toppen och sitter den vänd på rätt håll?

Med vänlig hälsning/Henrik B
Tack för svaret Henrik!

Nu en vecka senare har jag testat att byta original avgasrör till ett nytt sip road 2. Märkte en liten förbättring med samma setup som tidigare. Testade att för saken skull att byta till mindre munstycke rättare sagt 92 men då orkade den knappt ge sig iväg. Vid 98 munstycke som vore standard så fort man drar på fullgas så tappar den effekt och låter nästan strypt. 3/4 funkar fint. Testade till sist att köra 108 munstycke och till min förvåning så gick den bäst av de tre testerna. Samtliga gånger ställdes mixer skruven in för varje stift.

Testade även att byta ut huvudLUFTmunstycket till 160 men det vart inget vidare.

Gällande kolven, avledningsytor? Kolven är ny och sitter korrekt, dubbelkollade :)

Gjorde en lite märklig observation när jag testade att köra vespan utan luftfilter. En mindre mängd soppa skvätter uppåt vilket kan förklara varför jag ofta hittar bensin i luftfiltret. Nog för att bensin kan användas för att rengöra filtret men så borde det väl inte vara? Kan det helt enkelt vara så att förgasaren är trasig?
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Hmm, super -60 är väl slidmatad?
Låter lite som att den inte tätar riktigt i sliden. Det skulle kunna förklara både att den är trött och spottar tillbaka. Kan självklart vara något annt men kan vara värt att undersöka.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Att den spottar tillbaka mycket ur förgasaren tyder på att det inte är tätt mellan vev och motorblock vid insuget. Det brukar oftast göra att den surar ner på tomgång men ha mindre effekt på högvarv. När jag bestyckar brukar jag ta det huvudmunstycke som gör att den precis 4-taktar vid fullgas i 2:an - sen i 3:an går den rent.

Kollar du på en gammal kolv finns det ett T-format mönster i toppen som ska göra att gasen flödar runt bra i cylindern och dessa kallas "deflectors" i manualerna. Se
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_19410000
och i cylindertoppen ser man två små uttag där kanterna ska passa in.

Din nyrenoverade Super150 ska göra minst 75km/h - annars är något galet

Med vänlig hälsning/
Henrik B, PR svenska scooterklubben
handler
Drömmare
Drömmare

Post by handler »

Att den spottar tillbaka mycket ur förgasaren tyder på att det inte är tätt mellan vev och motorblock vid insuget. Det brukar oftast göra att den surar ner på tomgång men ha mindre effekt på högvarv. När jag bestyckar brukar jag ta det huvudmunstycke som gör att den precis 4-taktar vid fullgas i 2:an - sen i 3:an går den rent.

Kollar du på en gammal kolv finns det ett T-format mönster i toppen som ska göra att gasen flödar runt bra i cylindern och dessa kallas "deflectors" i manualerna. Se
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_19410000
och i cylindertoppen ser man två små uttag där kanterna ska passa in.

Din nyrenoverade Super150 ska göra minst 75km/h - annars är något galet

Med vänlig hälsning/

Tack för svaren hörni!. Det är härligt med respons oavsett vad! Kör en ny gammal kolv av deflectortypen med original cylinder (nyligen honad) och original cylinder topp. Hur tätar man mellan vev och motorblock på bästa sätt?

/Benjamin
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Att täta mellan vev och block är i princip omöjligt om man inte sprutar på metall i blocket och fräser ut en ny tätyta. Alternativet är ett Reed-kit mellan förgasare och insug men jag är själv inte så förtjust i dem - det krävs att man delar motorn och tar bort rejält med material vid insuget och det kit jag testat ville inte varva ut. Andra kan ha andra erfarenheter

Jag tror själv inte att din otäta slid skulle göra så mycket skada men samtidigt svårt att felsöka på distans. Har du möjlighet att testa med en annan 20/17 förgasare om det gör skillnad kunde det vara bra, gärna från en vespa som går bra. Det här med att luftskruven påverkar toppfarten är minst sagt konstigt.

Med vänlig hälsning/
handler
Drömmare
Drömmare

Post by handler »

Tack för svaret Henrik! Jag testade att byta förgasare mot en ny Si 20/20, samma bestyckning av munstycken i stort sett förutom att luftmunstycket är 160. Vart en markant skillnad i både bottendrag och topphastighet. Precis som du sa så gör den närmare 80 km/h nu, lite väl fort i mitt tycke med 8' hjul.

Antar att det med andra ord var förgasaren som inte fungerade korrekt.

Noterade dock att när jag kollar tändningsinställningen med stroboskop så flyttar tändningen sig åt vänster när jag gasar? Kan den 12 månader nya kodningen vara dålig må tro? Eller är det något annat?

Hälsningar
Benjamin

Att täta mellan vev och block är i princip omöjligt om man inte sprutar på metall i blocket och fräser ut en ny tätyta. Alternativet är ett Reed-kit mellan förgasare och insug men jag är själv inte så förtjust i dem - det krävs att man delar motorn och tar bort rejält med material vid insuget och det kit jag testat ville inte varva ut. Andra kan ha andra erfarenheter

Jag tror själv inte att din otäta slid skulle göra så mycket skada men samtidigt svårt att felsöka på distans. Har du möjlighet att testa med en annan 20/17 förgasare om det gör skillnad kunde det vara bra, gärna från en vespa som går bra. Det här med att luftskruven påverkar toppfarten är minst sagt konstigt.

Med vänlig hälsning/
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Dålig fjäder på brytarna?
/P
handler
Drömmare
Drömmare

Post by handler »

Tjenare Paka! Brytarna är bytta, avståndet mellan brytarspetsarna är 0,3mm när de öppnas.

Paka wrote:Dålig fjäder på brytarna?
/P
Post Reply