6v till 12v konvertering. Elhjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Har köpt mig Pinasco flytech till min vespa 50 (85cc D.R).
Lite osäker på inkoppling i min befintliga kabelhärva.
Jag har följande färger på vespan:
Svart: ?
Röd: ?
Grön: ?

Ska kopplas in enligt instruktionen men där är det andra färger.
Har dessa bilder att utgå från.
Svenskt elschema:
Image

Kabelstam vespa:
Image

Instruktion pinasco flytech:
Image
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by MammaScan »

De på din kabelstam är
Svart - jord
Röd - dödare
Grön - matning (+)

Om jag förstår färgmarkeringarna rätt så är pinasco:
Svart - jord
Gul - dödare
Blå - matning (+)
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Låter vettigt så bara koppla på det sättet. Läst att tutan ska ändras till icke slutande? Något mer att tänka på?
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by MammaScan »

Osäker på tutan.
Tror inte du behöver tänka på något mer på en v50. Har man däremot bromsljuskontakt så behöver den bytas mot en slutande.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

I sådant fall verkar det ju lätt att koppla ihop detta. Hört att tutan tex bara fu gerar med ljusen på eller något sådant om man inte modifierar kontakten.
Stort tack!
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Kanske dessa länka kan vara till hjälp

https://www.beedspeed.com/manuals/wirin ... 20loom.pdf

https://www.beedspeed.com/manuals/wirin ... ration.pdf

Jag har byggt om min switch ungefär som i andra länken när jag ändrade min V50 till 12V DC (LED) belysning med tutan kvar på AC.
Men jag har bara en likriktare för ljuset och kvar original ljusspole ich tändsystem med brytare och extern tändspole.

Nvh Aryan

PS Jag har också varit inne på att skaffa elektronisk tändning för den har länge varit lite svår att kicka i gång och även känslig för fukt/regnväder. En nyköpt tändspole hjälpte inte alls, det gjorde den bara ännu sämre. På försök provade jag nyligen att koppla in en stor rund Bosch biltändspole i stället somegentligen är avsett för 12V bateritändning men trots det gjorde en enorm skillnad. Så den har jag nu monterat permanent med ett par byglar. Den är nu lätt att kicka igång, jag kan ha enorm låg tomgång -utan att stannar- och fått mkt bättre bottendrag, så det kan knappt bli bättre känns det som
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Tack så väldans!
Jag har skaffat en sådan här kontakt men ändå lite osäker på vilken kabel som ska gå var...
Image
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Ser det här rätt kopplat ut?
Image
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Jag har ingen grå kabel i kontakten, har ni det?
Är vespan kanske kopplad såhär? Vet inte om det komplicerar saker i sådant fall...
Image
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Troligtvis är / var vespans belysning kopplat efter skemat du postade
Image

Då är bakljuset seriekopplat med framljuset 6V 18W spollampa bak och 6V 15W lampa i strålkastaren.

Därför går det två ledningar till bakljuset 1 (svart) och 2 (grå)

När du bygger om till 12V är fram och baklamporna parallellt kopplade. Du ska därför koppla ena anslutningen ( 2 grå ?) i bakljuset till jord och den andra till (1 svart?) till 4 i switchen.

Ena sidan av anslutningarna till tutknappen (den som du markerat med svart), ska du koppla till jord nånstans.

Då tror jag att det kan vara rätt, naturligtvis ska du då också ha 12V lampor.

Mvh Aryan

PS Till spänningsregulator +12V “+batteria" anslutningen kan du sedan koppla en 12V billaddare till mobilen eller GPS som jag har gjort om du vill, den laddar då naturligtvis bara när motorn går.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Tack för att du hjälper mig!
Min vespa verkar vara kopplad såhär:
Alltså två grå ledningar till baklampan som ser ut att komma från framlampan lila och brun, ingen jord?
Antar att det går 12v i både lila och brun
Image 2017-05-09 at 12.38.35 em.png
Image 2017-05-09 at 12.38.35 em.png (505.04 KiB) Viewed 28437 times
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Måste jag göra såhär:
brake light fixx.png
brake light fixx.png (372.24 KiB) Viewed 28433 times
Eller man kanske tom kan göra såhär, då slipper man kanske dra kabeln ner till kopplingskontakten.
brake light fix bridge sv.png
brake light fix bridge sv.png (294.57 KiB) Viewed 28430 times
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Med en strålkastarlampa som bara har ett läge funkar båda men om du har en dubbel hel och halvljus lampa (+ kanske parkeringsljus) kan du inte göra som dit andra förslag eftersom bryggan då kopplar i hopp hel och halvljus. Det går ifs att lösa med ett par dioder för bakljus men det är lite överkurs.

