Udda kickdrev i min V5A1T-Motor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Udda kickdrev i min V5A1T-Motor

Post by robertr »

Jag tänkte byta det lilla drevet. Jag har en V5A1T-Motor. I den sitter ett 15-10 drev vilket jag har läst mig till sitter i Vespa 50 S 1°/3°. Min motor ska enligt alla shoppar jag hittar på nätet ha 12-10 drev.

Drevet/halvmånen på kickaxeln har 11 kuggar i min motor medans det ska sitta ett med 12 kuggar i denna modell. Behöver jag byta båda dessa och även julgranen för att få det att fungera?

Detta är insatt från fabrik, motorn inte varit öppnad innan.
Fundersam...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Udda kickdrev i min V5A1T-Motor

Post by Paka »

Det stämmer, svenska V50 har 79733, se bifogat dokument:
Attachments
Skärmavbild 2017-03-06 kl. 11.32.40.jpg
Skärmavbild 2017-03-06 kl. 11.32.40.jpg (111.45 KiB) Viewed 4664 times
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: Udda kickdrev i min V5A1T-Motor

Post by robertr »

Tusen tack, äntligen ett svar på detta grubblande :)
Då är det alltså dessa som sitter i svenska vespa 50?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_79734000
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_79733000
Då kan jag ju köpa den 15-10 på SIP och behålla "starter sector". Sip är det enda stället jag hittar med 15-10 tänder. Dessa delar är ju rätt mycket dyrare med.

Men om jag vill konvertera till europeisk standard räcker det att byta dessa två eller behöver jag byta något mer?

Vad är 90720 "outer gear ring. assy" för något?

Förresten utgör dessa delar någon teknisk skillnad? Den ena varianten bättre än den andra på något sätt?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Udda kickdrev i min V5A1T-Motor

Post by Paka »

90720 är stora drevet på kopplingskorgen. Fick inte med hela tabellen men står att det sitter 90595 på andra V50. Ingen aning om hur många kuggar det är på de svenska. Där brukar man ju byta lite när man trimmar. Antingen bara det lilla drevet på veven eller hela paketet.
Angående varför det är så där på svenska v50 kan jag inte svara på, men Piaggios ingenjörer hade säkert bra skäl. Också roligare att ha grejor som sitter på 50s, ss och PKs, det är ju sportiga modeller:)
/P
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Sat 31 Jan 2015, 20:59

Re: Udda kickdrev i min V5A1T-Motor

Post by robertr »

Jaha! Ja primären byter jag till 72-24. Sportigt låter bra! Då kör jag vidare på vad jag har fast byter det som behövs. Ett väldigt stort tack! Har du tid får du gärna ladda upp hela bilden av tabellen, hade varit kul att ha den bilden. Tacktack!
Post Reply