Hej!
Har just införskaffat mig en TV175 series 2 och har en del frågor.
Vad är de olika positionerna för startnyckeln!? Tutan fungerar inte när jag har nyckeln för att ha belysningen på - skall det vara så? Har jag nyckeln på näst sista fungerar tutan men då lyser inte hel/halvljus.
När den renoverades satte någon dit en MPH-mätare - det tycker väl inte besiktningsmannen om - skall märka upp med km/h via dymo. Jag har sett att det finns utbytes mätartavlor - svårt att byta?
Ideer för att justera växlar? Har läst mig till att man skall sätta handtaget i läge 0 och sedan spänna innervajen först och sedan yttervajern. Finns det något bättre sätt?
Försökt sätta dit ett bränslefilter men det verkar vara för dåligt "rinn" för att klara av det!? Finns det "fastflow" kranar att sätta dit och fungerar det bättre då?
Byta styrlås, går det? Hur går man tillväga
Frågor kring tv175 series 2 - startnyckelpositioner mm
Frågor kring tv175 series 2 - startnyckelpositioner mm
- Attachments
-
- utanregnr.jpg (211.95 KiB) Viewed 20126 times
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: Frågor kring tv175 series 2 - startnyckelpositioner mm
Hej!
Löste växelinställningen perfekt enligt nedan!
Läst mig till att tutan går på DC och att den skall ha ett batteri - stämmer det?
Löste växelinställningen perfekt enligt nedan!
Läst mig till att tutan går på DC och att den skall ha ett batteri - stämmer det?
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Hej Martin!
Svar på några av dina frågor. Jag kör en TV 175 serie 3 1965, men det ska vara samma:
* Ja, i original har den batteri. Minns jag rätt så matar det bara tutan och parkeringsljuset. Det fanns något gammalt lagkrav i något land (UK?) att ett fordon skulle kunna stå med parkeringsljus utan att motorn var igång, därav detta. Det är lätt att koppla om elen så du slipper batterit, kan dock inte på rak arm hur man gör.
* Jag vill minnas att tändningslåsets tre lägen är:
1. Enbart parkeringsljus (se ovan)
2. Enbart tändning, inget ljus (på den tiden körde man ju utan ljus på dagarna)
3. Tändning plus belysning
Rent praktiskt är det ju numera så att man alltid kör med nyckeln i läge 3
* Ja, det finns fast flow-kranar. De är bl a ett måste när du trimmar. T ex denna http://www.scooter-center.com/en/produc ... r*2*2*1*16
Lösa bränslefilter brukar inte rekommenderas, de sätts tydligen snabbt igen.
Dessutom två tips:
1. Köp "Stickys bok" om du inte har den. Ovärderlig! http://www.lambrettabook.com/
2. Byt till elektronisk tändning. 12 V ljus, startar på första kicken varje gång.
Lycka till
/jens
Svar på några av dina frågor. Jag kör en TV 175 serie 3 1965, men det ska vara samma:
* Ja, i original har den batteri. Minns jag rätt så matar det bara tutan och parkeringsljuset. Det fanns något gammalt lagkrav i något land (UK?) att ett fordon skulle kunna stå med parkeringsljus utan att motorn var igång, därav detta. Det är lätt att koppla om elen så du slipper batterit, kan dock inte på rak arm hur man gör.
* Jag vill minnas att tändningslåsets tre lägen är:
1. Enbart parkeringsljus (se ovan)
2. Enbart tändning, inget ljus (på den tiden körde man ju utan ljus på dagarna)
3. Tändning plus belysning
Rent praktiskt är det ju numera så att man alltid kör med nyckeln i läge 3
* Ja, det finns fast flow-kranar. De är bl a ett måste när du trimmar. T ex denna http://www.scooter-center.com/en/produc ... r*2*2*1*16
Lösa bränslefilter brukar inte rekommenderas, de sätts tydligen snabbt igen.
Dessutom två tips:
1. Köp "Stickys bok" om du inte har den. Ovärderlig! http://www.lambrettabook.com/
2. Byt till elektronisk tändning. 12 V ljus, startar på första kicken varje gång.
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hej Jencla!
Vilket tålamod du har med oss nybörjare hela tiden! Jag försöker att vara till hjälp på forumet så mycket jag kan jag också...
Skall besikta idag, tutan fungerar endast i läge två, dvs parkeringljus. Vrider jag till steg tre kommer ljuset på och tutan slutar fungera. Vad säger de om detta då man besiktar tro? I och med att det blir så är väl min inte konverterad och jag kan sätta dit ett batteri?
Följdfrågor på 2.
Vad behöver man köpa, jag har konverterat en v50L-70 en gång i tiden. Kan du länka eventuella produkter som behöver köpas. Är det dyrt?
Så kul med Lambrettan - kört mina vespor i flera år - men när jag är ute och åker med Lambrettan tutar folk och vinkar och hittills har jag blivit stoppad av två Italienare! Så go att åka på med - körde en gammal LD150 ett tag och jag trodde att jag skulle bli döv av allt skrammel.
Vilket tålamod du har med oss nybörjare hela tiden! Jag försöker att vara till hjälp på forumet så mycket jag kan jag också...
Skall besikta idag, tutan fungerar endast i läge två, dvs parkeringljus. Vrider jag till steg tre kommer ljuset på och tutan slutar fungera. Vad säger de om detta då man besiktar tro? I och med att det blir så är väl min inte konverterad och jag kan sätta dit ett batteri?
Följdfrågor på 2.
Vad behöver man köpa, jag har konverterat en v50L-70 en gång i tiden. Kan du länka eventuella produkter som behöver köpas. Är det dyrt?
Så kul med Lambrettan - kört mina vespor i flera år - men när jag är ute och åker med Lambrettan tutar folk och vinkar och hittills har jag blivit stoppad av två Italienare! Så go att åka på med - körde en gammal LD150 ett tag och jag trodde att jag skulle bli döv av allt skrammel.
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Det borde funka om du sätter dit ett batteri. Jag anar att besiktningsmannen kan ha synpunkter på hur det funkar nu.
Jag minns att detta att koppla bort batteriet var lätt, bara att ta bor batteriet och koppla ihop några kablar. Dock är det typ 15 år sedan jag gjorde det senast så jag minns inte detaljerna.
Javisst är det roligt att köra gammelscooter, inte minst Lambretta
Lycka till med besiktningen
/jens
Jag minns att detta att koppla bort batteriet var lätt, bara att ta bor batteriet och koppla ihop några kablar. Dock är det typ 15 år sedan jag gjorde det senast så jag minns inte detaljerna.

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
jencla wrote:Det borde funka om du sätter dit ett batteri. Jag anar att besiktningsmannen kan ha synpunkter på hur det funkar nu.
/jens
Hej Jens!
Försökt googla som en galning, måste ju lösa det innan jag åker på besiktning 1530 idag. Tror jag får åka till Biltema o panikköpa ett batteri och en jordfläta... bästa hade ju varit att kunna bypassa batteriet...
Tack för hjälpen så länge - jag meddelar hur det går...
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Köp en bolltuta hos en cykelhandlare eller Biltema och skruva dit så länge. Det är också godkänt på besiktningen.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hej och tack!
Självklart! Så gör jag ju!
Återkommer.
Självklart! Så gör jag ju!
Återkommer.
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Hej!
Det gick bra, behövde inte ens montera tutan... Så nu kan jag lämna tillbaka den.
Fick villkorlig "dom" på framhjulslager och bakdäck - det kan jag ju leva med. Ändå tänkt använda vintern till att mecka lite...
Tack för hjälp så länge, nu skall spanners boken köpas!
Det gick bra, behövde inte ens montera tutan... Så nu kan jag lämna tillbaka den.
Fick villkorlig "dom" på framhjulslager och bakdäck - det kan jag ju leva med. Ändå tänkt använda vintern till att mecka lite...
Tack för hjälp så länge, nu skall spanners boken köpas!
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Om tutan fungerar i något läge, utan batteri, så är det antagligen inte en DC-tuta. Det bör gå att få i gång den samtidigt med ljusen om du tittar lite närmare på hur det är kopplat.
/P
/P
Tändningslåset på min TV175 SII (med batteri = DC tuta) har 5 lägen;
P (ett steg åt vänster): Parkeringsljus, ingen tändning (eller tuta)
0 (vertikal): allt av
1 (ett steg åt höger): Tändning
2 (två steg åt höger): Tändning & parkeringsjus
3 (tre steg åt höger): Tändning & halv/heljus
P (ett steg åt vänster): Parkeringsljus, ingen tändning (eller tuta)
0 (vertikal): allt av
1 (ett steg åt höger): Tändning
2 (två steg åt höger): Tändning & parkeringsjus
3 (tre steg åt höger): Tändning & halv/heljus
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier