Hur lösa frysta bromsar på Piaggio MP3?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Joe Farelli
Drömmare
Drömmare

Hur lösa frysta bromsar på Piaggio MP3?

Post by Joe Farelli »

Har haft en Piaggio MP 500 sedan maj 2016 och som vi i familjen klassar som "bästa köp 2016".

Kul, underhållande, praktisk och framförallt lätthanterlig - sparar massor med tid att åka bussfil i Stockholm, parkera gratis å slippa vägtullar :-)

Dock lite smolk i bägaren nu när det blivit lite kallare - lilla moppisen rör sig vissa dagar inte ur fläcken!

Mitt bekymmer är sonika bromsarna som fryser fast. Vad jag söker tips om är hur jag kan "låsa upp" bromsarna som helt klart verkar påverkas av fukt och kyla.

Vän av ordning föreslår säkert att moppisen inte ska användas när det är kallt eller att moppisen kan förvaras i garage.

Det är såklart bra svar men vid upprepade tillfällen har väderomslag ställt till det - på morgonen har det fungerat fint att köra både funktions - och vädermässigt men på eftermiddagen har vi tvingats anlita kommunaltrafiken då bromsarna låst sig helt, vi måste alltså lämna moppisen på kommunal garageplats i stan och vänta på väderomslag alternativt bogsera hem Piaggion.

Har någon ett tips eller en idé som inte inbegriper svar som "kör inte när det är kallt" eller "parkera i varmgarage"? Vi vill gärna se vår Piaggio som ett bruksfordon och inte bara använda på sommaren - någon som har råkat ut för samma lika och hittat på någon enkel lösning?
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Hur lösa frysta bromsar på Piaggio MP3?

Post by MammaScan »

Är det handbromsen som fryser?

En snabb googling hittade jag följande:

http://modernvespa.com/forum/topic38926
Joe Farelli
Drömmare
Drömmare

Post by Joe Farelli »

MammaScan - tusen tack för snabbt svar och vilken bra länk!!! Konstaterar efter lite läsning att det är handbromsen som låser sig och att jag hellre kan använda parkeringsstöd än handbroms...(pinsamt att jag inte tänkte på det själv!).

Asabra forum...en fråga och ett svar och på mindre än 1 dygn...mer än vad två distributörer i Stockholm mäktade med :-) :-) :-)
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Kanon, skönt att det löser sig!
Post Reply