Inköpsställen runt om i världen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Inköpsställen runt om i världen

Post by Frontstar »

Det finns idag ett antal försäljningsställen för scooterdelar runt om i vår värld.
Förutom SIP i Tyskland som är väletablerade finns t.ex Willenhall Scooters i England, RS Scoot i Vietnam.
Är det någon som har erfarenhet av dessa eller har ännu fler att föreslå?

Egentligen skulle jag kunna köpa allt hos t.ex SIP men de andra har lite andra varianter av reservdelar/utrustning eller också är priserna bättre.
Var handlar ni?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Inköpsställen runt om i världen

Post by Norman »

Jag har gjort beställningar och returer av ganska många delar under pågående renovering och testat flera olika fabrikat och leverantörer.

SiP och Scooter Center har båda stort urval men jag upplever bättre service av Scooter Center när det kommer till returer och problem.
Som exempel klagade jag på en ljusomkopplare jag köpt därifrån flera månader tidigare. Dom betalade då returfrakten och skickade kostnadsfritt en annan ljusomkopplare (med ett annat artikelnummer) som jag hellre ville prova eftersom jag ansåg att den första var undermåligt tillverkad.

Beställer man från firmor i USA kan man räkna med långa leveranstider, höga fraktkostnader och risken att dessutom behöva betala tull.

Leverantörer i Storbritannien har inte lika "smarta" hemsidor eller snabba betallösningar som de tyska, tycker jag...

ebay kan funka bra, men där har jag ingen erfarenhet av returer och problem som kan tänkas uppstå efter leverans.

Generellt tycker jag att kvalitén på nytillverkade delar nästan alltid är sämre än original och kan man få tag i NOS-delar är det att föredra.
Jag har god erfarenhet av en tysk firma som heter "Oldtimerteile" eller svenska "EHR" när det handlar om att få tag på originaldelar.

/N
Post Reply