125cc - ingen gnista.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

125cc - ingen gnista.

Post by Seb »

Hej!

Min Vespa, en V50 med 125cc-motor från 82, vill plöstligt inte starta. Gick bra till jobbet, men väldigt svårtstartad när jag skulle hem. Tände lite, men stannade igen. Tände, kunde köra en bit och sen dog den igen.
Först trodde jag det var att den var sur, vilket hänt tidigare. Testade nytt tändstift men startar ändå inte. När jag tar ut stiftet och kickar kan jag inte se nån gnista på det.

Vad kan detta vara? Kan nån sladd ha hoppat ur? Kan det vara brytarspetsar eller nåt annat. Varför försvinner gnistan? Jag håller på en del med bilar med insprut, men är helt novis på dessa motorer.

Jag vet att det finns en och annan Vespaguru här, så jag hoppas på er :)
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: 125cc - ingen gnista.

Post by ljus123 »

Det kan vara kondensatorn, typiskt att den lägger av när den är varm och börjar fungera igen när den svalnat. Sitter bakom svänghjulet på tändplattan, kostar 50 kr på SIP och är enkel att byta. Testa nu när motorn är kall ifall den får någon gnista.
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Seb »

Tjena!

Jag har testat efter den kallnat med nytt tändstift, fortfarande ingen gnista.Dessutom var den kall första gången den inte startade, hade stått i ca 4 timmar.

Finns det åt mer elektriskt som det skulle kunna vara? Sladd som lossnat eller så?
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Är nog bara att plocka av svänghjulet och börja kolla.
Kondensatorn har en lödd kabel som med dålig lödning kan lossna. Brytarens skulle kunna lossna, kabelbrott etc.
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Seb »

Stort tack allihop!
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ingen gnista, trasig spole?

Post by Seb »

Tjena!

Har äntligen fått tid att börja kolla efter varför jag inte får gnista på min Vespa. Som ni tipsade om så har jag kollat att alla kablar sitter fast, vilket jag tycker de verkar göra. Däremot ser jag att ena sidan av spolens kortända verkar ha brutits loss. Två kablar sitter lödda i den lösa biten. Nu vet jag inte om kortändan skallvara ledande eller isolerande, så jag vet inte vad detta har för betydelse. Vet nån av er om detta kan vara anledningen till min gnistfrånvaro?

Bilderna nedan kan förhoppningsvis hjälpa

Med vänlig hälsning Sebbe
spole.jpg
spole.jpg (123.18 KiB) Viewed 9041 times
Untitled.jpg
Untitled.jpg (117.72 KiB) Viewed 9041 times
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Seb »

Kan det här vara orsaken till min saknade gnista?
Eller gör detta ingen skillnad. Det är för många år sen min el/tele-utbildning för att jag skall minnas om änden av en spole är isolerande eller lenande. Jag gissar isolerande, men varför är då en grön och en svart kabel lödd i den brustna biten?
spole.jpg
spole.jpg (123.18 KiB) Viewed 9021 times
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Ingen gnista, trasig spole?

Post by Paka »

Det där är en ljusspole, men det är ju inte bra att det ser ut så där. Om du skruvar loss den kan du kanske laga den. Limma kanske?
Lödningen på kondensatorn ser usel ut. Sedan undrar jag om motorn verkligen är från 82, statorn har ju det fyrkantiga piaggioemblemet.
Du bodde väl i Visby? Ronny med sin cykelverkstad är ju duktig, han kan säker fixa det där åt dig om han har tid.
/P
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Seb »

Hej Paka!

Det som är sagt till mig är att et är en 82:a iaf. Statorn? Tyder det på att motorn är äldre eller yngre?

Vet du vad Ronnys verkastad heter? Jag har en misstanke på vem det kan vara, men inte säker. Har du nån kontaktuppgift?

mvh Sebbe
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Äldre. De bytte till det nyare piaggiomärket kring 67-68. Ronnys cykelverkstad. Googla.
Du skrev väl att det var en 125:a? Har du motorbeteckning? Nån kan ju ha flyttat över tändplatta/svänghjul från en moped eller en tidig 125:a förstås.
/P
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Seb »

Ja det är en 125:a, har ingen motorbeteckning i dagsläget. Vart hittar jag den, står väl nånstans på motorn?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

ja, längst bak, bredvid oljepåfyllningen.
Seb
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Seb »

Ronny bytte hela "tändplattan", som såg allmänt risig ut. Går som ett skott igen.
Tack för tipset Paka.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kul att det ordnade sig!
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »