Renovera en gts300

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Stiffneck
Nybörjare
Nybörjare

Re: Renovera en gts300

Post by Stiffneck »

En evig väntan..
Jag vill ha min topp nu! hoppas innerligt att jag hinner få den innan helgen!

Jag har satt av denna helg för för att få ihop motorn och starta den, får jag inte toppen så blir det många sena kvällar till veckan!

Måste säga att jag är desperat att få den färdig då jag vill börja köra med den! solen lyser ju på dagarna!

Var i garaget i går kväll och gjorde lite småsaker som att dra el så att jag kan få på ett par nyare blinkers,
Tyvärr så hade jag inte dom riktiga kontakt styckena så dom fick införskaffas idag på lunchen.

Slängen även ihop knapphuset och framlampan, Handskfacket/magkåpan hamnade på plats med.

Detta jobbet gjorde så det blev lite förlite sömn på natten.

Nu sitter man med ett glas whiskey och funderar över om man bestyckade variatorn rätt?

Kopplingsfjärdarna är 60% hårdare, stora variatorfjärdern 30% hårdare.
Variator rullarna ligger på 13g men nu går funderingarna på att lägga i ett par 14gr istället?
har vi nån variator guru här?
Har just haft ett samtal med en galen snöskoteråkare från Gävle och där av kommit på tankar om tyngre vikter..

Over and out Dags att sova!
Attachments
DSC_2275.JPG
DSC_2275.JPG (256.62 KiB) Viewed 3264 times
DSC_2274.JPG
DSC_2274.JPG (209.89 KiB) Viewed 3264 times
DSC_2273.JPG
DSC_2273.JPG (181.4 KiB) Viewed 3264 times
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Väldigt roligt att få följa ditt äventyr! Här har det ju oftast handlat om gammelscootrar, sällan har någon renoverat en modern Vespa. Och jag är imponerad av din passion 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Stiffneck
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stiffneck »

Idag så var planen att åka till garaget efter jobbet!
Allt gick enligt planen! fick toppen sent idag och var taggad som fan! och inte nog med det fick en leverans av lite vespa godis!

men det gick inte riktigt som jag ville ändå..

på lunchen idag så hann jag både käka en hamburgare och mäta kolvrings gapet på nya kolven och cylindern, Det visade sig vara för litet... kände paniken då jag inte har en slip som fixar det..

Upp med telefonen och lyckas få tag på en vän som ställer upp och lånar ut sin verkstad på lördag förmiddag! så runt 13 tiden borde jag ha en både topp och cylinder som är 110%

När man väl tog sig från jobbet efter en timmes övertid så inser man att man har kam och vipparmarna hemma och dom behövs för man skall få något vettigt ut av en kväll i garaget.

Väl hemkommen så spenderades kvällen med med min dotter på 3år istället!

Men lördag så är jag solo och borde få lite gjort!

Nu sover liten och då passar jag på att ta lite bilder topp och bromsarna som man fick idag.

Toppen fick hårdare fjädrar från Malossi , ventiler och ventilstyrningar inpassade till varandra då ena ventilen inte flöt på som jag ville.
Ventilerna är nu mer frästa med 3 vinkar istället för 2 för att täta bättre.
Sist men inte minst så den sig en portning som ökade flödet ordentligt!

EBC bromskivor och belägg för att få lite bättre känsla när man bromsar.
Attachments
DSC_2284.JPG
DSC_2284.JPG (151.86 KiB) Viewed 3206 times
DSC_2287.JPG
DSC_2287.JPG (338.06 KiB) Viewed 3206 times
Post Reply