Renovering av en Vespa Popolino 1965 VNS6T (färger m m)
-
- Nybörjare
Re: Renovering av en Vespa Popolino 1965 VNS6T (färger m m)
Hej där ute. Det börjar arta sig och gå mot lackning snart.
Lägger upp en bild på lite framgaffelsdelar som nu är blästrade och fixade men färgerna??!
Ni som är experter, kan ni hjälpa mig?
Lägger upp en bild på lite framgaffelsdelar som nu är blästrade och fixade men färgerna??!
Ni som är experter, kan ni hjälpa mig?
- Attachments
-
- Framgaffeldelar
- gaffeldelar.jpg (71.38 KiB) Viewed 13595 times
-
- Nybörjare
Var och kollade på en kompis 60:a i helgen, det verkade som aluminiumdelen till vänster på bild inte var ytbehandlad på hans Elite. Det blir nog till att polera upp den delen isådanfall. De andra delarna har jag blåelförzinkat med gott resultat.
Ingen här ute som har en susning om hur det såg en gång i tiden på en Popolino?
Ingen här ute som har en susning om hur det såg en gång i tiden på en Popolino?
- Attachments
-
- framparti
- IMG_0809-1.jpg (89.24 KiB) Viewed 13491 times
Förzinka fjädern. Hojens färg på resten.
/P
/P
-
- Nybörjare
Paka wrote:Förzinka fjädern. Hojens färg på resten.
/P

Upptäckte ytterligare en detalj när jag hade delat fälgarna och blästrat dem...de var inte lika breda. Ska det vara bredare bakfälg (4 tum)?
Nej, men det låter spännande. Har du någon bild på fälgarna?
/P
/P
-
- Nybörjare
Hej igen!Paka wrote:Nej, men det låter spännande. Har du någon bild på fälgarna?
/P
Nej de är för tillfället inte hemma. Lägger upp bild så snart jag har dem här.
-
- Nybörjare
Dags att lägga upp lite mer bilder på detta långlivade projekt, det var ett tag sedan sist
Lite motorbilder först: Motor totalrenoverad och provad
Det kommer mer bilder!
Lite motorbilder först: Motor totalrenoverad och provad

Det kommer mer bilder!
-
- Nybörjare
Jag hade fel. De är lika stora....Fristadmicke wrote:Hej igen!Paka wrote:Nej, men det låter spännande. Har du någon bild på fälgarna?
/P
Nej de är för tillfället inte hemma. Lägger upp bild så snart jag har dem här.
-
- Nybörjare
Delar är nu lackerade också, dock endast fälgar och lite annat. De stora delarna och "karossen är snart klara för lackering. Lite tennspackling kvarstår.
Lägger upp lite bilder till
Lägger upp lite bilder till
-
- Nybörjare
Det har ju naturligtvis dykt upp lite problem på resans gång. Ett av dessa som jag ännu inte löst är styrlåset som jag inte hade någon nyckel till. Det är det så kallade svensklåset. Jag har sökt med ljus och lykta efter låscylinder som passar. Det verkar vara omöjligt att hitta. Mottager gärna tips och förslag på alternativa lösningar.
Stort tack på förhand!!
Lite bilder på eländet......
Stort tack på förhand!!
Lite bilder på eländet......
-
- Nybörjare
Det löste sig med låset för bra längesedan. Jag följde tråden på forumet och byggde om. Vespan är nu lackad och under montering.
Lägger upp lite bilder här.
Lägger upp lite bilder här.
- Attachments
-
- ram.JPG
- (131.22 KiB) Downloaded 11 times
-
- gaffel.JPG
- (160.17 KiB) Downloaded 11 times
-
- lamphus.JPG
- (190.84 KiB) Downloaded 11 times
Härlig Finish !
- I like
/N
- I like

/N
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare
Nu har jag en fråga till er här på forumet. Det svarta (egentligen mörkt blåa) emblemet "Vespa" som ska sitta lite diagonalt på sargen framtill, är det någon som vet den exakta placeringen för detta??
Mycket tacksam om någon har koll.
Mycket tacksam om någon har koll.
-
- Nybörjare
Motor monterad, alla höljen med vajrar monterade samt justerade. Elsystem draget och kopplat.
Hoppas man att det fungerar? Jajamensan men det är några riktiga strulsaker med bl aelsystemet. Får ej parkeringsbelysningen att fungera och lampan till bakljuset lyser starkt och går sönder. Nytt elsystem samt ny "kopplingsdosa" på styret. Någon som har någon idé vart man ska börja söka (6 voltssystem och två lysspolar samt inbyggd tändspole) ev om man kan mäta upp spänning motstånd osv?
Motorn går riktigt fin men när jag kopplar för den ett himla oväsen, nån som varit med om det och vet vad det beror på?
Hoppas man att det fungerar? Jajamensan men det är några riktiga strulsaker med bl aelsystemet. Får ej parkeringsbelysningen att fungera och lampan till bakljuset lyser starkt och går sönder. Nytt elsystem samt ny "kopplingsdosa" på styret. Någon som har någon idé vart man ska börja söka (6 voltssystem och två lysspolar samt inbyggd tändspole) ev om man kan mäta upp spänning motstånd osv?
Motorn går riktigt fin men när jag kopplar för den ett himla oväsen, nån som varit med om det och vet vad det beror på?
Då är det nog inte rätt kopplat eller fel watt på lampan. Skrammel låter som om nåt inte är ok med kopplingskorgen.
-
- Nybörjare
Tack, Paka!Paka wrote:Då är det nog inte rätt kopplat eller fel watt på lampan. Skrammel låter som om nåt inte är ok med kopplingskorgen.
Det är 6 V 5W på baklampan, 6 V 25/25 W på framlampan, Parkeringsljus ffram 6 V 1 W. Bromsljus finns ju inte på Popolinon. Jag tror att det ska vara rätt lampor överallt. Det sitter ju ett nytt elsystem i där bromsljussladdarna fanns med. Jag kopplade ihop dessa, frågan är om de skulle var isärkopplade istället eller om det är något annat.
Jag funderar också på kopplingskorgen, det kan ju inte vara så mycket annat. Frågan är bara om det behöver komma till lite olja för att det ska ordna sig eller om man behöver riva isär allt. Både kopplingskorg och lameller är nya. Hmmmmm.....
Om lagren inte mår som de ska kan också veven flytta sig så att fläkten tar i fläktkåpan när du kopplar.
När jag hade renoverat min VS1M så upplevde jag ett svagt, men otäckt "friktionsljud" när jag kopplade i början.
Ljudet var inte speciellt högt, men tillräckligt för att oroa mig.
Jag hade även bytt plunger samt tryckplattan och det visade sig att dessa behövde "nötas in" en aning.
Efter en kortare tids körning försvann ljudet, men jag behövde sträcka kopplingswiren ngt...
-Därefter har jag kört ca: 100 mil utan ytterligare missljud eller behov av att sträcka wiren igen.
/N
Ljudet var inte speciellt högt, men tillräckligt för att oroa mig.

Jag hade även bytt plunger samt tryckplattan och det visade sig att dessa behövde "nötas in" en aning.
Efter en kortare tids körning försvann ljudet, men jag behövde sträcka kopplingswiren ngt...
-Därefter har jag kört ca: 100 mil utan ytterligare missljud eller behov av att sträcka wiren igen.
/N
-
- Nybörjare
Tackar för svaren!
Saken ska undersökas.
Lagren och packboxarna i hela motorn är bytta så jag hoppas verkligen att det inte är något vajsing med det.
Nu är det ut i garaget som gäller

Saken ska undersökas.
Lagren och packboxarna i hela motorn är bytta så jag hoppas verkligen att det inte är något vajsing med det.
Nu är det ut i garaget som gäller

-
- Nybörjare
Hej!
Då var belysningsproblemen lösta, det visade sig vara fel watt på strålkastaren 35w/35W, skulle vara 25W/25W.
När det kommer till kopplingen så har jag konstaterat att det var väldigt "torrt" både på insida kopplingskåpa och på kopplingshus. Funderar på hur det funkar med smörjningen där.
Plungen var som en svamp i formen (alltså tilltryckt där den träffar tryckplattan. Tryckplattan hade "värmemärken på baksidan så det var säkert otäcka friktionsljud som lät. Ny tryckplatta och plunge har köpts men ej monterats.
Vill väldigt gärna höra här först om hur blött/ torrt det ska vara kring kopplingen. Ser man på konstruktionen så ligger drevpaketet dränkt till ungefär hälften och kopplingen sitter ovanför paketet. Är det bara när man kör som oljan förväntas kastas upp mot kopplingsdelen eler hur är det tänkt smörjningen ska fungera?
Såg att SIP hade en lagrad tryckplatta till hutlöst pris men det ska väl ändå inte vara nödvändigt
https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... p_50040000
Då var belysningsproblemen lösta, det visade sig vara fel watt på strålkastaren 35w/35W, skulle vara 25W/25W.
När det kommer till kopplingen så har jag konstaterat att det var väldigt "torrt" både på insida kopplingskåpa och på kopplingshus. Funderar på hur det funkar med smörjningen där.

Plungen var som en svamp i formen (alltså tilltryckt där den träffar tryckplattan. Tryckplattan hade "värmemärken på baksidan så det var säkert otäcka friktionsljud som lät. Ny tryckplatta och plunge har köpts men ej monterats.
Vill väldigt gärna höra här först om hur blött/ torrt det ska vara kring kopplingen. Ser man på konstruktionen så ligger drevpaketet dränkt till ungefär hälften och kopplingen sitter ovanför paketet. Är det bara när man kör som oljan förväntas kastas upp mot kopplingsdelen eler hur är det tänkt smörjningen ska fungera?
Såg att SIP hade en lagrad tryckplatta till hutlöst pris men det ska väl ändå inte vara nödvändigt
Hejfristsdmicke.
Jag håller själv på med en popolino vns3.vill måla den i samma färg som din. Vad är det för färgkod ?
Med vänlig hälsning, Jesper
Jag håller själv på med en popolino vns3.vill måla den i samma färg som din. Vad är det för färgkod ?
Med vänlig hälsning, Jesper
- Attachments
-
- FE028D9F-EE2E-47C9-87EE-D2A0CAF5821E.jpeg (154.86 KiB) Viewed 11959 times
-
- Nybörjare
Hej Jesper!
Jag har ingen färgkod, lackeraren gjorde tre färgprover åt mig sedan valde jag en av dessa. Om du kontaktar mig privat via forumet så kan jag posta dig färgprovet så kan du låna det.
Mvh
Micke
Jag har ingen färgkod, lackeraren gjorde tre färgprover åt mig sedan valde jag en av dessa. Om du kontaktar mig privat via forumet så kan jag posta dig färgprovet så kan du låna det.
Mvh
Micke
-
- Nybörjare
Ny infettad plunge och tryckplatta samt lite olja gjorde susen när det gäller kopplingen.Fristadmicke wrote:Hej!
När det kommer till kopplingen så har jag konstaterat att det var väldigt "torrt" både på insida kopplingskåpa och på kopplingshus. Funderar på hur det funkar med smörjningen där.![]()
Nu ska väl projektet vara klart. 3,5 år senare

Har lärt mig enormt mycket både om allmän renovering samt såklart om popolinon. Stort tack alla ni här på forumet för all hjälp och vägledning som jag fått på resan.
Jag återkommer säkert hit.
Snygg 
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst