Svårstartad kall

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Får inte till det och blir bara dyrare och dyrare.....
Har en touring med en motor px 200 ifrån -93 i.
Krävs en 10-15 kickar ungefär att starta kall, men varm bara 1 kick. Har klyvt motorn och bytt packboxar och andra nödvändiga saker, bl.a. nya lameller med styvare fjädrar, kollat tändningen. Bytt pickup, CDI, tändkabel och tändstift. I förgasare har jag bytt flottör och nål samt rengjort.
När den väl startar så spottar den ut rejält med soppa ifrån ljuddämparen, så soppa får den, men tänder inte direkt. Har dålig koll på spolarna på tändplattan, kan det vara dem?
Ger snart upp i letandet efter fel. Har någon något förslag på vad det kan vara? Är snart bara cylinder och kolv kvar att byta ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Stiffneck
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Fri 02 Oct 2015, 20:37

Re: Svårstartad kall

Post by Stiffneck »

Hej

Vad menas med kall motor?

En förgasare är oftast bestyckad för sommar värme och är det 4-5 plusgrader så får man kicka lite mer.

Hoppas du får ordning på vespan
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Tack för svar, men med kall menar jag tidigare ej startad på några timmar. Har den i ett varmgarage och det är väl till arr jämföra med sommartemperatur. Även om den stod ute med en omgivande temperatur på 4-5 grader, så borde den starta på 2-3 kickar tycker jag om den är fullt frisk. Så är ju inte fallet och något måste därmed vara fel. Frågan är bara vad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Re: Svårstartad kall

Post by MammaScan »

Ta bort tändstiftet och dra runt motorn samtidigt som du håller för tummen för tändstiftshålet när motorn är kall resp varm. Du borde känna både tryck och sug kall som varm.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Svårstartad kall

Post by jencla »

"När den väl startar så spottar den ut rejält med soppa ifrån ljuddämparen," låter konstigt. Det ska en frisk Vespa inte göra. Låter som att den blir dränkt i soppa, på något vis.

Hur går den när den väl startar? Bluddrar och fyrtaktar den, som en "sur" motor, går den rent och normalt eller "tjöver den sig" och svarar dåligt på gas, som en motor som får för lite bränsle?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Den går precis som vanligt, riktigt bra, har ett SIP road 2.0 på den. Funderar lite på förgasaren, kan det finnas sprickor i den som gör att den flödar så mycket. Har provat olika munstycken, kör nu med ett 118, men vid gång känns det lite litet, syns även på stiftet. Ett annat alternativ är kolven och ringarna, när man kickat 10-15 gånger expanderar de och därmed blir kompet tillräckligt bra för att starta. Har original förgasaren till 150cc motorn kvar, hoppas den passar på 200cc px maskinen, bara för att kunna testa ett annat alternativ och ev. kunna utesluta eller ringa i ett problem. Vad tror ni om det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Svårstartad kall

Post by JanneHagnell »

Och choken funkar som den ska? Låter onekligen som den drunknar. Vad händer om du skippar choken, drar gasen i botten och kickar?
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Använder inte choken pga av att han dränker sig. Måste ha full gas annars startar den inte alls, och till slut så tänder den lite och hostar till och gör så ett par gånger innan den startar. När den väl startar så är den så sur och blöt att det tar kanske 5-10 sekunder innan den svarar ordentligt på gas. Den fullkomligt öser ut soppa ur ljuddämparen. Känns som att den skickar bensinen rakt igenom förgasaren och man måste hålla full gas för att kunna få i sig luft också. Det som talar emot detta är ju att har den varit igång 15-20 sekunder och man stänger av och gör ett nytt startförsök efter alltifrån 1 till 10-15 min. så startar den på första kicken. Det kan jag tycka tala för cylinder/kolv/ kolvringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Re: Svårstartad kall

Post by paa »

Det låter som att det är nåt med flottör och nål, trots att du bytt dom.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Svårstartad kall

Post by jencla »

Instämmer! Jag kör också en standard PX med BGM Big Box (motsvarar SIP Road) med huvudmunstycke 118, så där är du rätt. Några få kickar värmer absolut inte upp motorn så att kolven expanderar.

En frisk och korrekt bestyckad Vespa ska kräva choke när den är kall och den ska absolut inte spruta bränsle ur ljuddämparen efter start. Så ja, det låter som att den blir dränkt av bränsle och då är flottör och flottörnål huvudmisstänkta..

Vad händer om du försöker kallstarta utan att öppna kranen? Har du någon PX-ägare i din omgivning som kan låna dig en garanterat frisk förgasare att testa med?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Har provat med att stänga kranen och köra slut på soppan i flotörkoppen för att nästa dag vrida på kranen och prova att starta. Tyvärr utan något bättre resultat. Har också varit helt inne på detta med flottören och nålen. Har därför köpt 3 st. flottörer och nålar, de kostar ju inte så mycket som tur är. Är ledig imorgon och hoppas originalet ifrån 150cc passar rent fysiskt, även om den körbarhetsmässigt kommer att gå illa, men då kan man ju i alla fall kanske kunna konstatera om den startar lättare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Svårstartad kall

Post by jencla »

I och med att du öppnade kranen har du släppt på flödet igen. Min idé var att du skulle försöka starta utan att göra det, alltså med stängd kran, och se om det hjälpte. Du har ju ändå lite bensin kvar i förgasaren.Har du kört den tomså kan du öppna kranen bara någon sekund och sedan stänga den igen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Ska testa som du föreslår med att öppna kranen och stänga den igen, bra tippa. Får fortsätta till påskhelgen och testa lite olika förslag över åtgärder. Vore skönt att kunna få ordning på det nu, använder den gärna dagligen till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stefansson
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Thu 09 Feb 2017, 08:10

Re: Svårstartad kall

Post by Stefansson »

Hade samma problem på min fars 150:a. Lyfte på förgasarhuslocket och mycket bensin var där, luftfiltert rann av besnin. Fundera lite på om något hängt sig då den stått länge (ett par år). Satte sen tummen över insugshålet och den startade direkt (manuell choke :-).
Bytte packningen runt locket o nu startar den direkt. Fast den var full av besnin så startade den inte kall utan fullt fugerande choke. Däremot har jag ingen tomgång, finns det en standard inställning på det ?
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Fri 31 Jan 2014, 11:41

Re: Svårstartad kall

Post by Frontstar »

Ett kanske lite löjligt förslag på lösning till ditt problem men....har du fyllt på med färsk bensin?

Jag har haft liknande problem, alltså svårstartad och ojämn gång mm. på grund av gammal bensin. Med gammal menar jag 6 månader (normal vinteruppställning).
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Har nu varit ute och testat lite olika förslag. Lyfte på locket till där kablarna kommer ifrån tändplattan och kollade dem, de såg fina ut, inga skavmärken eller annat. Helt plötsligt startade den på 1:a kicken [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]. Skruvade loss tändplattan och kunde konstatera att den röda kabel nästan var av vid lödningen på tändplattan. Ska byta och löda om den imorgon.
Den hade helt klart kontakt men bara till hälften.
Kan detta ge mina symptom tro?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Efter att lött om de kablar som såg dåliga ut så startar fortfarande inte vespan. Nu vill den inte starta alls. Börjar misstänka att det är tändplattan som är dålig, har sedan tidigare bytt pickup. En ny tändplatta kostar runt 7-800 på sip, får fundera på att beställa en ny.
Vad är det som brukar ge sig på tändplattan förutom pickupen då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Svårstartad kall

Post by JanneHagnell »

Och du har kollat att du har monterat tillbaka allt rätt? När det blir så här brukar en av två saker ha hänt:
1) Någon del tålde inte att rubbas ur sitt invanda läge utan gick sönder.
2) Något sitter inte som det ska efter återmonteringen.
Det är surt att byta grejer om felet är av typ 2. Been there, done that...
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Ska ge det en chans till idag, den ger gnista men alldeles för dålig misstänker jag, sen blir det en ny tändplatta ifrån SIP. Vilken ska man iskall välja till en px 200 E -93:a? Det finns många olika att välja på, av olika kvalité misstänker jag, men vilken är bäst i förhållande de till pengen?

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
User avatar
VGLA59
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Wed 03 Aug 2016, 10:23
Location: Stockholm Nacka

Re: Svårstartad kall

Post by VGLA59 »

En vild tanke bara, har du kontrollerat gapet på tändstiftet, om du har gnista och gapet är för stort kan det bli problem som dina.
Hoppas det löser sig för dig!
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Har testat med olika gap och olika märken på tändstift och även olika hårdhet på stiften inget hjälper. Beställer nu en ny tändplatta och hoppas på att det hjälper.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Magnus wallin
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sat 14 Jan 2017, 23:22

Re: Svårstartad kall

Post by Magnus wallin »

Har nu monterat en ny tändplatta, marginellt bättre. Tog ur tanken och kollade den nya, fast flow kranen från SIP, en liten skada på gummit i den som troligtvis kom dit vid monteringen. Detta gör så att den ger ifrån sig ungefär en droppe bensin per 10:e sekund, detta verkar vara orsaken till att den blir så sur. Tycker att flottörnålen borde kunnat stoppa detta lilla flöde, men det kanske sker i sådan liten skala att det rinner igenom då, någon som har en uppfattning om detta kanske?
Hursomhelst så startar den nu på 1:a eller möjligtvis 2:a kicken [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH].
Passade också på att montera på ett insugskit från Polini, vilket tillsammans med mitt SIP road 2.0 gör att den känns väldigt mycket piggare!
Tack för alla tipps på vad som kunde vara orsaken till mitt problem!!

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Svårstartad kall

Post by JanneHagnell »

Ibland är det förvånansvärt lite som behövs för att göra en motor sur.
Post Reply