Tja!
har kämpat i år med taskig tomgång. Under åren med SVENSKT slött vevaxelinsug bytt cyl, kolv, ljuddämpare, ALLA packningar, renoverat tändning, rengjort förgasare, bytt till rätt munstycken, läcksökt insugssystemet och nu till slut bytt till ITALIENSKT vevaxelinsug (med nya packningar igen) då den helt plötsligt blev stark!
Men fortfararande oberäknelig tomgång.
Tänker nu byta till en ny (men likadan) förgasare. En DellOrtho SHB 16/10.
Sista försöket. Kan det vara förgasaren???
Behöver stöd.....
Mvh - Rasmus
V50 kass tomgång
Re: V50 kass tomgång
Om du har italiensk vev bör du nog ha en 16/16 i stället.
/P
/P
Re: V50 kass tomgång
Nu har jag satt dit en 16/16 med tillhörande insugningsrör. Återigen nya packningar. Och matchat huvudmunstycket. Går som ett skott. MEN - tomgången är helt opålitlig. Dvs ingen förbättring.
Enda jag ej bytt är tändspole och svänghjul. Kan de påverka tomgången?
Eller är det dellortho förgasarna som är sådana? Kan annat märke fungera bättre?
Jag har Inga mer idéer.....
Enda jag ej bytt är tändspole och svänghjul. Kan de påverka tomgången?
Eller är det dellortho förgasarna som är sådana? Kan annat märke fungera bättre?
Jag har Inga mer idéer.....
Re: V50 kass tomgång
Hur lätt startar den? Om du måste kicka mycket eller knuffa för att få i gång den kan det vara så att gnistan är för svag på tomgång. Ibland kan en ny tändstift ge en förbättring när gnistan är svag.
Men det kan också vara blandningsskruven för tomgången som behöver justeras.
Men det kan också vara blandningsskruven för tomgången som behöver justeras.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: V50 kass tomgång
aryan wrote:Hur lätt startar den? Om du måste kicka mycket eller knuffa för att få i gång den kan det vara så att gnistan är för svag på tomgång. Ibland kan en ny tändstift ge en förbättring när gnistan är svag.
Men det kan också vara blandningsskruven för tomgången som behöver justeras.
En riktig amatörfråga: Blandningsskruven för tomgång - var sitter den?
Re: V50 kass tomgång
En riktig amatörfråga: Blandningsskruven för tomgång - var sitter den?
Högst upp på förgasaren sitter en vertikal skruv som ställer trottelns position och därmed tomgång.
Mvh Rickard
Högst upp på förgasaren sitter en vertikal skruv som ställer trottelns position och därmed tomgång.
Mvh Rickard
Vespa 50/N -71
Re: V50 kass tomgång
Den sitter på sidan på förgasaren. Ca 1,5 varv ut är grundinställning.
/P
/P
steba wrote:aryan wrote:Hur lätt startar den? Om du måste kicka mycket eller knuffa för att få i gång den kan det vara så att gnistan är för svag på tomgång. Ibland kan en ny tändstift ge en förbättring när gnistan är svag.
Men det kan också vara blandningsskruven för tomgången som behöver justeras.
En riktig amatörfråga: Blandningsskruven för tomgång - var sitter den?
Re: V50 kass tomgång
Hej
Nu har allting ordnat sig. Allt går Superbra inkl tomgången.
Jag har således bytt allt. Italiensk vev. Återmonterat 10/16-förgasaren (då 16/16 blev för snabb för broderns post-moppe. Det är roligare när de går lika bra) Ny tändspole och allt annat runtomkring.
Vad var det då egentligen som spökade med tomgången????
Den blev helt plötsligt bättre och bättre.....
Den enda förklaring jag har är dåliga magneter i svänghjulet. De kunde knappt hålla fast en skruvmejsel..... Men nu verkar de blivit starkare. Kan det varit så att när de var svaga så orkade de inte generera gnista på tomgång? Och kan det vara så att de återmagnetiserar sig själva vid användning??? Den enda förklaring jag har då jag testat allt men att den nu går perfekt utan annan åtgärd.
Det verkar helt hopplöst att få tag i ett nytt originalsväghjul så jag skall försöka hitta nån som kan öka på magneteiseringen av mitt gamla svänghjul.
Mvh Rasmus
Nu har allting ordnat sig. Allt går Superbra inkl tomgången.
Jag har således bytt allt. Italiensk vev. Återmonterat 10/16-förgasaren (då 16/16 blev för snabb för broderns post-moppe. Det är roligare när de går lika bra) Ny tändspole och allt annat runtomkring.
Vad var det då egentligen som spökade med tomgången????
Den blev helt plötsligt bättre och bättre.....
Den enda förklaring jag har är dåliga magneter i svänghjulet. De kunde knappt hålla fast en skruvmejsel..... Men nu verkar de blivit starkare. Kan det varit så att när de var svaga så orkade de inte generera gnista på tomgång? Och kan det vara så att de återmagnetiserar sig själva vid användning??? Den enda förklaring jag har då jag testat allt men att den nu går perfekt utan annan åtgärd.
Det verkar helt hopplöst att få tag i ett nytt originalsväghjul så jag skall försöka hitta nån som kan öka på magneteiseringen av mitt gamla svänghjul.
Mvh Rasmus
Re: V50 kass tomgång
Jag vet att det förr i tiden fanns apparatur för att återmagnetisera svänghjul, och att det ibland blir sånna fel som du råkat ut för. Har inga tips på vem/vilka som åtar sig sånna jobb idag men det är.nog inte omöjligt att hitta nån som gör det men Internet är stort...
Kul att det löste sig iallafall!
Kul att det löste sig iallafall!
Ape 50 1999, Ape 50 2012, Vespa 50 sent 60-tal
Re: V50 kass tomgång
Batteriservice på surbrunnsgatan.