Färgkod till touring 59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
kobben
Drömmare
Drömmare

Färgkod till touring 59

Post by kobben »

Undrar om någon kan veta färgkod på en touring från 59. Den har varit blå metallic. Trodde förs att den varit grönmetallic men efter att ha haft den ute i ljuset så ser jag att den har den varit blå
Skogis
Nybörjare
Nybörjare

Re: Färgkod till touring 59

Post by Skogis »

Hej!
Renoverade själv en Touring -59 för ett par år sedan. Kulören heter PIA 667 "AZZURO" och förs av PPG.
Lycka till med renoveringen.

/Jörgen
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Peter Sundfeldt i G-borg har recept, se tråden:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=6053
VGLA59
Nybörjare
Nybörjare

Post by VGLA59 »

Jag har en VGLA1T -59, alltså en Touring -59 med garanterat orörd originalfärg. Provade med PIA 667 för att bättra med. Den färgen är allldeles för blåtonad, den rätta skall vara lite mer åt det blågröna hållet, någon som har den koden?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det var ju det jag menade. Läste du inte tråden jag länkade till?
/P
"Japp, jag har ett recept som är identiskt med originialkulören på VGLA, min är en 59:a. Eller rättare sagt, Tony på Uddevalla Lackprodukter har tagit fram det och har det noterat. Ring honom och fråga efter Sundfeldts blåa Vespa-färg. Han har blandat till både spayburkar med vanlig lack och 2K-lack som man aktiverar genom trycka till i botten på burken. Du kan se mitt Touring-jobb och kulörfunderingar här: viewtopic.php?f=17&t=2617"
VGLA59
Nybörjare
Nybörjare

Post by VGLA59 »

Sorry, missade det, tack för tipset!
kobben
Drömmare
Drömmare

Post by kobben »

Har försökt hitta telefonnummer till Udevalla lackprodukter men kommer till fel personer.
Har du aktuellt nummer?
VGLA59
Nybörjare
Nybörjare

Post by VGLA59 »

Nej, tyvärr har jag inte heller lyckats, sökte också på PPG i Borås men kom ingen vart där heller....
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Hej, längesen man skrev på det här forumet. Det var 2007-2008 som jag fick hjälp av Tony på Uddevalla Lackprodukter. Mycket kan ju ha hänt sen dess, jag ska göra ett försök att ta reda på om företaget finns kvar eller var den hjälpsamme Tony har tagit vägen. Har nog kvar färgburkarna med färgen (hoppas jag), ska kolla i garaget senare i veckan. Kanske finns det något noterat på dem.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
kobben
Drömmare
Drömmare

Post by kobben »

Hej, Låter bra om du kan göra ett försök det skulle vara kul att få rätt färg på vespan. Fick ett färgprov på PIA 667 men som ni skriver är den alldeles för ljus. Han på Alfta bilfärg i Järbo har en del PPG färgkoder till gamla vespor.
VGLA59
Nybörjare
Nybörjare

Post by VGLA59 »

Peter Sundfeldt wrote:Hej, längesen man skrev på det här forumet. Det var 2007-2008 som jag fick hjälp av Tony på Uddevalla Lackprodukter. Mycket kan ju ha hänt sen dess, jag ska göra ett försök att ta reda på om företaget finns kvar eller var den hjälpsamme Tony har tagit vägen. Har nog kvar färgburkarna med färgen (hoppas jag), ska kolla i garaget senare i veckan. Kanske finns det något noterat på dem.
Hej Peter! Hittade du någon färgkod, vore fantastiskt om du kunde :-)
kobben
Drömmare
Drömmare

Post by kobben »

Undrar också om du hittade någon kod.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Med dom moderna färgkartorna med hundratals nyanser av blått (liksom alla andra färger), och som har ett hål i mitten av provlappen, så borde det gå att hitta en färg som är minst lika nära originalet som med något gammalt recept som man är det minsta osäker om ursprunget till. Men förutsättningen är ju att man har en lackerad originaldel där inte färgen blekts.
Post Reply