
Årets milda custom
Årets milda custom
Snart klart för blästring och lack.


Re: Årets milda custom
Lyktfäste gjort av 1/4 VNS-kick.

-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Årets milda custom
Vajjert!!! Exceptionellt snygg sadel! baklampan vettefaen... men smaken är som baken
Ser ut att kunna bli ett riktigt schysst åk!

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Årets milda custom
Ännu ett snyggt jobb av Fixar-Erik. Denna gång hunchback-eliminering.

Re: Årets milda custom
Jonas, du känner säkerligen igen den klassiska "Schwanenhals". Kanske den ser roligare ut här:

Sadeln är el cheapo, eBay India. Ska faktiskt och kolla på den amerikanska förlagan i tjockt läder i helgen.

Sadeln är el cheapo, eBay India. Ska faktiskt och kolla på den amerikanska förlagan i tjockt läder i helgen.
Re: Årets milda custom
Det vore ett fördärv att blästra en såpass fin kaross som din, kör stripall istället. Då blir den lika fin som när den var ny. Rosten äts ju upp också.
Jag har pm:at nummret till min stripall-vän i Norrtälje och föreslår att ni åker dit ihop.
Lycka till med custombygget!
Jag har pm:at nummret till min stripall-vän i Norrtälje och föreslår att ni åker dit ihop.
Lycka till med custombygget!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Årets milda custom
Har funderat fram och tillbaka men jag vill behålla beige/orange originallacken på insidan vilket blir svårt med Stripall. Är faktiskt inne på att bara slipa av den och strunta i blästring. Det existerar ingen som helst rost öht. Kanske man skulle testa isbläster, men det kanske inte funkar så bra på färg?
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Årets milda custom
Alltså... Ola hann före här, men jag fick som sagt numret av Ola och tänkte ringa både Olas kontakt och den där "Svenne" idag för att kolla läget om du är intresserad. (Dock har jag inte "torr-monterat" min ännu, men funderar på att det kanske inte spelar så stor roll, bara man gör det innan lackering...)
Men om du funderar på att behålla patinan, så har Ola säkert en hel del tips om hur man medelst yoghurt får nya delar att se lika gamla ut som resten!
Säkert också om hur man rostskyddar och bevarar en lagom sliten patina också!
Själv har jag hört allt mellan att blanda citronsyra med tapetklister för att få en rost-stoppande (och delvis lack-ätande) gel att smeta på, till blomsprutor med div. saltlösningar och oljning av karross-delar som saknar lack här och där...
Tror nog det finns uppslag för en "nålad tråd" eller en scooteristen-artikel om nån av experterna känner sig manade!
Men om du funderar på att behålla patinan, så har Ola säkert en hel del tips om hur man medelst yoghurt får nya delar att se lika gamla ut som resten!

Själv har jag hört allt mellan att blanda citronsyra med tapetklister för att få en rost-stoppande (och delvis lack-ätande) gel att smeta på, till blomsprutor med div. saltlösningar och oljning av karross-delar som saknar lack här och där...
Tror nog det finns uppslag för en "nålad tråd" eller en scooteristen-artikel om nån av experterna känner sig manade!

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Årets milda custom
Det finns ingen patina på min
. Förutom Eriks ändringar är det helt fritt från rost. Ramlacken var i nyskick innan han började. Den ska lackas i 2K solid, 15099, Grigio Beige Chiaro (ljusgråbeige).
Väntar just på offert på sodablästring från Sala. Killen var mkt intresserad och hade tom en Popolino.
Tror jag passar på Strip-All då jag vill behålla insidan intakt. Tack iaf!
Läste om "Ankor-Wax" för behandling/bevarande av rostiga ytor, någon som testat?

Väntar just på offert på sodablästring från Sala. Killen var mkt intresserad och hade tom en Popolino.
Tror jag passar på Strip-All då jag vill behålla insidan intakt. Tack iaf!
Läste om "Ankor-Wax" för behandling/bevarande av rostiga ytor, någon som testat?
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Årets milda custom
Aha Sala? Där har jag vart och jobbat lite i höst - mysig liten stad! nåväl, blir det bra och det inte är så dyrt får du gärna förmedla kontakt sen.
Tror att "ljusgråbeige" blir mycket bra på denna! är själv en "sucker" för Vespas original grön-metallic, grå och ljusgråbeige -färger
Tror att "ljusgråbeige" blir mycket bra på denna! är själv en "sucker" för Vespas original grön-metallic, grå och ljusgråbeige -färger

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Årets milda custom
Det där kommer bli läckert! Forsätt lägga upp bilder, vad det framskrider.
/ Christian
Re: Årets milda custom
Kul! Och inspirerande för mig som också håller på med en mild kustomisering.
Mvh /Peter
Mvh /Peter
Re: Årets milda custom
Hämtade nyss några bitar från glasblästring. Resterande hämtas imorgon fvb lackering. Dock ville inte blästrarn ta ramen, då han tyckte att den var i för bra skick(helt rak och ingen antydan till rost).


Re: Årets milda custom
Hämtade just det sista hos MaxMec. Sidokåporna glasblästrade och framskärmen sandblästrad. På måndag är tid bokad hos lackeraren. Det lär gå åt en del spackel då den fula inpressningen på sidokåporna ska väck.


-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Årets milda custom
Kul att se att det går framåt Lars!
Själv var jag och glasblästrade pakethållaren hos en bekant i tisdags... Dammigt och kallt med hobbyblästing i ett vedskjul... -men effektivt. Det tar ju ganska lång tid med glas om lacken är bra. Pakethållaren var ju kromad (var, dåtid) och det lilla som fanns kvar satt som berget... får fortsätta nästa vecka.
Kan meddela att jag förutom ditt tips om klar pulverlack på metalldelar, även noterat att det finns krompulver om man pulverlackar. Det blir inte lika bra som riktigt krom, men tillräckligt bra om man jämför finish/pris... Alternativet är ju annars den polska krom-kopplingen.

Själv var jag och glasblästrade pakethållaren hos en bekant i tisdags... Dammigt och kallt med hobbyblästing i ett vedskjul... -men effektivt. Det tar ju ganska lång tid med glas om lacken är bra. Pakethållaren var ju kromad (var, dåtid) och det lilla som fanns kvar satt som berget... får fortsätta nästa vecka.
Kan meddela att jag förutom ditt tips om klar pulverlack på metalldelar, även noterat att det finns krompulver om man pulverlackar. Det blir inte lika bra som riktigt krom, men tillräckligt bra om man jämför finish/pris... Alternativet är ju annars den polska krom-kopplingen.
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Årets milda custom
Äntligen på lack. Nya bud, Rallyorange.
- Attachments
-
- vna.jpg
- (144.1 KiB) Downloaded 4 times