Prisläget Vespa våren 2017

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Prisläget Vespa våren 2017

Post by Frontstar »

Jag har försökt följa annonseringen av äldre scootrar i allmänhet, och Vespa i synnerhet, för att få en känsla för vilka priser som gäller. Observera att utannonserat pris inte behöver vara detsamma som det verkliga salupriset, det kan bli såväl högre som lägre.

Såhär uppfattar jag dagsläget (slutet av mars 2017):

PX125, P(X)200: priser från ca 16 000 till 30 000. Oftast scootrar i körklart bruksskick, bara att köra men inga topprenoverade ex. Säljs ofta på en vecka. Jag tycker dessa modeller stigit de senaste året.

Vespamodeller före 1980: priser från ca 14 000 till 25 000. De billigare är rena renoveringsobjekt, de dyrare körbara renoveringsobjekt. Ett fint renoverat objekt kan vara betydligt dyrare. Säljs ofta på en vecka.

Andra fabrikat (än Vespa): Här är prisbilden högst varierande och skicket likaså. Vissa udda fabrikat/modeller i fint skick kan vara förvånansvärd högt prissatta. Tar oftast längre tid att avyttra. Kanske ska en fint renoverad t.ex NSU ligga lite högre i pris p.g.a att den är svårrenoverad med svårfunna delar?

Honda, Yamaha, Suzuki: generellt sett billigare (trots bra bruksvärde) 3000 till 14 000 om vi pratar om 80-90-talsscootrar. Kan ta lång tid att bli av med.

Taiwan, Korea, China: Lägre värderade än japanerna men kanske prisvärda?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Post Reply