Är denna växelväljare sliten?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Är denna växelväljare sliten?

Post by robertr »

3-växlat. Vad tycker ni?
Ny piaggio kostar 900:-, ca hälften av andra fabrikat.
Någon som bytt till nåt rekommenderat fabrikat som fungerar bra?

ImageImageImageImageImage

Drev:
ImageImageImageImage
paa
Entusiast
Entusiast

Re: Är denna växelväljare sliten?

Post by paa »

Jag tror det räcker att byta växelkorset, och inte hela enheten. Den borde vara mycket billigare än 900:-

Men hur ser kugghjulen ut i kanterna av urtagen motsvarande där växlingskorset är slitet?

F.ö är min erfarenhet att om man köper Piaggio så är det ganska troligt att det funkar, men väljer man något annat märke så är det 50% risk att det inte passar eller att den slitna delen ändå är bättre än den nya, dvs ungefär varannat köp av piratdelar är bortkastade pengar.
Hur det är med riktigt dyra high tech-detaljer vet jag inte.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

Bara växelkors från piaggio kostar 900:- sen byter man väl fjäder och dom två kulorna samidigt.
Finns andra märken som Cif och RMS för ca 400:- och "made in italia" för runt 500:-. Kugghjulen ser inte slitna ut vad jag kan se. Har laddat upp några bilder på dom.
Kanske bäst satsa på piaggio då om andra märken har kass passform.
(Dock kan man köpa en hel fyrväxlad låda med axel och allt för ca 1500:- men det är ju inte heller originalgrejer)
Behöver man kanske köpa ett par shims med?
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Priset verkar högt, har du kollat hos Scooter-Center eller SIP?
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

Ja båda dom tar 900:- :(
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

OK, dom är ju lite mer komplicerade än korsen till large frame-motorerna så det är väl därför dom kostar lite.
Så här skriver SIP:
We recommend the use of original PIAGGIO gear selector in your gearbox. If you are looking to save a few pennies there are also slightly less expensive after market items available produced by RMS and FA ITALIA. The specially hardened item produced by DRT is most definitely recommendable for use in the more highly tuned motor projects.
Det verkar som att bara DRT har något som är värt att köpa, förutom Piaggio original, men DRT har ju ingen med fyra armar till treväxlad låda.
Shimsen kan du väl mäta upp tillsammans med kugghjulen och se om dom ligger inom toleranserna. Har du inget riktigt att mäta med så har Lidl ett billigt och ganska bra digitalt skjutmått denna vecka.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

Ja exakt men läser man på scooter centers sida så skriver dom såhär :)
Översatt från tyska till engelska. Här verkar man skeptisk till piaggio eller att man inte alltid vet vad man får.
Svårt att välja :) får väl ändå hoppas piaggio är bäst.

"FA ITALIA: FA ITALIA gears are good and cheap replicas of the original gear shift claw. These are completely sufficient also for mildly tuned engines.

ORIGINAL PIAGGIO: The original Piaggio parts are in a combination of strongly increased prices on the part of Piaggio with a quite changeable quality unfortunately from the price / performance ratio rather bad. Since Piaggio has often changed suppliers (and rather likes to maximize profits), the high product quality is not always guaranteed as the name suggests.

MADE IN ITALY: Under this label, we sell products whose origin comes from the same sources, in which Piaggio original parts or even the DRT parts have been manufactured. That is, Very high quality product, which usually corresponds to the original parts 1: 1, however without a selling distributor Piaggio outer packaging ...

DRT: Very high quality manufactured goods in a superb quality. Absolute Rennerprobt and also in everyday life completely problem-free use. More precise gearshifting and a much longer gear shift claw also demand a higher price. NOTE: The DRT shift claws now all have an angular design. They differ only in height!"

Undrar dock kvalitén på ett sådant här
Kit. https://www.emporiodelloscooter.com/cat ... p.23180.uw
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Inte så logiskt att påstå att Piaggio inte är bra för dom köper där det är billigast, men att Made In Italy är bra eftersom dom köper från samma leverantörer som Piaggio.
Men kanske någon annan har köpt nån billig som funkar, och kan kommentera.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

Haha jag håller med, det är konstigt skrivet. Vad ska man tro inför ett beslut när man läser sådant där. Men riktar väl in mig på piaggio då kanske. Dom extra 400:- kan det ju vara värt för att slippa allt jobb med att ta isär motorn igen. Men har någon annan erfarenhet av detta är
Det intressant! Tack Paa
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

Köpte ett piaggio växelkors samt ny fjäder, nya kulor och shimsat så jag får in två bladmått på 0.20mm.
Men jag får neutralläge mellan 2 och 3, dock kortare och inte lika exakt som det riktiga neutralläget. Växelkorset har lite rundare dalar än det gamla.
Är det normalt att ha neutral mellan 2an oxh 3an? Eller hur löser jag detta?
Video på växlarna:
http://sendvid.com/7vds5fuz
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Det måste väl vara rastret i korset som har ett jack där det inte ska vara något jack?
Kan korset vara avsett för en fyrväxlad motor?
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

paa wrote:Det måste väl vara rastret i korset som har ett jack där det inte ska vara något jack?
Kan korset vara avsett för en fyrväxlad motor?
Nej det ser fint ut och är för 3 växlar. Se bild:
https://postimg.org/image/aj6uh1tib/

Dock kan det vara så att när jag trixar med det så är tredje drevet inte helt i rätt position så att växelkorset fastnar med lite tryck på drevet tills det vridits och det kan fortsätta i sitt spår.
Hoppas det är en sådan enkel miss av mig
Post Reply