En annan -lite ovanlig- lösning med hel och halvljus lampa (BA20d) i strålkastaren och om du inte vill dra en extra sladd till strämbrytaren vore om du bara jordade strålkastarlampan och sedan kopplade bakljusets båda “2” ledningar (utan extra jordning!) till hel och halvljus anslutningar. När man har halvljuset på jordas baklampan då genom helljus glödtråden och när du har helljus på jordas baklampan då genom halvljus glödtråden. Eftersom strålkastarens (25W eller 35W) glödtråder har mkt lägre motstånd som en 5W lampa i bakljuset kommer bakljuset då inte tappa mkt spänning/ljusstyrka pga extra motståndet av jordningen.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

antar att halvljus o helljus lyser samtidigt vid helljus? Då förstår jag nu att det blir problem. Tänkte först att det var antingen halvljus eller helljus, alltså inte båda samtidigt men så kanske det inte är. Vet inte hur det är på vespan riktigt.

Men är nog inte så jobbigt att dra en extrakabel från lamphuset ner till kontakten ändå.
Om mitt första förslag ser rätt ut?
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Nej det är bara en glödspiral åt gången som lyser i en hel/halvljuslampa (BA20d lampa).

Har du en strålkastare för hel och halvljus ? Det finns nämligen även strålkastare med ett läge (P26s lampa) båda har ofta också ett hål i reflektorn och lamphållare för parkeringsljus. Schemat du modifierat ser ut att ha bara ett ljusläge + spollampa för parkeringsljus.

En reflektor med bara ett (halv)ljus läge med sockel för P26s lampa + parkeringsljus spolampa kan se ut så här:
Image
Image

Reflektor med hel och halvljus läge med sockel för BA20d lampa + parkeringsljus i detta fall en med BA15s sockel:
Image

Dit första schema borde funka i vilket fall. Andra schemat bara om du har ett ljusläge i strålkastaren och inte använder parkeringsljuset.
Om du har du har hel/halvljus och struntar i parkeringsljuset kan du göra som jag beskrev innan eller schema så drar du kabeln för bakljuset till brytaren anslutning 4.

Jag förutsätter att din nya strömbrytare är likadan som på "BEEDSPEED 12 V CONVERSION SWITCH - REAR VIEW” i https://www.beedspeed.com/manuals/wirin ... 20loom.pdf
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Tack för så utförliga svar!
Jag tror jag kör på mitt första förslag med att försöka mata fram en bit kabel till. Samt jorda ena kabeln mot jord i lamphuset.
Jag är dock intresserad av mitt andra förslag i kombination med två dioder som du skrev.
Vart skulle jag sätta dessa dioder?
Min kontroll är inte köpt på beedspeed men ser likadan ut
Stort tack för all hjälp
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Jag hittade tråden där jag hade ritad min lösning med dioder http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=4304

Image

Om du har en 12V 5W lampa bak ska dioderna klara ca 0,5A så det bör räcka med två 1n4001 https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 001-p90028
men det går naturligtvis med andra dioder också eller så kan du använda två dioder i en likriktarbrygga
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-a-p90050

Image
Anslut då likriktarens ena växelströmanslutningen markerat med “~" till halvljuskontakten och den andra växelströmanslutningen markerat med “~" till helljuskontakten och likriktarens “+" till bakljuset och likriktarens “-“ ansluts inte och isoleras. Om du vill slippa löda kan du använda en skruvplint(sockerbit) för att koppla in likriktaren.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Om jag använder min egen skiss så förstår jag det nog lättare.
Har jag tänkt rätt om jag tillämpar det såhär? Dioderna tillåter inte att strömmen tar sig från lila till brun och vice versa? Blir spänningen parallellkopplad till baklampan som kommer från lila och brun? så att den inte blåser lampan om det blir seriekopplat på 24v?
brake light fix bridge DIODER.png
brake light fix bridge DIODER.png (293.75 KiB) Viewed 28390 times
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Du har ritat rätt.

Dioderna tillåter inte att strömmen tar sig från lila till brun och vice, de är som backventiler för strömmen de gör att bakljuset får spänning antingen via dioderna från brun eller från lila beroende om du har hel eller halvljuset tänd men strömmen kan inte gå från brun till lila eller från lila till brun. Om du inte har några dioder skulle brun och lila bli kopplade och då kan du inte längre tända hel eller halvljuset utan både tänds då altid samtidigt (vilket generatorn troligtvis inte heller orkar att göra bra).

Komm ljust på en sak till. Ska du ha en glödlampa eller ledlampa i bakljuset? Framlampan drivs av växelspänning i dit fall, med dioderna kommer bakkljuset att få ara spänning halva tiden. Om du sätter en LED lampa bak kommer den därför att pulsa lite mera på tomgång och lysa konstant vid lite mera motorvarvtal men om du har en glödlampa bak så lär den lysa mkt svagare än normalt. Det går att lösa med en kondensator i bakljuset som utjämnare av spänningen men med en glödlampa krövs en betydligt större kodensator så det är nog smartare att ha en ledlampa i bakljuset, då har du får du också bättre ljus i strålkastaren vid låga varv eftersom bakljuset inte förbrukar någon ström att tala om.

