Gula faran

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
43r0x
Drömmare
Drömmare

Gula faran

Post by 43r0x »

Tänkte få tummen ur och börja dokumentera mina bravader nånstans, så nu kör vi! Kommer påbörja med att retroaktivt dokumentera vad som hänt för att sedan (förhoppningsvis) dokumentera mina pågående äventyr.

Det började med att jag våren 2015 köpte mig ett lik (med betoning på lik) efter inspiration från mina mopedmekande morbröder. Betalade hela 1000 riksdaler, och det var ungefär vad den var värd.

Image

"hur svårt kan det va?" var grundinställningen vilket teoretiskt sett inte var fel, men hade jag vetat hur mycket tid det skulle ta att återställa den hade jag tänkt en gång extra innan jag påbörjade arbetet på just detta objekt.

När allt sedan var utrivet började det framgå hur rostig den faktiskt va.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Massa rost. På massa ställen.

Golvet var det största problemet, så ett nytt beställdes från SIP och det gamla avlägsnades.
Image

Gick loss med vinkelslip för att få loss det lättåtkomliga.
Image

Sedan kom mejselhammaren fram för att vålda loss punktsvetsarna. Gick mycket bättre än vad jag vågat hoppas på.
Image

Image

Allt går med våld, och går det inte med våld så går det med mer våld!
Image

Image

Den tunna plåten gillade inte riktigt mitt övervåld..
Image

..så fick banka på den lite till.
Image

Fortfarande lite rost kvar.
Image

Borta!
Image

Image

Efter lite pusslande med vinkelslipen börjar det se riktigt bra ut!
Image

Image

Sen är det ju synd att man har lite otur när man tänker ibland och går loss lite väl vilt..
Image

Grundade allt med 2k epoxygrund innan jag svetsade ihop det, vet ej hur mycket av den som överlevde mitt svetsande men definitivt mer än inget.
Image

Image

Svets klart! kunde blivit bättre, men blev rätt bra. För er som är nyfikna så svetsar jag med TiG.
Image

Image

Image

Image

Image

Därefter, kanske parallellt, eller innan detta, städades även övriga komponenter från sin tattarmålade påpenslade lack. Den visade sig under blästring ha varit silver/grå i orginal vilket gjorde det väldigt svår att se om man blästrat klart eller ej genom det suddiga blästerfönstret. Samtliga aluminium delar var i mycket fint skick, trots det dåliga skick plåten var i.
Image

Image

Image

Image

Passade även på att pressa isär bromspedalen och smörja den.
Image

Image

Och precis just nu så insåg den arbetslöse studenten hur mycket bilder han har så då blev han omotiverad och checkar ut. Fortsättning följer imorgon (?).
43r0x
Drömmare
Drömmare

Re: Gula faran

Post by 43r0x »

Efter bläster och grundlack såg det ut såhär. Var lite ivrig så finns inga bilder under de processerna. Blästringen av ramen var för övrigt det enda jag inte gjordt på egen hand då den var lite för stor för att få plats i blästerskåpet..
Image

Lackeringen skedde i ett hemmabyggt bås i föräldrarnas carport - blev bra mycket bättre än vad jag vågat hoppas på!
Image

Image

Lackade hjulhuset svart, ska ju ändå bara fyllas med underredsmassa. Mitt hemmabyggda "bås" syns även i bakgrunden.
Image

Image

Image

Image

Även golvlisterna blev riktigt bra. Nästan lite för enkelt när man inte har gamla hål som dom nya listerna måste passas till.
Image

Image

Börjar sakta men säkert likna något igen. Vajrar dragna och fäste för regulatorn byggt och monterat. Det skulle dock visa sig att regulatorn var defekt och levererade cirka 7V istället för 12V. När jag sedan lånade en likadan regulator av en kamrat visade sig även den inte fungera som den skulle.. Var inte förens jag bytte till en BGM regulator som det började lysa på riktigt.
Image

Image

Resterande detaljer fick även de ny färg. Jag är imponerad av vad man kan åstadkomma med lite svart färg från biltema och 2K klarlack på burk.
Image

Image

Image

Image

Jag har även i bakgrunden byggt motorn men inte dokumenterat processen alls. Alldeles för roligt för att ha tid att fota under tiden.
Vid detta tillfälle är setupen som följer:

Malossi 136 cylinder
Leovince snigel
Dellorto PHBL 24 + polini reed
PK tändning med HP4 svänghjul
mazzuchelli vev för reed
org. koppling
org. utväxling

Byggde mig även ett motorställ, och kan varmt rekommendera att fixa sig ett motorställ vid motorbyggande. Det underlättar arbetet något otroligt när blocket står stabilt på bänken istället för att åla sig runt hej vilt.
Image

Image

El! Spenderade många timmar på att lista ut hur allt förväntades kopplas, för att sedan strunta i det och bara improvisera. Funkade mycket bra. Har dock gjort men mental notis av att dra alla sladdar i en kabelstrumpa nästa gång för att slippa spindelbot som blir vid förgasaren med alla lösa sladdar..
Image

Image

Image

Image

Gaffel med framhjul, bromspedal och stöd monterat. Börjar liknan ett fordon för första gången på länge. Det blir svårare att hantera ju mer delar man får på.. var väldigt smidigt att bära runt på en tom ram, mindre så med tung gaffel monterad.
Image

Notera det stilrena styret.
Image

Image

Bläckfisk.
Image

Nästan..
Image

Inte dockument vajerfepplet alls - ni vet alla hur det går till. Rikligt med svordomar och trångt.

