Renovering av VS1M & VS5T
Re: Renovering av VS1M & VS5T
De ska se ut precis som de övriga.
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Tack Paka !
-Då är det så det får bli...
/N
-Då är det så det får bli...
/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Efter en väldig massa svetsande, slipande och knackande av plåt har jag slutligen tagit hjälp av en billackerare som fått sköta själva lackeringen.
Äntligen börjar projektet vända så att man ser hur det ”växer fram” något, istället för att bara plocka isär.
Jag köpte ett Kit med Golvlister från S.i.P. med art.nr. 75450300 som de påstår ”…already is preformed, but may need a little “gentle mechanical persuasion” while fitting...” som jag slitit med en tid.
Passformen var usel och listerna är så styva att var ett rent elände att forma dem mot karossen.
Listerna är tillverkade av MauroPascoli och har deras art.nr. W8072.
Senare har jag upptäckt att MauroPascoli även har en uppsättning golvlister med art.nr. W8072A som de påstår ska passa bättre till en VS5T.
Denna variant säljs inte av S.i.P. ,men kanske är värd att försöka på tag på av någon annan som planerar byta.
Jag tänker snart dra in nya vajrar i karossen men märker att jag glömt var gasvajern ska komma ut ur tunneln.
Spontant känns det som att den bör gå genom hålet märkt ”B”, men då blir det en ganska snäv radie när vajern sedan går vidare ut mot förgasaren.
Alternativt kan man ju dra vajern genom hålet märkt ”A” för att få en mjukare kurva.
-Är det någon som vet hur det ska vara ?
/N
Äntligen börjar projektet vända så att man ser hur det ”växer fram” något, istället för att bara plocka isär.

Jag köpte ett Kit med Golvlister från S.i.P. med art.nr. 75450300 som de påstår ”…already is preformed, but may need a little “gentle mechanical persuasion” while fitting...” som jag slitit med en tid.
Passformen var usel och listerna är så styva att var ett rent elände att forma dem mot karossen.
Listerna är tillverkade av MauroPascoli och har deras art.nr. W8072.
Senare har jag upptäckt att MauroPascoli även har en uppsättning golvlister med art.nr. W8072A som de påstår ska passa bättre till en VS5T.
Denna variant säljs inte av S.i.P. ,men kanske är värd att försöka på tag på av någon annan som planerar byta.
Jag tänker snart dra in nya vajrar i karossen men märker att jag glömt var gasvajern ska komma ut ur tunneln.
Spontant känns det som att den bör gå genom hålet märkt ”B”, men då blir det en ganska snäv radie när vajern sedan går vidare ut mot förgasaren.
Alternativt kan man ju dra vajern genom hålet märkt ”A” för att få en mjukare kurva.
-Är det någon som vet hur det ska vara ?
/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Ja, jag vet, det är trist. Satte ihop en SS för några veckor sedan och då hade jag som tur var yttre lister från gammalt lager. Vilken skillnad, de passar perfekt. De är ju både vridna och sträckta på olika ledder, svårt att fixa det för hand.
Gasvajern ska komma upp vid B. Från fabrik sitter det en liten gummigenomförning där också. Har man bara rätt längd på höljer så blir det inga snäva böjar.
/P
Gasvajern ska komma upp vid B. Från fabrik sitter det en liten gummigenomförning där också. Har man bara rätt längd på höljer så blir det inga snäva böjar.
/P
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Är ändå en tröst att höra att jag inte är ensam om att ha problem med listerna...
På den första bilden (Golvlister-1) ser man att de yttersta listerna egentligen är för korta.
Till slut gav jag upp försöken med att sträcka den översta biten för att få listen att följa sköldens ytterkant, och kapade istället bort
1-2 cm på längden.
Jag tror jag gör som Du säger med gasvajern och låter den komma ut vid B.
- Ska vara noga med längden på höljet.
/N

På den första bilden (Golvlister-1) ser man att de yttersta listerna egentligen är för korta.
Till slut gav jag upp försöken med att sträcka den översta biten för att få listen att följa sköldens ytterkant, och kapade istället bort
1-2 cm på längden.
Jag tror jag gör som Du säger med gasvajern och låter den komma ut vid B.
- Ska vara noga med längden på höljet.
/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Det här med vajrarna är verkligen krångligare än vad jag först trodde…
När jag köpte Vespan hade flera vajrar gått av inuti framljuskåpan. Någon var provisoriskt lagad men allting såg så rörigt och ”hemgjort” ut att jag inte tänkte så noga på hur det var monterat.
Jag inbillade mig att det skulle vara mer uppenbart hur vajrarna egentligen ska sitta när jag väl ska in med nya.
Gasvajern och dom två växelvajrarna ska troligen sitta mot vajerfästet på bilden och ha sådana hylsor för vajerhöljena kan vila i. -Men hur gör man med vajrarna till frambromsen och kopplingen ?!
Som jag minns det så gick bromsvajern till hylsorna A + B, vilka i sin tur vilade mot ”tunnelöppningen” inuti kåpan. Vajern gick sedan oskyddad (utan hölje) vidare genom gashandtaget bort till bromshandtaget.
På kopplingssidan var allting trasigt och det gick inte att se hur det varit monterat.
Ett annat alternativ är ju att dra hela vajern inkl. hölje fram till den spalt som finns inuti kopplings- och bromshandtagen och låta vajerhöljet liksom ”ta spjärn” mot spalten. Men då vet jag inte ifall vajerhöljena kommer hindra vridningen av gas- och växelhandtag ?
-Vet någon här på forumet hur det ska vara ?
/N
När jag köpte Vespan hade flera vajrar gått av inuti framljuskåpan. Någon var provisoriskt lagad men allting såg så rörigt och ”hemgjort” ut att jag inte tänkte så noga på hur det var monterat.
Jag inbillade mig att det skulle vara mer uppenbart hur vajrarna egentligen ska sitta när jag väl ska in med nya.
Gasvajern och dom två växelvajrarna ska troligen sitta mot vajerfästet på bilden och ha sådana hylsor för vajerhöljena kan vila i. -Men hur gör man med vajrarna till frambromsen och kopplingen ?!
Som jag minns det så gick bromsvajern till hylsorna A + B, vilka i sin tur vilade mot ”tunnelöppningen” inuti kåpan. Vajern gick sedan oskyddad (utan hölje) vidare genom gashandtaget bort till bromshandtaget.
På kopplingssidan var allting trasigt och det gick inte att se hur det varit monterat.
Ett annat alternativ är ju att dra hela vajern inkl. hölje fram till den spalt som finns inuti kopplings- och bromshandtagen och låta vajerhöljet liksom ”ta spjärn” mot spalten. Men då vet jag inte ifall vajerhöljena kommer hindra vridningen av gas- och växelhandtag ?
-Vet någon här på forumet hur det ska vara ?
/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
I det ena hålet går kablarna från omkopplaren. I det andra frambromsvajern. Det finns urtag i handtaget så du behöver inte oroa dig för att vajern ska komma i kläm. Original går koppling/frambromshöljet ända fram till det slitsade spåret och det sitter bara vanliga hylsor längst ut. Växel/gas har de där större hylsorna som du visar.
/P
/P
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Tusen Tack !
-Nu slipper jag grubbla mer på det.
/N
-Nu slipper jag grubbla mer på det.

/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Tänkte lägga upp lite bilder bara så man kan se hur renoveringen artar sig.

Re: Renovering av VS1M & VS5T
Skaffade en ny hastighetsmätare med anslutningen 2,7mm och bytte därför drevet nere vid framhjulet till den storleken också.
Jag tycker det var svårt att hitta en passande hastighetsmätarvajer, men köpte till sist en från S.i.P. med art.nr. 98641000 som verkar bli bra.
Jag tycker det var svårt att hitta en passande hastighetsmätarvajer, men köpte till sist en från S.i.P. med art.nr. 98641000 som verkar bli bra.
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Jäklars vad snyggt! Bra jobbat. Ös på med mer bilder om du har ork och lust.
/Hans
/Hans
___________________
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Tack Hans !
Det känns faktiskt som att renoveringen börjat gå lite ”över styr”.
Från början tänkte jag mest få ordning på motorn, lacka om karossen och sedan krångla den igenom besiktningen.
Nu känns det fel att ”gena” under slutmonteringen och jag får väl bita ihop och hålla tålamodet uppe under vintern.
Tid tar det… -Men till sommaren är tanken att den ska vara klar iaf.
/N
Det känns faktiskt som att renoveringen börjat gå lite ”över styr”.
Från början tänkte jag mest få ordning på motorn, lacka om karossen och sedan krångla den igenom besiktningen.
Nu känns det fel att ”gena” under slutmonteringen och jag får väl bita ihop och hålla tålamodet uppe under vintern.
Tid tar det… -Men till sommaren är tanken att den ska vara klar iaf.

/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Ser mycket stiligt ut!
Vad är det för mutter som du hari stället för "smörjkoppen" till framaxeln?
Ett par tips bara:
Den där yttre fotlistens bakre ändbit ska sitta fram, tanken är att den ska gå ihop med listen runt skölden. Bak ska det vara en vanlig.
Och muttern ska sitta ytterst på vajerjusteringen till handbromsen, samma sak med bakbromsen.
/P
Vad är det för mutter som du hari stället för "smörjkoppen" till framaxeln?
Ett par tips bara:
Den där yttre fotlistens bakre ändbit ska sitta fram, tanken är att den ska gå ihop med listen runt skölden. Bak ska det vara en vanlig.
Och muttern ska sitta ytterst på vajerjusteringen till handbromsen, samma sak med bakbromsen.
/P
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Du har verkligen blick som en falk, Paka !
-Och det är jag glad för. Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter.
Jag antar att du menar den här muttern: Den gamla var lite skadad (även om den fungerade) och när jag ändå tog isär allting för att rengöra och byta lager så monterade jag dit en ny från S.i.P. med Art.nr. 78743500
/N
-Och det är jag glad för. Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter.

Jag antar att du menar den här muttern: Den gamla var lite skadad (även om den fungerade) och när jag ändå tog isär allting för att rengöra och byta lager så monterade jag dit en ny från S.i.P. med Art.nr. 78743500
/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Vilka fantastiska bilder, proffsfotograf?
Roligt att följa, det blir ju superfint, lycka till!
Roligt att följa, det blir ju superfint, lycka till!
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Några till delar som kommit på plats… 
Jag har inte hittat någon bra bild/ ritning som visar vilken mutter och brickor som används vid montering av svänghjulet.
När jag lossade på det en gång i tiden så fanns där 1st mutter, 1st låsbricka och 2st planbrickor enligt bilden nedan.
Det känns inte som att de två planbrickorna längst till vänster (närmast själva svänghjulet) tillför något ?
När jag provmonterat med bara mutter och låsbricka hamnar muttern delvis utanför gängorna, och lägger jag då till de båda planbrickorna så blir det ju ”ännu värre”.
(Det verkar ändå som att Svänghjulet hamnat rätt och inte ska längre in på axeln.)
-Någon på forumet som har erfarenhet och vet hur det ska vara ?
/N

Jag har inte hittat någon bra bild/ ritning som visar vilken mutter och brickor som används vid montering av svänghjulet.
När jag lossade på det en gång i tiden så fanns där 1st mutter, 1st låsbricka och 2st planbrickor enligt bilden nedan.
Det känns inte som att de två planbrickorna längst till vänster (närmast själva svänghjulet) tillför något ?
När jag provmonterat med bara mutter och låsbricka hamnar muttern delvis utanför gängorna, och lägger jag då till de båda planbrickorna så blir det ju ”ännu värre”.
(Det verkar ändå som att Svänghjulet hamnat rätt och inte ska längre in på axeln.)
-Någon på forumet som har erfarenhet och vet hur det ska vara ?
/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Snyggt! Det ska bara vara en planbricka, den fasade kanten inåt.
/P
/P
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Stabila och säkra svar, som alltid !
- Tack Paka
- Tack Paka

Re: Renovering av VS1M & VS5T
En sann fröjd att få läsa den här tråden, och följa din renovering! Du är extremt grundlig, och oj så snyggt det blir. Dessutom, stor respekt för vännen Paka som generöst delar med sig av sina djupa kunskaper. Second to none 
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Å, tack! Men jag kanske var oklar, låsbrickan ska naturligtvis också vara där, mellan planbrickan och muttern.Norman wrote:Stabila och säkra svar, som alltid !
- Tack Paka
/P
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Ingen fara !
-Det tog jag som självklart...
/N

-Det tog jag som självklart...
/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Yess !
Nu närmar sig sommaren även här i Norr och tjälen är på väg att släppa.
Renoveringen är nästan klar och jag lägger upp lite bilder för att man ska kunna se slutresultatet.
Nu närmar sig sommaren även här i Norr och tjälen är på väg att släppa.
Renoveringen är nästan klar och jag lägger upp lite bilder för att man ska kunna se slutresultatet.
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Som synes har jag gjort en del avsteg från originalutförandet och infört fler förändringar än bara färgen.
-Singelsadel
-Baklampa från en VS3
-Ingen kromprydnad på framskärmen
-Aluminiumfälgar och däck från S.i.P.
Jag är rädd att vissa kanske tycker jag förstört utseendet en del, men själv ville jag gärna ha den så här.
Förändringarna är varsamt gjorda och det går enkelt att återställa den till ursprungsutförande ifall man vill. (Utom lacken förstås.)
Singelsadeln t.ex. går att skruva loss och den kantlist som ska sitta runt flänsen på bensintanken kommer då att dölja fästpunkterna.
Ser fram emot varmare väder och förhoppningsvis många mil !
/N
-Singelsadel
-Baklampa från en VS3
-Ingen kromprydnad på framskärmen
-Aluminiumfälgar och däck från S.i.P.
Jag är rädd att vissa kanske tycker jag förstört utseendet en del, men själv ville jag gärna ha den så här.
Förändringarna är varsamt gjorda och det går enkelt att återställa den till ursprungsutförande ifall man vill. (Utom lacken förstås.)
Singelsadeln t.ex. går att skruva loss och den kantlist som ska sitta runt flänsen på bensintanken kommer då att dölja fästpunkterna.
Ser fram emot varmare väder och förhoppningsvis många mil !

/N
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Satan så snygg! Imponerande!
Re: Renovering av VS1M & VS5T
Helt fantastiskt vad snyggt, "Nyskick" har fått en ny betydelse......Grattis!