Projekt Vespa 200 rally 1974

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Hej!

Jag har precis dragit igång ett projekt med en Vespa 200 rally som jag köpte för några år sedan. Vespan var i rätt okej skick och sist den var i trafik var 1990. Den har sedan dess stått i varmgarage, och rullat lite drygt 2000 mil och har haft en brukare.

Min tanke var att rengöra allt och få den i ett körbart skick. Det mesta av gummidetaljer var torkade och tanken var att byta ut dessa och behålla original lack. Som det brukar spårade putsandet ur och det mesta är nu plockat av chassit.

Planen just nu är att ge den ny lack till att börja med, vart efter jag känner för det kommer gummidetaljer, sadel och däck bytas. Förmodligen kommer jag när chassit är klart även ge motorn en genomgång.

Jag har ingen större vana av att skruva Vespa och ser därför fram mot bra tips från experterna här!

Min första fråga är hur man brukar göra med elsystemet när man strippar chassit, delar man det vid styret eller finns det annat sätt? Även om man tar bort tejpen på kabelstammen vid styret ser det ut att vara trångt att få ut allt intakt?
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by paa »

Här finns en bra tutorial för montage av kablar och vajrar:
https://www.youtube.com/watch?v=SPS3MtCxjhQ

Även om det inte är en Rally dom mekar med så finns det säkert massa med tips att hämta.
Vespa Motorsport har även väldigt bra videos om motorreparationer mm.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Bilder? Man varken delar eller skalar av något.
Är du helt säker på att du ska lacka om? Stor risk att du lägger en massa pengar på lack
Och samtidigt drar ner värdet på den minst lika mycket.
/P
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Namnlös9.jpg
(254.17 KiB) Downloaded 42 times
Så här ser den ut!
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Tack paa för länken. Jag har kollat en del på klipp från Vespa motorsport och de är verkligen pedagogiska. Problemet är bara att jag ska demontera kablarna och det kanske inte är möjligt att göra detta utan att de går sönder?

Generellt verkar det inte vara så bra skick på kablarna efter 40 år heller, jag tror att om man inte gör något åt det så kommer det bli problem med elen. Höljet (krympslangen) är på vissa ställen sprucken och tejpen som sitter på andra ytor faller av. Kablarna kommer förbli oskyddade på känsliga ställen, så jag ser det inte som ett alternativ att låta dessa vara.

Vad gäller att behålla den i originalfärg så förstår jag synpunkten paka. Och det var ju en tanke jag hade från början.. Men framskärm, och sidokåpor har lackats om eller bättringsmålat vid något tillfälle och på benskölden undersida är det blästrat av stensprut. Så min tanke var ju då att fixa detta innan rosten kommer, vilket den tids nog gör. Det är vad jag kan se ännu bara ytrost. Är det helt fel väg att gå?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Nu visar du ju inte sidokåporna, men det där skulle jag aldrig lacka om. Aldrig i livet.
Kablarna från tändplattan är av erkänt dålig kvalitet på de där årsmodellerna så de bör du löda om, och en ny kabelstam kostar inte mycket.
Det är klart, om du vet att du vill behålla den resten av livet ska du ju naturligtvis göra som du vill, men det finns allt från vanlig 5-56 till Owatrol och andra rostskyddande/ätande sprejer som kan skydda din hoj i hundra år utan att det rostar igenom.
Om bättringslacken är ful kan du testa att ta bort den med thinner och om inte det fungerar försiktigt med aceton, originallacken håller för det, men inte sprejburkslack.
Det går ju också att lacka om kåporna i samma nyans hos en bra lackerare och sedan skaffa nya klistermärken.
Bor du i Stockholm skulle jag lätt dra en ny kabelstam åt dig gratis om du lovar att inte lacka om den.
Ps svänghjulet och magnetismen mår bäst av att vara tillsammans med spolarna.
/P
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

20161201_190644 1250.jpg
(256.72 KiB) Downloaded 42 times
20161201_190737_001 1250.jpg
(330.83 KiB) Downloaded 42 times
20161201_190749 1250.jpg
(442.3 KiB) Downloaded 42 times
20161201_190907 1250.jpg
(262.96 KiB) Downloaded 42 times
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Kablarna från tändplattan ser friska ut. Det är kablarna i övergången mellan chassi och styre som behöver en översyn. Såg det går ju köpa komplett kabelhärva för en överkomlig peng. Jo ja bor i Stockholm även om jag inte är härifrån :)

Känns det inte lite dåligt att smeta på rostskyddsmassa på benskölden?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Då kanske du har tur, men precis vid spolarna/pickupen kan de vara ruttna så att isoleringen bara trasas sönder. Jag menar inte underredsmassa utan tunn spray eller vax eller linolja efter att du har tvättat.
Den ser ju välhållen ut. Nytt gummi kommer att se lite konstigt ut, men om det var trasigt är det ju inget att göra åt. Var gummimattan i mitten trasig förresten? Jag skulle behöva en sliten men ändå hel.
Kabelstam:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_87001310
Men jag skulle tro att din bara är lite sliten vid styret, brukar gå att fixa med ny krympslang/eltejp.
/P
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Kan kolla när jag kommer hem hur mattan ser ut, har för mig att den ska finnas kvar och vara sliten men "hel" Hittar jag den kan du få den.

Kabelstammen är precis som du säger sliten vid styret, ledarna är dock inte blottade så den går nog kanske att rädda. Om man ska ta lös kabelstammen är jag dock rädd at den stryker med..

Hur är kvaliteten och leveransen från SIP? vad har ni för erfarenheter av att handla där?

apropå svänghjulet, kom på att när jag tog lös det från sitt "centrum" så finns det ju sex möjligheter att vrida det. Har det någon betydelse för hur?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Ja, det har väldigt stor betydelse, men hålen är inte symmetriska så det går bara att sätta det rätt som tur är. Om du vill se ordentligt eller byta något på tändplattan (trådarna från min pickup kortslöts ibland och det var väldigt svårt att se) måste du dra av själva "centrum", låt låsringen sitta kvar och gänga ut muttern, då ska det följa med. Det är enklare att hålla emot om svänghjulet sitter kvar. Det finns ett streck på svänghjulscentrum så att man kan ställa tändningen exakt, ska se om jag hittar en bild.
Jag kan skicka ett pm så kan vi höras om mattan etc.
Jag tycker att SIp fungerar bra, billig frakt, men det är nog rätt viktigt att veta vad man ska ha och helst ta det dyrare alternativet om det finns ett.
/P
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Ja en bild vore önskvärt :) Har ju inte börjat själva genomgången av motorn än men man måste ju förbereda sig.

Men för att förtydliga. Tändplattan är inte vridbar, normalt brukar man ju ställa tändningen med att vrida på denna. Svänghjulscentrum går bara att sätta på ett sätt på tappen då det finns en krysskil. Något streck på centrumet såg jag inte, däremot fanns ett svart streck på utsidan av svänghjulet.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Du har såklart helt rätt, tänkte på Super sport och GS160.
Det är den här (kablarna) du bör kolla.
Attachments
Skärmavbild 2016-12-02 kl. 12.37.16.jpg
Skärmavbild 2016-12-02 kl. 12.37.16.jpg (17.96 KiB) Viewed 29360 times
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Aha! fint, ska kolla den också.

En annan fråga, jag är ju ny på forumen och har inte förstått hur man får bilderna att visas på ovanstående sätt. Mina blir ju som en bilaga man måste klicka på..
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Haha, jag vet knappt själv, men testa att bara välja fil och inte bifoga. Du kan ju testa med "förhandsvisning" så ser du hur det blir.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by wanten »

Rallyjk wrote:Aha! fint, ska kolla den också.

En annan fråga, jag är ju ny på forumen och har inte förstått hur man får bilderna att visas på ovanstående sätt. Mina blir ju som en bilaga man måste klicka på..
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =20&t=6730
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Lacka vs inte lacka!?

Jag har sagt att min tanke varit att lacka vespan (i någon original kulör på med ett bra utförande givetvis) Är den allmänna uppfattningen att man inte ska göra detta? Försöker väga för- och nackdelar mot varandra:

+ Den blir en färg jag uppskattar mer (snyggare)
+ Den rostar inte upp inom överskådlig tid
+ Den blir lättare att hålla efter, putsa på.
+ Vissa detaljer måste bytas hur som helst vilket kanske ser tokigt ut mot original lack.
+ I princip allt ska plockas isär för rengöring och genomgång (lika bra att samtidigt lacka)
+ Får möjlighet att fixa några skavanker jag stör mig på (bulor efter pakethållaren tex)

- kostar en del pengar
- Tappar en del av charmen

Jag ser inte heller att vespan kommer avyttras under överskådlig tid, vilket kanske gör det mer ekonomiskt motiverat att ge den ny lack.

Fyll gärna på med något som kan vara värt att tänka på!
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by fredrikC »

Hej, vilken fantastiskt fin Rally du har hittat! Självklart ska du inte måla om den där. Den är ju i ett underbart skick! Har en själv från 76 som jag kämpat med och skulle varit överlycklig om den varit så fin som din! Grattis!!!
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by hark »

Den där skall du absolut inte lacka om! Den är ju fin som den är.
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Jag förstår att det är roligt att plocka isär och putsa, men om du koncentrerar dig på att byta alla vajrar och höljen, byta bromsbackar, stötdämpare, ta ur gaffeln och fixa elkabeln, fetta om ev. kanske byta styrlagren, byta ljuddämpare, flottörnål, bensinslang, däck och slang så har du ändå ganska mycket att göra om du vill köra någon gång de närmsta åren. Och då har jag inte ens nämnt att den säkert behöver som minst nya kolvringar och honing, kanske en helrenovering av motorn.

Men du gör som du vill, det är ju massproducerade fordon vi snackar om, inte 1700-talsmöbler (eller?). Vi som äger en Rally i originalskick kanske bara ska vara tacksamma att ännu en försvinner och jag ska med nöje följa din projekttråd.
/P
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Tack för er input! Ett projekt är det med all säkerhet. Jag kommer så långt jag orkar uppdatera för hur arbetet fortskrider. Vespan är nu demonterad ner till lister, emblem, stöd och kabelstammen. Jag håller som bäst på att rengöra, dokumentera och paketera allt som jag plockar lös. Det som också är helt säkert paka är att det du nämnde kommer utföras nu under under vintern. Medan jag har det mesta av demonteringsarbetet färskt i huvudet kommer jag låta motorn vara orörd till dess monteringsarbetet kommit en bit. Planen är att lägga en order från SIP närmaste veckan.

Jag fortsätter frågestunden :)

Hur sliten är det okej att själva styrhalvorna är egentligen, demonterade dem och rengjorde och såg att det fanns rätt tydliga spår på rören, förmodligen har det varit skit som kommit in och nött dessa. Monterade ihop dem för sig och de skaver inte mot varandra. Ska man köra på dessa eller byta? Vilket smörjmedel brukar användas här?
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

20161130_172342 höger styrhalva 1250.jpg
(230.93 KiB) Downloaded 30 times
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Jag brukar göra rent ordentligt och smeta på en massa fett, det jag har hemma för tillfället, samma som jag använder till lager och vajrar etc.
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Hej igen!

Tog mig en rejäl funderare vad gäller lack, och nu drygt två år senare har jag fått gnistan tillbaka och ska försöka komma vidare med mitt projekt. Barn och annat kom ivägen sist :)

Är det någon som har en lackerare i norra stockholm med omnejd att rekommendera?

Jag undrar också hur man brukar göra med de nitade fotlisterna samt emblemet framtill, borrar man ur dem?
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by tysken »

...som Paka redan skrev för 2 år sedan: Är du helt säker på att du ska lacka om? Stor risk att du lägger en massa pengar på lack och samtidigt drar ner värdet på den minst lika mycket !!! Den är mycket mer åtråvärd i polerad original lack med patina... det finns många "renoverade" Vespor, men original lack i skicket som din finns det inte så många kvar vilket medför en rejäl värdeökning.
"Blech und Freude Rollerjungen"
Post Reply