Svenska styrlåset!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fristadmicke
Nybörjare
Nybörjare

Svenska styrlåset!

Post by Fristadmicke »

Hej Vespavänner!
Har en mycket specifik fråga:
Vet någon om det är möjligt att få tag i en låscylinder till det s k "Svensklåset"?
Alternativt har en annan lösning på problemet :idea: ?
Se min tråd (längst ner på sidan):
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 9&start=25

Stort tack på förhand!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Svenska styrlåset!

Post by Paka »

Nej, det blir svårt. Nyckelämnen finns, men inte låscylindrar.
En rätt okej lösning är att sätta dit det enklare som satt i resten av världen i stället, Svetsa på klackar på gaffeln är nog det jobbigaste. Tror att nån har gjort en tråd om det, du får söka lite.
/P
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Jag rekommenderar att du ringer 0704 - 961212 och pratar med Paolo på Italian Products. Som Italienare har han tillgång till en del egna kontakter - han har t ex lås till GL 150 och Gud vet var han fått tag i dem.

Så slå en signal, man vet aldrig vad han kan åstadkomma.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
Fristadmicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fristadmicke »

Paka wrote:Nej, det blir svårt. Nyckelämnen finns, men inte låscylindrar.
En rätt okej lösning är att sätta dit det enklare som satt i resten av världen i stället, Svetsa på klackar på gaffeln är nog det jobbigaste. Tror att nån har gjort en tråd om det, du får söka lite.
/P
Tack Paka!
Vet du vilket lås det var som användes? Har även tänkt på denna lösning men är osäker på hur infästningen ser ut på karossen på en "italienare". Frågan är om man inte behöver kapa bort hela den utstickande delen på karossen.
Jag har sökt på forumet men inte hittat den tråden.
Mvh
Micke
Fristadmicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fristadmicke »

il dude wrote:Jag rekommenderar att du ringer 0704 - 961212 och pratar med Paolo på Italian Products. Som Italienare har han tillgång till en del egna kontakter - han har t ex lås till GL 150 och Gud vet var han fått tag i dem.

Så slå en signal, man vet aldrig vad han kan åstadkomma.
Tack il dude!
Jag ska se om jag kan få tag på honom och hoppas att han kan trolla.
Mvh
Micke
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, den utstickande delen är bara en "kopp" som hör till låset, så att säga. Bakom är hålet lika stort som på de vanliga.
Hittade länken, ser skrämmande ut, men kan bli helt ok. http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=2814
Nytillverkade har en helt annan ytbehandling tyvärr, men så här ser de ut:

/P
Fristadmicke wrote:
/P
Tack Paka!
Vet du vilket lås det var som användes? Har även tänkt på denna lösning men är osäker på hur infästningen ser ut på karossen på en "italienare". Frågan är om man inte behöver kapa bort hela den utstickande delen på karossen.
Mvh
Micke
Attachments
styrlås.png
styrlås.png (261.12 KiB) Viewed 7984 times
Fristadmicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fristadmicke »

Paka wrote:Ja, den utstickande delen är bara en "kopp" som hör till låset, så att säga. Bakom är hålet lika stort som på de vanliga.
Hittade länken, ser skrämmande ut, men kan bli helt ok. http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =18&t=2814
Nytillverkade har en helt annan ytbehandling tyvärr, men så här ser de ut:

/P
Fristadmicke wrote:
/P
Tack Paka!
Mvh
Micke
Hej igen!
Jag har gett upp kampen om att hitta en cylinder och har köpt ett nytt lås. Så det blir till att kapa och svetsa.
Har dock några undringar kring kablaget samt vajrarna som ska upp i ramen på högersida. Hur kommer detta att fungera med klack på "gaffeln och "kläppen på låset? Någon som vet?
Ytterligare en dum fråga :shock: Vilken riktning ska kläppen på låset fällas ut när du låser?
Det kanske ger sig när man provar med nyckeln.

Micke
VGLA59
Nybörjare
Nybörjare

Post by VGLA59 »

Fristadmicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fristadmicke »

Tackar!
Då vet jag hur låset ska sitta men kabel-, vajerdragningen ser inte likadan ut som på Popolino.
Det löser sig säkert när jag väl börjar greja med det.
Mvh
Micke
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det kommer inte att vara några problem, det ser ju ut så på alla andra utom de "svenska". Googla lite så hittar du säkert om du inte minns hur vajrarna satt. Jag sökte på "vespa vna manubrio" (styre på italienska) och fick många träffar. Här är en: http://s231.photobucket.com/user/ElFlav ... sort=4&o=0
/P
Post Reply