6v till 12v konvertering. Elhjälp
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Kolla videon här när jag mäter:
http://sendvid.com/qfbjylvk
http://sendvid.com/qfbjylvk
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Jag förstår inte precis vad du testar nu. Med gamla typen strömställare har man troligtvis kortslutning genom tutknappen när ljuset är av och med ljuset på är det ingen kortslutning men tillräcklig låg motstånd så att en multimeter i ledningsläge piper.
Har du en 6/12v AC strömkälla kan du testa med?
Har du en 6/12v AC strömkälla kan du testa med?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
hmm jag tänkte att jag skulle mäta för att se så att det var anslutning från kablarna som sitter nere vid motorn och upp till styret. Tyckte bara att det var konstigt att när jag kopplar mot jordsladden där nere och håller mot någon av lampsladdarna där uppe vid styret att det piper en läge ON
Tyvärr ingen AC källa bara DC 12v
Tyvärr ingen AC källa bara DC 12v
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Kan man koppla 12v dc till?
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ja förutom att tutan inte funkar på DC såklart.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Du ska ha en BA20d lampa, den kallas även. Skulle köpa en (Osram) hallogen 12V 35/35W det borde nya tändsystemet klara och då får det mkt bättre ljus än du hade innan.
http://www.donsbulbs.com/cgi-bin/r/b.pl ... d~ece.html
http://www.donsbulbs.com/cgi-bin/r/b.pl ... d~ece.html
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Perfekt då köper jag en sådan. Tack!
Påbörjade ihopkoppling av statorkablar, CDI och likriktare
På instruktionen ser det ut att komma ut tre kablar från statorn.
1. Red/black
2. Yellow
3. Red/white
Tolkar det såhär:
- Röd/svart delar på sig och går till CDI och till kopplingsdosan där den kopplas till röd sladd för avstängning.
- gul delar på sig och går till llikriktaren samt kopplingsdosan där den kopplas till grön för ström till vespan.
- röd vit går till likriktaren
Datablad för pinasco flytech:
http://www.officinatonazzo.it/readycont ... lytech.pdf

Nu undrar jag vad den 4e blåa kabeln är tillför som kommer ut från statorn?

Påbörjade ihopkoppling av statorkablar, CDI och likriktare
På instruktionen ser det ut att komma ut tre kablar från statorn.
1. Red/black
2. Yellow
3. Red/white
Tolkar det såhär:
- Röd/svart delar på sig och går till CDI och till kopplingsdosan där den kopplas till röd sladd för avstängning.
- gul delar på sig och går till llikriktaren samt kopplingsdosan där den kopplas till grön för ström till vespan.
- röd vit går till likriktaren
Datablad för pinasco flytech:
http://www.officinatonazzo.it/readycont ... lytech.pdf

Nu undrar jag vad den 4e blåa kabeln är tillför som kommer ut från statorn?

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ja jag hade frågat tididgare i tråden med bilder på reflektorer om du hade en strålkastare med hel och halvljus BA20d lampa eller med bara ett läge och P26s. BA20d = BAjonet 20mm dubbel , P26s = Protuded? 26mm single.
Mmm ja konstigt att den blåa kabeln från statorn inte beskrivs! Jag misstänker att det är jord för ljusspolen. Det har isf fördelen att man även skulle kunna använda en regulator med dubbel likriktare.
Du kan testa om du får din mätare att pipa om du mäter mellan statorns metal och gul samt mellen statorns metall och röd/vit, om inte är ljusspolerna isolerade och blå troligtvis tänkt att kopplas till massa. Testa i.s.f. mellen blå och metall (bör inte heller leda) och mellan blå och gul samt blå och röd/vit, dessa bör leda (pipa). Mellan gul och röd/vit kommer det då också pipa.
CDI-n behöver så klart jordas som instruktionerna beskriver.
Frågan är om matningsspolen till CDI-n också jordas med blå eller om den jordas intern genom statorn. Jag förmodar att den inte jordas intern (inte med blå) men det bör du också mäta med din universalmätare, om det inte piper mellan röd/svart och statorn är den inte intern jordat och lär det pipa mellan blå och röd/svart.
Mvh Aryan
Mmm ja konstigt att den blåa kabeln från statorn inte beskrivs! Jag misstänker att det är jord för ljusspolen. Det har isf fördelen att man även skulle kunna använda en regulator med dubbel likriktare.
Du kan testa om du får din mätare att pipa om du mäter mellan statorns metal och gul samt mellen statorns metall och röd/vit, om inte är ljusspolerna isolerade och blå troligtvis tänkt att kopplas till massa. Testa i.s.f. mellen blå och metall (bör inte heller leda) och mellan blå och gul samt blå och röd/vit, dessa bör leda (pipa). Mellan gul och röd/vit kommer det då också pipa.
CDI-n behöver så klart jordas som instruktionerna beskriver.
Frågan är om matningsspolen till CDI-n också jordas med blå eller om den jordas intern genom statorn. Jag förmodar att den inte jordas intern (inte med blå) men det bör du också mäta med din universalmätare, om det inte piper mellan röd/svart och statorn är den inte intern jordat och lär det pipa mellan blå och röd/svart.
Mvh Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ursäkta mycket att tänka på så kanske missade/förstod inte riktigt det med lampsockeln.
Jag är inte hemma just nu så kan inte mäta men ska göra det.
Dock skickade säljaren på begäran en ny instruktion som verkar mer passande till mina delar.
Här kopplas den blå till den före detta jordpunkten på CDI. Hur jordadas CDI? Genom den blå kabeln till statorplattan mot motorblocket?

Jag är inte hemma just nu så kan inte mäta men ska göra det.
Dock skickade säljaren på begäran en ny instruktion som verkar mer passande till mina delar.
Här kopplas den blå till den före detta jordpunkten på CDI. Hur jordadas CDI? Genom den blå kabeln till statorplattan mot motorblocket?

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Jag förstår, det är ganska förvirrande med alla olika variationer som finns.
Ja det ser då ut att blå är jord för CDI / spole och kopplat till statorplattan. I Så fall bör ljusspolen nästan också vara jordat till statorplattan. Om du gör konduktionstest från statorplattan till gul och till röd vit bör det alltså också pipa.
Ja det ser då ut att blå är jord för CDI / spole och kopplat till statorplattan. I Så fall bör ljusspolen nästan också vara jordat till statorplattan. Om du gör konduktionstest från statorplattan till gul och till röd vit bör det alltså också pipa.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ska göra testerna. Men i nuläget har jag redan jordat CDI mot motorblocket. Borde väl gå lika bra att dra den blå kabeln till samma jordpunkt, alternativt isolera den bara?
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ja du kan dra blåa sladden till samma jordpunkt som spolens jordpunkt
Jord för tändningen är också blå i detta schema
https://www.beedspeed.com/manuals/wirin ... oom-dc.pdf
Jag förstod inte hur CDI kunde triggas i detta system. Oftast har CDI tändningar en pickup/triggerspole på statorplattan för tändpunkten och en större spole för att ge ström CDI tändningen. CDI som brukar vara inbyggd i tändspolen har då tre ingångar; matning, trigger och jord.
En sådan staorplatta ser t ex ut så här (triggerspole nära sladdarna)

och CDI/spole så här

CDI:n i ditt system har bara två anslutningar, det triggas antagligen av matningsspolen spänningsändring positiv eller negativa flank. Det borde då bli två gnistor per varv iom att det är en 4-polig magnetsvänghjul och det står även på detta snarlika system http://www.scooter-center.com/medias/sy ... 0sheet.pdf
matarspole tändningen (röd svart) till jord 290 Ohm ±20
ljusspole gul till jord 0,4 Ohm±20%
/Aryan
Jord för tändningen är också blå i detta schema
https://www.beedspeed.com/manuals/wirin ... oom-dc.pdf
Jag förstod inte hur CDI kunde triggas i detta system. Oftast har CDI tändningar en pickup/triggerspole på statorplattan för tändpunkten och en större spole för att ge ström CDI tändningen. CDI som brukar vara inbyggd i tändspolen har då tre ingångar; matning, trigger och jord.
En sådan staorplatta ser t ex ut så här (triggerspole nära sladdarna)

och CDI/spole så här

CDI:n i ditt system har bara två anslutningar, det triggas antagligen av matningsspolen spänningsändring positiv eller negativa flank. Det borde då bli två gnistor per varv iom att det är en 4-polig magnetsvänghjul och det står även på detta snarlika system http://www.scooter-center.com/medias/sy ... 0sheet.pdf
Det står även motståndsvärden för statorspolarna:Number of sparks 2 sparks per revolution at 180°
matarspole tändningen (röd svart) till jord 290 Ohm ±20
ljusspole gul till jord 0,4 Ohm±20%
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Hittade ett schema över denna CDI utan pickup, sitter tydligen också på Italjet scooter


Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Tack så mycket Aryan, jag förstår lite men har inte så fördjupade kunskaper inom ellära. Är dock intressant och roligt att försöka förstå. Hoppas såklart att jag har fördelarna i mitt elektroniska tändningssytem framför det andra
Jag kan tänka mig att du är någon form av elektriker med tanke på hur kunnig du är.
En annan fundering jag har angående kabelstammen i vespan igen. Tutan har grön och vit kabel. Den gröna sammanstrålar/ihoplödd med den gröna matningskabeln (12v) uppe vid reglaget på styret. Sen är den vita på ena kontaktatiftet för tutan och andra stiftet är jord. Är detta rätt? Eller kommer tutan ständigt tjuta nu?

En annan fundering jag har angående kabelstammen i vespan igen. Tutan har grön och vit kabel. Den gröna sammanstrålar/ihoplödd med den gröna matningskabeln (12v) uppe vid reglaget på styret. Sen är den vita på ena kontaktatiftet för tutan och andra stiftet är jord. Är detta rätt? Eller kommer tutan ständigt tjuta nu?
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Det borde bli rätt. Du har ju en ny strömbrytare där tutknappen sluter strömkretsen när den trycks in, runda brickan på bilden gör kontakt mellan blecken i bilden uppe till höger 
När man trycker in tutknappen går (växel)strömmen då så här: grön kabel - tutan - vit kabel - tutknappen - jord och när man släpper tutknappen bryts strömkretsen och blir det tyst…
Gamla strömbrytaren var tvärtom, där öppnades kontakter när man trycker in knappen.

När man trycker in tutknappen går (växel)strömmen då så här: grön kabel - tutan - vit kabel - tutknappen - jord och när man släpper tutknappen bryts strömkretsen och blir det tyst…
Gamla strömbrytaren var tvärtom, där öppnades kontakter när man trycker in knappen.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ja, har ju kopplat enligt beedspeed så får hoppas den går igång utan kortslutning 
Såhär blev det med montering av eldetaljerna. Monteringsplattan passade såklart jättedåligt och hur jag än vände o vred på det så tog det i stötdämparen med CDI, så fick borra nya hål. Nu sitter iaf motorn i vespan igen. Samt testade och fick gnista vilket var roligt. (Får dra fram en kabel senare för batteri/mobilladdning.)
Uppdaterar allteftersom


Såhär blev det med montering av eldetaljerna. Monteringsplattan passade såklart jättedåligt och hur jag än vände o vred på det så tog det i stötdämparen med CDI, så fick borra nya hål. Nu sitter iaf motorn i vespan igen. Samt testade och fick gnista vilket var roligt. (Får dra fram en kabel senare för batteri/mobilladdning.)
Uppdaterar allteftersom


Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ser väldigt fint ut! Kanske kontakterna till regulatorn är lite utsatta av stänk från bakhjulet som på längre sikt skulle kunna ge lite kontaktproblem.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Köpte en BA20D men glaset på lampan var för stort för att komma igenom reflektorns hål 
Stod att den skulle passa till V50.

Stod att den skulle passa till V50.
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Vad!? Men sockeln passar annars i lamphållaren?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ja sockeln passar i reflektorn. Men själva glödlampans glas var större och gick inte igenom hålet. Typiskt 
Kan man köpa lampor över disk i någon välsorterad butik?

Kan man köpa lampor över disk i någon välsorterad butik?
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Borde finnas hos MC och moped affärer.
Annars här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... /?artId=20
Annars här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... /?artId=20
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Jag har tydligen en BA15D,
Funderar på byta hela reflektorn till BA20D om det finns att köpa
Funderar på byta hela reflektorn till BA20D om det finns att köpa
Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp
Ikväll drog jag igång vespan efter nyrenoverad motor. Startade på 4 kicken 
Fram och baklampa lyser, dock något glapp med tutan då den till och från konstant tjuter.
Metallhöljet blir varmt undertill, speciellt på niten som håller själva dödarknappen. Något verkar göra kortslutning. Ska testa med en annan kontroll imorgon. Annars så startar den jättefint med den elwktroniska tändningen. Verkar kanon allt, förutom elfelet med tutan då

Fram och baklampa lyser, dock något glapp med tutan då den till och från konstant tjuter.
Metallhöljet blir varmt undertill, speciellt på niten som håller själva dödarknappen. Något verkar göra kortslutning. Ska testa med en annan kontroll imorgon. Annars så startar den jättefint med den elwktroniska tändningen. Verkar kanon allt, förutom elfelet med tutan då