Kanske en sån funkar https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... vit-p63292 den är troligtvis polaritetskänslig så den lysar bara om den sitter åt rätt håll. Eller så monterar in en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -lm-p63493 i bakljuset. Den är nog ljusstarkare men inte plug-and-play som en LED spollampa men det går säkert att lösa med lite kreativitet.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Hej igen. Kul att jag ritade rätt :) dock så såg det lite annorlunda ut nu när jag öppnade strålkastare fram. Fanns ingen jord där utan bara lila, brun och grå. Mätte på grå med multimeter och den gick till bakljuset. Bakljuset verkar vara jordat i kopplingsdosan nere vid motorn.

Tänker att jag nog skippar diodvarianten även om den verkar frestande och drar in kabel till kontakten ändå. Behöver jag jorda strålkastaren fram? Alltså dra jord från där den grå satt i mitten.
Kolla bild. Isåfall kan jag kanske dra två kablar till kontakten en jord och en matning till bakljuset.
Då blir brun jord och blå bakljus i min adderade kabel

Image

Image

Image
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Det ser precis ut som jag väntade mig :-)

Ja du behöver jorda strålkastaren, dvs där nu den gråa/vita sladden till bakljuset sitter i mitten på lamphållaren. Jordsladden ska helst inte vara så lång, vet inte var Piaggio brukar koppla in jorden på andra modeller men jag klämde jorden med den fyrkantiga mutten som man ser inne i lamphuset (håller fast styret) skruven som håller hastighetsmätaren kanske också är användbar.

Grå/vita sladden till bakljuset skarvar du då till strömställaren, antagligen ska den kopplas till anslutning no 4.

/Aryan

EDIT ser nu att du vill ta jord från strömställaren, det kan nog också bli bra, annars bör M8 hålen till spegelfästen under styret också kunna vara bra jordpunkter.
Last edited by aryan on Wed 10 May 2017, 17:24, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Ja exakt hoppas det går bra att sammankoppla jord vid strömställaren, blir ju lite längre kabel dock. Men skönt jag verkar tänkt rätt. Hade inte fixat detta utan din hjälp. Stort stort tack Aryan!
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

En annan fundering. Vid denna konvertering så går 12v lamporna fortfarande på växelström?
Om jag vill koppla ledlampor fram och bak behöver jag dra kabel från likriktarens utgång för batteri till lamporna?

En annan fundering är varför likriktaren matas med två kablar:
Image
Gul och röd-vit, den gula delar ju på sig och går till likriktaren samt till vespans kabelstam.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by aryan »

Ja det stämmer 12v lamporna går fortfarande på växelström när man följer schemat.

Det finns ledlampor som har inbyggda likriktare och kan anslutas till AC , t ex stiftlampor som ska ersätta små 12V hallogenlampor i hembelysning klarar ofta 12V AC eftersom (halogen)transformatorn lämnar AC. Det finns numera tom enstaka BA20d strålkastar-ledlampor som funkar på AC men de flesta “bil” ledlampor behöver DC. Enklast kan du sätta in en likritare vid ledlampor som ska köras på AC då slipper du dra nya kablar.

Spänningsregulator likriktaren matas med två kablar eftersom AC spänningen till lamporna måste vara lägre än den AC spänning som efterlikriktaren ska ladda batteriet. AC spänningen till lampan brukar begränsas till ca 13,8V max för att inte glödlamporna ska gå sönder för snabbt, medan batterianslutning ska lämna ca 1V mera för att ladda ett bly batteri. Likriktardioder tappar ca 0,7V så generatorn ska lämna 0,7 + 14,8 = 15,2V AC för att ladda batteriet medan AC spänningen till lampor ska vara 1,7V mindre.

Det brukar lösas genom att ljusspolen har en extra anslutning -i dit fall rödvit- på ca 90% av lindningar (90% av 15,2 = 13,68) för matning av lamporna och där anslutningen med alla lindningar -din gula sladd- används för laddningsströmmen. Det kan också vara helt separata spolen i generatorn, en för ac ljuset och en för batteriladdningen.

Mvh Aryan

Ps nyfiken på dina erfarenheter med tändstytemet, hur det påverkar starten, tomgång och effekt
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: 6v till 12v konvertering. Elhjälp

Post by robertr »

Jag är med! Tycker det låter intressant med inbyggda likriktare. Jättebra förklaringar tack!!

Dock kopplade jag in min nya kontakt nu och verkar få kortslutning. Har en multimeter man kan testa kablar med så att det piper.

Mäter jag nere på jordsladden vid kopplingsdosan och uppe vid kontakten på styret när det är i läge "off" får jag utslag att det bara piper mellan jord och jord och inga andra sladdar.

Sätter jag i läge "on" på styret och mäter nere vid jord vid kopplingsdosan samtidigt som jord eller annan färg så piper det på alla sladdar uppe vid styret förutom den röda.
:(

Edit: har ingen motor i ramen ännu. (Har fungerat felfritt med elen på AC 6v)
Post Reply