Ännu mer nästan:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sen var den ursprungliga renoveringen klar, cirka 300h arbete senare. Gick väldigt smidigt för o vara första gången jag arbetar på ett fordon byggt innan 2002, samt första gången jag renoverar något.
43r0x
Drömmare
Drömmare

Post by 43r0x »

Dags för 2015 års utgåva utav vättern runt på moped! Ni som bor i Götet och håller på med gamla scootrar har säkert hört talas om det, men för er övriga så kommer en kort presentation.
Varje sommar V28 så kör jag och blandade kamrater med lika intresse Vättern runt på moped ("moped"), med start och mål i Göteborg. Under resans gång våldsgästar vi blandade bekanta, badar, bastar och dricker öl. Resan brukar ta 7-8 dagar och består av 100+ mil körning.

När man ska åka långt behöver man givetvis ha med sig packning, så då behöver man ha packutrymme. Därmed byggde jag en liten söt pakethållare bak som såg ut såhär:
Image

Image

Image

Den blev väldigt fin, men jag insåg rätt snabbt efter att jag blev klar att den kanske blev lite väl liten..

..Så då fick jag en gammal trasig av en kamrat istället som jag lagade och förstärkte!
Image

Image

Image

Sedan bara några dagar innan avfärd hände dehär:
Image

Jag insåg snabbt efter att den blev klar att orginalkopplingen inte under några förutsättningar klarar av den effekt motorn nu producerade så fixade mig en ordentligare koppling. Fjädrarna i denna var dock så hårda att man mer eller mindre behövde tvåhandsfattning för att koppla, vilket länkaget bevisligen tyckte sämre om än vad föraren gjorde. Så då fick man panikbeställa från scooter-center och hoppas att den anlände i tid. Den anlände till mölndal kvällen det var dags för avfärd så det löste sig som tur var.
43r0x
Drömmare
Drömmare

Post by 43r0x »

Nu börjar vi närma oss det intressanta. Under semestern diskuterade jag squish, placering av tändstift, och centrering av topplock med en annan begåvad tvåtaktstrimmare och kom fram till att jag nog behöver bygga ett topplock. Topplocket som följer med malossis 136 cylinder (som för övrigt är 132cc stor) var omöjligt att centrera, samt hade squishbandet placerat aldeles för högt så tillfredsställande squish gick ej att få med det topplocket. Därmed designade jag ett eget som löste dessa problem, och som ger mig en statisk kompression på 13.5:1 om minnet ej sviker. Den dynamiska kompressionen är mindre än så och varierar baserat på effektpipa och varvtal. Jag passade även på att lyfta cylindern 1mm så jag fick ner topplocket i förbränningsrummet för att förbättra tätningen samt centrera det.

Designen såg ut såhär:
Image

Image

Steg ett var att borra och fräsa hålbilden för tändstift och pinnbultar. Något jag fastnade på var hålbilden för pinnbultarna vilken jag antog var kvadratisk, men visade sig vara rektangulär 54x56mm...
Image

När jag sedan hade listat ut detta kunde jag använda denna hålbild för att skruva fast min fyrkantiga klump i en rund jig med samma hålbild som jag sedan fäste i svarven.
Image

Image

Det finns för övrigt ingen tanke med de platta sidorna, det var bara frågan om att biten jag fick inte riktigt var bred nog. Hade svårt att motivera att köpa material för flera hundra kronor när jag kunde få det gratis..
Image

Blivande topplock & jiggen jag använde för att fästa det i svarven.
Image

Blivande topplock & orginal topplock.
Image

Spännde sedan upp topplocket i rundmatningsbordet i fräsen och fräste ur förbränningsrummets botten.
Image

Sedan goofade jag rätt rejält. Jag satte toppslidan i svarven på 42 grader när jag skulle svarva sidorna som lutade med 42 grader, när jag borde satt den på 90-42 grader dvs. 48 grader.. Så då var det bara till att designa om förbränningsrummet så det blev plattare och bredare för att bevara min kompression på 13.5:1.
Image

Förbränningsrum omdesignat och färdigsvarvat!
Image

Fick sedan slipa till ett specialverktyg för att kunna svarva spåret för o-ringen.
Image

Resultatet blev perfekt - som om jag visste vad jag höll på med!
Image

Image

Image

Bara kylflänsarna kvar:
Image

Image

Färdigt! Har tyvärr ingen mindre suddig bild på det :(
Image

Image

Porttiderna slutade på 185/125/120 efter att jag lyfte cylindern 1mm för er som är nyfikna. Givetvis behövde jag även såga lite i fläktkåpan för att få dit tändhatten, samt att jag tejpade det gamla tändstiftshålet så att luften passerar cylindern istället för att spruta ut genom hålet..
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Häftigt! När jag läste "Koppling: Original" i flödet tänkte jag Oj! och mina farhågor besannades en bit ner. Tack för att du berättade!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Snyggt jobbat! Det har varit en hel del att göra. Hoppas den fungerar bra!
Bombollon
Lärling
Lärling

Post by Bombollon »

Grym tråd. Tack för underhållningen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera