Dubbel-Bajaj!
- JanneHagnell
- Lärling
Re: Dubbel-Bajaj!
Hej och grattis till en bra scooter!
Blandningsskruven är bara för tomgången, ja, och vhb säger 1+/- 3/4 varv, så det är uu ganska stor skillnad. Själv kör jag med 1/4-1/2 varv från helt stängd.
När det gäller munstycken så verkar Bajaj och Dellorto köra olika, men snarlika, skalor. Jag kör 54 original i den ena och 63 Dellorto i den andra och bägge går bra.
Trist med spännaren. Har aldrig behövt ha isär transmissionen, tack och lov. Spelet får jag kolla i vhb.
Du är väl med i vår fb-grupp Svenska Bajajscooterister också?
Blandningsskruven är bara för tomgången, ja, och vhb säger 1+/- 3/4 varv, så det är uu ganska stor skillnad. Själv kör jag med 1/4-1/2 varv från helt stängd.
När det gäller munstycken så verkar Bajaj och Dellorto köra olika, men snarlika, skalor. Jag kör 54 original i den ena och 63 Dellorto i den andra och bägge går bra.
Trist med spännaren. Har aldrig behövt ha isär transmissionen, tack och lov. Spelet får jag kolla i vhb.
Du är väl med i vår fb-grupp Svenska Bajajscooterister också?
Tack för svaren! Ligger nog i närheten av dina värden på blandskruven. Kan man dra slutsatsen att 63 dellorto motsvarar 54 bajaj storleksmässigt?
Plockade ur kjedjespännaren ur reservdelsmotorn som gått betydligt längre och där var kjedjespännaren okej som tur var
Min teori är att nån försökt köra med anliggande broms/låst bakhjul och på så sätt fått kjedjan till och knäcka spännaren.
Transmissionen är faktiskt inte så farlig lika enkelt uppbyggd som resten av moppen, har sett betydligt mer komplicerade konstruktioner!
Hur laddar man upp bilder här?
Ska definitiv kolla upp fb gruppen
Har du klurat ut hur man får ut hasrighetsmätardrevet
Ur bromsskölden? Pratar om det som är i direkt förbindelse med vajern, mitt har satt sig, vilket resulterat i borslitna kuggar.
Trevlig kväll!
/Daniel
Plockade ur kjedjespännaren ur reservdelsmotorn som gått betydligt längre och där var kjedjespännaren okej som tur var

Min teori är att nån försökt köra med anliggande broms/låst bakhjul och på så sätt fått kjedjan till och knäcka spännaren.
Transmissionen är faktiskt inte så farlig lika enkelt uppbyggd som resten av moppen, har sett betydligt mer komplicerade konstruktioner!
Hur laddar man upp bilder här?
Ska definitiv kolla upp fb gruppen

Har du klurat ut hur man får ut hasrighetsmätardrevet
Ur bromsskölden? Pratar om det som är i direkt förbindelse med vajern, mitt har satt sig, vilket resulterat i borslitna kuggar.
Trevlig kväll!
/Daniel
- JanneHagnell
- Lärling
Håller just på med hastighetsmätardrevet. Sitter det lika hårt som på den bromssköld jag just har gjort iordning för att montera ett fräschare drev i så är det inget att be för: Skölden måste bort så du kommer åt frånalla håll med rostlösarolja och sedan att bända inifrån skölden. På mitt exemplar hade nog moppen den komifrån stått ute utan att köras länge, för jäklars vad det hade rostat fast (trots att bara drevdelen är i stål)!
Missa inte den lilla trådlåsringen som håller vajerhöljet på plats! Mitt smätte iväg så nu har jag fått leta upp vanliga, standard låsring på en webshop istället
Bilder laddar du upp under rutan du skriver i, men tänk på att de inte får vara för stora!
Missa inte den lilla trådlåsringen som håller vajerhöljet på plats! Mitt smätte iväg så nu har jag fått leta upp vanliga, standard låsring på en webshop istället
Bilder laddar du upp under rutan du skriver i, men tänk på att de inte får vara för stora!
- Attachments
-
- Det ena av de två dreven samt skölden iordninggjorda. Nu väntar vi på låsringsleverans!
- image.jpg (125.28 KiB) Viewed 35928 times
Men ska drevet upp genom hålet där vajern går i? Sitter det en låsring nere i håller som håller drevet på plats? Mitt har också rostat fast rejält
har knäckt i sönder plasten när jag försökte bända ut det ur hålet.Vet du var man kan få tag på ett bättre begagnat?
/Daniel

/Daniel
- JanneHagnell
- Lärling
Tyvärr. Det finns en kille på fb-gruppen som har mycket delar, men jag köpte de nav han hade och där fanns bara en uppsättning okej drev.
Drevet som är på bilden ska skjutas in från hålet på utsidan. Sedan skjuter man in vajern i drevets lilla hål och vajerhöljets stora klump tills den bottnar. Då ska spåret för låsringen precis synas utanför klumpen. Men har det gått så långt att drevet sitter fast behöver du nog ha isär alltihop, för de fettrester jag har pillat bort är stenhårda, så även om du får tag i ett fräscht drev riskerar du att förstöra det om det kärvar inne i navet.
Drevet som är på bilden ska skjutas in från hålet på utsidan. Sedan skjuter man in vajern i drevets lilla hål och vajerhöljets stora klump tills den bottnar. Då ska spåret för låsringen precis synas utanför klumpen. Men har det gått så långt att drevet sitter fast behöver du nog ha isär alltihop, för de fettrester jag har pillat bort är stenhårda, så även om du får tag i ett fräscht drev riskerar du att förstöra det om det kärvar inne i navet.
- JanneHagnell
- Lärling
Kollade upp axiellt spel i bakhjulslagret. Med härligt indisk exakthet står det att om glappet kan kännas med händerna så ska lagret bytas...
På min ena glappade lagret typ en halv centimeter, men då visade det sig att någon tomte hade "lagat" hjulbultarna genom att ersätta dem med lösa skruv & mutter. Skallarna på insidan skulle då ta i bromsbackarna och hur löser man det? Jo, man drar inte åt centrummuttern...
På min ena glappade lagret typ en halv centimeter, men då visade det sig att någon tomte hade "lagat" hjulbultarna genom att ersätta dem med lösa skruv & mutter. Skallarna på insidan skulle då ta i bromsbackarna och hur löser man det? Jo, man drar inte åt centrummuttern...
Nåväl har skruvat ihop frambromsen igen, får se om jag gör nåt nytt försök
annars finns det ju hatighetsmätare på mobilen eller cykeldator
Kanske man kan låna ett drev från nån annan moppe, tror jag räknade till 11kuggar på det lilla drevet.
Antar att spelet du nämner är med transmissonskåpan på? Sitter ett bronsstöd lager i kåpan nämligen. Tar du bort kåpan får du ett jäkla spel med den på knappt märkbart
/Daniel

Kanske man kan låna ett drev från nån annan moppe, tror jag räknade till 11kuggar på det lilla drevet.
Antar att spelet du nämner är med transmissonskåpan på? Sitter ett bronsstöd lager i kåpan nämligen. Tar du bort kåpan får du ett jäkla spel med den på knappt märkbart

/Daniel
- JanneHagnell
- Lärling
Som jag fattade var det spelet i själva lagret löst utanför mopeden.
- JanneHagnell
- Lärling
Antar att det borde gå att tillverka hastighetsmätardreven i stål med de gamla som mall, men så händig är jag inte.
- JanneHagnell
- Lärling
Haha! En standard SGH 16 låsring passade perfekt istället för originallåsringen till hastighetsmätarvajern, vilken naturligtvis smätt bort! Nu kan jag inleda Projekt Få-Bonnies-hastighetsmätare-att-funka! 

- Attachments
-
- image.jpg (93.99 KiB) Viewed 35876 times
- JanneHagnell
- Lärling
Idag inleddes hastighetsmätarprojektet på allvar! Jag har läst i vhb utan att riktigt förstå hur de menar att man ska gå loss framhjulet. Bak är det Vespamodell på montaget och lika lätt som med ett bilhjul men fram visade det sig vara som på en cykel med trumbroms, typ: man drar ut centrumbulten och sedan åker hjul med bromstrumma, sköld och hela härligheten ner. Först därefter tar man bort hjulet från trumman. Jodå, funkar väl det med...
Med navet på arbetsbänken kunde jag konstatera att bromsbackarna nästan såg nya ut och att såväl lagren som hastighetsmätardrivningen hade bra med fett och löpte bra, vilket ju går ihop med att denna verkar vara den av de två mopparna som körts minst (och troligen är något nyare också.
Nu ska lager och drivning tvättas och fettas om och allt överföras till det andra navet som jag gjort iordning.

Med navet på arbetsbänken kunde jag konstatera att bromsbackarna nästan såg nya ut och att såväl lagren som hastighetsmätardrivningen hade bra med fett och löpte bra, vilket ju går ihop med att denna verkar vara den av de två mopparna som körts minst (och troligen är något nyare också.
Nu ska lager och drivning tvättas och fettas om och allt överföras till det andra navet som jag gjort iordning.

- Attachments
-
- Loss!
- image.jpg (110.2 KiB) Viewed 35831 times
-
- Lappat och lagat, läge att byta!
- image.jpg (104.61 KiB) Viewed 35831 times
-
- Här ser det ju bra ut!
- image.jpg (138.77 KiB) Viewed 35831 times
-
- Klacken som överför kraft från hjulet till hastighetsmätardrevet. Var övertygad om att det borde vara två klackar och att en gått av men icke, det ska vara så här!
- image.jpg (96.29 KiB) Viewed 35831 times
- JanneHagnell
- Lärling
"Hä bar' å åk' - i h-e heller!"
När jag hade monterat ihop hela navet så visade det sig att det finns tre (minst...) versioner på nav! Gissa vem som har ett av varje..?
Det lappade och lagade originalnavet (till vänster i bild) och navet jag hade tänkt använda är mest lika. Det som skiljer är bromsvajern, där den som sitter på moppen är för grov för hålet på navet. Borra upp vågar jag inte för NATURLUGTVIS åtföljs mindre hål av mindre gods...
Det svarta navet längst till höger i bild har rätt vajerinfästning men helt annan låsning mot framgaffeln. Detta gissar jag är nyast, då både broms och hållare känns rejälare konstruerade. Det mittre navet tror jag är äldst (identiskt med det på den andra mopoen som jag misstänker är 1-3 år äldre än den jag mekar med nu).
Nå, där stod jag då med två alternativ:
1) Skaffa en annan (sämre) vajer.
2) Återanvända det lappade navet.
Det fick bli 2, iaf för nu.

När jag hade monterat ihop hela navet så visade det sig att det finns tre (minst...) versioner på nav! Gissa vem som har ett av varje..?
Det lappade och lagade originalnavet (till vänster i bild) och navet jag hade tänkt använda är mest lika. Det som skiljer är bromsvajern, där den som sitter på moppen är för grov för hålet på navet. Borra upp vågar jag inte för NATURLUGTVIS åtföljs mindre hål av mindre gods...
Det svarta navet längst till höger i bild har rätt vajerinfästning men helt annan låsning mot framgaffeln. Detta gissar jag är nyast, då både broms och hållare känns rejälare konstruerade. Det mittre navet tror jag är äldst (identiskt med det på den andra mopoen som jag misstänker är 1-3 år äldre än den jag mekar med nu).
Nå, där stod jag då med två alternativ:
1) Skaffa en annan (sämre) vajer.
2) Återanvända det lappade navet.
Det fick bli 2, iaf för nu.
- Attachments
-
- image.jpg (123.88 KiB) Viewed 35821 times
- JanneHagnell
- Lärling
Väldans vad mycket strul det var med det här navetjobbet! Idag skulle jag "bara" fixa en hemmagjord fastsättning för bromsvajern i bromsarmen genom att borra hål i en rejäl skruv. Tog typ en timme och fyra borr. Fattar inte, det var som att borra i berg (eller värre, berg är inte så farligt med rätt borr)!
Bra blev det till slut, iaf!
Bra blev det till slut, iaf!

- Attachments
-
- image.jpg (142.9 KiB) Viewed 35800 times
- JanneHagnell
- Lärling
YES! Där satt den! Fungerande hastighetsmätare!
Och när jag nu ändå hade hjulet av och turkos färg över så...

Och när jag nu ändå hade hjulet av och turkos färg över så...
- Attachments
-
- image.jpg (99.91 KiB) Viewed 35786 times
-
- image.jpg (110.63 KiB) Viewed 35786 times
- JanneHagnell
- Lärling
Idag åkte Moppis1 in i verkstaden. Inga fel men det finns ju alltid att pyssla med nu när snön och kylan härskar utomhus.
Av mina tidigare vedermödor har jag lärt mig att de nu drygt 20 år gamla hastighetsmätardreven förmodligen aldrig har servats och därmed bara har lite fett kvar. Ett haveri som väntar på att hända, mao. Så första åtgärden blev att plocka av och isär framnavet och rengöra och fetta in det. Passade även på att rugga upp bromsbackarnas kontaktytor då bromsarna har skrikit något förfärligt. Har varit orolig att backarna var slut men så var inte fallet.
Fortsättning följer!

Av mina tidigare vedermödor har jag lärt mig att de nu drygt 20 år gamla hastighetsmätardreven förmodligen aldrig har servats och därmed bara har lite fett kvar. Ett haveri som väntar på att hända, mao. Så första åtgärden blev att plocka av och isär framnavet och rengöra och fetta in det. Passade även på att rugga upp bromsbackarnas kontaktytor då bromsarna har skrikit något förfärligt. Har varit orolig att backarna var slut men så var inte fallet.
Fortsättning följer!
- Attachments
-
- Redo för lite vinterpyssel!
- image.jpg (105.4 KiB) Viewed 35697 times
-
- Drevet är i riktigt bra skick!
- image.jpg (143.5 KiB) Viewed 35697 times
-
- Bromsbackarna lite slitna men håller länge än (jämförd med ny back).
- image.jpg (112.01 KiB) Viewed 35697 times
-
- Här skadar det inte med lite mer fett.
- image.jpg (118.21 KiB) Viewed 35697 times
-
- Infettat!
- image.jpg (115.67 KiB) Viewed 35697 times
Nu har detta sagts tidigare...
Men jag måste bara applådera till din långa tråd och att du aldrig ger upp
Fantastiskt att du kommer på den ena eller andra finurliga lösningen på bajaj kortikommande..
Tack för all info...
Men jag måste bara applådera till din långa tråd och att du aldrig ger upp
Fantastiskt att du kommer på den ena eller andra finurliga lösningen på bajaj kortikommande..
Tack för all info...
"Bara det har motor så...."
Instämmer! Jag följer med glädje alla Jannes lotec-finurligheter. Helt i den indiska andan
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- JanneHagnell
- Lärling
Tackar! Jag rodnar till en klädsamt Bajajröd färgton av allt beröm!
- JanneHagnell
- Lärling
Och appropå rött: När nu Bonnies fälgar blev turkos fick jag väl hitta på något med Moppis också! 

- Attachments
-
- image.jpg (103.83 KiB) Viewed 35669 times
- JanneHagnell
- Lärling
Navet och hjulet på plats igen! Inte 100% överensstämmelse mellan de röda nyanserna, men det får duga.
Bägge mopparna har den tidiga, dåliga navlåsningen med bara en pinne in i ett spår i navets lättmetallgods. På Bonnie hade navet låst och roterat när jag köpte henne och jag har ju fått lägga en hel del jobb på att laga det, nu senast med hastighetsmätardrivningen. För att förhindra upprepning har Bonnie sedan länge en extra navlåsning monterad och nu passade det ju bra att även Moppis fick det: Dubbla plattjärn och en vajerlåsning modell avgasklämma!
Bägge mopparna har den tidiga, dåliga navlåsningen med bara en pinne in i ett spår i navets lättmetallgods. På Bonnie hade navet låst och roterat när jag köpte henne och jag har ju fått lägga en hel del jobb på att laga det, nu senast med hastighetsmätardrivningen. För att förhindra upprepning har Bonnie sedan länge en extra navlåsning monterad och nu passade det ju bra att även Moppis fick det: Dubbla plattjärn och en vajerlåsning modell avgasklämma!
- Attachments
-
- På plats! Även gaffelbenen är lackade; en fälgfärg från Mekonomen som är lika förvånansvärt som oavsiktligt (det var den jag hade hemma) lik originalet!
- image.jpg (107.5 KiB) Viewed 35652 times
-
- Hängslen & livrem!
- image.jpg (106.2 KiB) Viewed 35652 times
- JanneHagnell
- Lärling
Sådär, då var Projekt Helljus & Bromsljus igång på Bonnie!
Först ut bromsljuset. Lampa och sladd från armaturen finns redan från fabrik, så det var "bara" att dra ny kabel från bakdelen till bromshandtaget. För att få det snyggare än förra gången la jag energi på att, mha en ståltråd, dra den nya kabeln i den ordinarie kabelstrumpan fram till denna går ner under fotplattan. Att försöka dra även genom ordinarie strumpa under fotplattan och vidare upp vid styrkolumnen insåg jag skulle bli betydligt svårare, så där använde jag istället höljet till en nätverkskabel som strumpa.
Nästa gång ska brytaren vid handtaget på plats och sedan är det bara att koppla på ström och börja bromsa!

Nästa gång ska brytaren vid handtaget på plats och sedan är det bara att koppla på ström och börja bromsa!

- Attachments
-
- Vid baklampan är det tre kablar. Undrar om det verkligen blev billigare att dra resten av kabelhärvorna speciellt för den svenska marknaden hellre än att bara låta alla ha bromsljus?
- image.jpg (93.18 KiB) Viewed 35603 times
-
- Ståltråd för att få den nya kabeln genom strumpan.
- image.jpg (102.33 KiB) Viewed 35603 times
-
- Blå bromsljuskabel dragen i originalstrumpan, bara att ansluta.
- image.jpg (88.81 KiB) Viewed 35603 times
-
- Klart fram till där brytaren ska sitta.
- image.jpg (104.75 KiB) Viewed 35603 times
- JanneHagnell
- Lärling
Dragströmbrytaren på plats på styret och kopplad med en bit badkarskedja (nu igen!) till bromshandtaget (genom hålet där originalbrytaren ska sitta). Testat och funkar!
Projekt Helljus nästa!
Projekt Helljus nästa!

- Attachments
-
- Dragströmbrytare inhandlad för någon 20:a på en marknad passar som en smäck! Ansluten till handtaget med min trogna badkarskedja, dragen genom originalbrytarens hål som fått en slangbit för att allt ska löpa lätt.
- image.jpg (103.73 KiB) Viewed 35577 times
- JanneHagnell
- Lärling
Sådär ja, nu har Moppis1 helljus också!
När jag plockade loss och tittade närmare på hållaren för strålkastarens glödlampa upptäckte jag att tungan som ligger mot lampan och tungan där kabelanslutningen skulle sitta, men som är avklippt från fabrik, är två olika bitar som bara är nitade ihop! Så jag borrade ur niten och letade upp ett lämpligt bleck i gömmorna och nitade ihop igen, hur smidigt som helst! Sedan märkte jag att vinkeln på anslutningsstiftet var lite fel så jag skulle bara böja det lite med tång och... KRACK! Hela plasten sprack!
I det läget, efter att ha fått till en skitsnygg lösning och sedan ha pajat allt det sista jag gjorde, var jag nära att ge upp. Men skam den f-n som ger sig, så jag lyckades med epoxilim, plastbitar och ett buntband få ordning på hållaren igen. Eventuellt har jag en annan hållare och reflektor (upprostad på utsidan och ytan inne i reflektorn hänger mest där av gammal vana) på gång, men detta håller ett tag, i alla fall.
Några snabba kabeldragningar senare var det bara att ansluta en vippströmbrytare och borra hål i styrkåpan på samma ställe som på Bonnie och sist, som kronan på verket, klämma dit en Dymotext.

När jag plockade loss och tittade närmare på hållaren för strålkastarens glödlampa upptäckte jag att tungan som ligger mot lampan och tungan där kabelanslutningen skulle sitta, men som är avklippt från fabrik, är två olika bitar som bara är nitade ihop! Så jag borrade ur niten och letade upp ett lämpligt bleck i gömmorna och nitade ihop igen, hur smidigt som helst! Sedan märkte jag att vinkeln på anslutningsstiftet var lite fel så jag skulle bara böja det lite med tång och... KRACK! Hela plasten sprack!

Några snabba kabeldragningar senare var det bara att ansluta en vippströmbrytare och borra hål i styrkåpan på samma ställe som på Bonnie och sist, som kronan på verket, klämma dit en Dymotext.

- Attachments
-
- Närmast i bild syns helljusanslutningen som indierna lät vara kvar på exemplaren till Sverige, men de la tid på att knipsa anslutningsörat. Varför??
- Strålkastarlamphållare Moppis1.jpg (127.38 KiB) Viewed 35548 times
-
- Niten borta och titta vad jag hittade i gömmorna, stift med hål i rätt storlek!
- Strålkastarlamphållare Moppis1 D.jpg (139.44 KiB) Viewed 35548 times
-
- Efter en orgie i lim och buntband så sitter lamphållaren där med tre anslutningar istället för två.
- Helljus B.jpg (109.81 KiB) Viewed 35548 times
-
- Brytaren ansluten och yes, allt fungerar!
- Helljus A.jpg (99.26 KiB) Viewed 35548 times
-
- Klart!
- Helljus D.jpg (74.28 KiB) Viewed 35548 times
- JanneHagnell
- Lärling
Dagens hembyggda scooterlyft: Ett spett och en spännrem! Med Moppis en bit upp i luften kan jag släppa stötdämparen och sänka ner drivpaketet. Sedan är det en smal sak att plocka bort tanken vilket var - tanken! Nu är det förberett för montering av ny bensinkran när den anländer från Kina.
När sidokåpan ändå var av (för enklare åtkomst) passade jag på att borra ur originaldynlåsets låskolv. Får se om jag har något som passar, annars blir det att ta mått och hålla utkik på marknader!
När sidokåpan ändå var av (för enklare åtkomst) passade jag på att borra ur originaldynlåsets låskolv. Får se om jag har något som passar, annars blir det att ta mått och hålla utkik på marknader!
- Attachments
-
- Paus i arbetet medan tanken töms in i en reservdunk.
- image.jpg (113.12 KiB) Viewed 35504 times
- JanneHagnell
- Lärling
Nu har de nya trevägs bensinkranarna anlänt från Kina och idag inleddes arbetet med att få en av dem att passa istället för originalet (som varit sönder länge och som har varit ersatt av en vanlig slangkran) på Moppis1. Som jag hade hoppats gick det lätt att ansluta originalkranens förlängningsvred; bara att borra ett litet hål å så dit med en saxpinne!
Det vinklade spikbeslaget som universalkranen suttit på gick också att återanvända med diverse modifieringar så nu är kranen inpassad i originalhålet i kåpan - tom lägesangivelserna på den senare stämmer!
Nästa utmaning blir att koppla ihop kranen med tanken. På originalkranen är inloppen avpassade mot tankens utlopp, men på den nya kranen vetter inloppen rakt bakåt istället för uppåt och snett uppåt. Får troligen bli att dra slangarna i ett par mjuka böjar, som ett varv på en skruvfjäder, typ.

Det vinklade spikbeslaget som universalkranen suttit på gick också att återanvända med diverse modifieringar så nu är kranen inpassad i originalhålet i kåpan - tom lägesangivelserna på den senare stämmer!

- Attachments
-
- Ny bensinkran 1.jpg
- Leverans från Kina!
- (261.11 KiB) Downloaded 11 times
-
- Ny bensinkran 2.jpg
- Originalförlängningen gick lätt att ansluta till den nya kranen.
- (259.09 KiB) Downloaded 11 times
-
- Ny bensinkran 3.jpg
- Kranen inpassad i ramen...
- (243.6 KiB) Downloaded 11 times
-
- Ny bensinkran 4.jpg
- ...och i kåpans originalhål!
- (283.6 KiB) Downloaded 11 times