Hej alla!
Har en P200 -80:a som jag är andra ägaren på.
Helt orenoverad och har gått 5500 mil.
Vid senaste besiktning för någon månad sedan sa besiktningsmannen att den var lite glapp i bakhjulet. Misstänker att det är den där motorbussningen som är på väg att ge sig.
Är det läge att renovera hela motorn?
Jag har inte tillräckligt med kunskaper eller tid för att göra detta själv.
Vem gör sådant och till vilket pris?
Varför inte göra det själv och passa på att lära dig en del. Jag hade ingen motorvana alls innan jag började renovera mopeder och vespor. Förstå min skräck när jag klyvde min första sachs och alla rullager trillade ut när jag klyvde.
Var lugn och metodisk och dokumentera med foton och lägg allt i olika lådor. En Vespamotor är otroligt lättmekad faktiskt.
Det finns massor kring detta på nätet. En av mina favoriter är ScooterWests filmer på Youtube.
Ta det som ett vinterprojekt och utnyttja detta utomordentliga forum för hjälp.
Man måste i vilket fall ta isär (klyva) motorn för att kunna få bort utgående axeln innan man kan få loss det lagret. I det läget är det dumt att inte inspektera alla de andra lagren och se om det är fler som borde bytas, och i vilket fall byta alla packboxar och andra gummidetaljer.
Glapp i bakhjul? Innan du börjar fundera på att riva motorn, och vem som ska göra det, ska du kolla det enkla. Nämligen ett klassiskt fel, lös/glappande/sliten bromstrumma bak.
Baktrumman sitter med en grov mutter direkt på utgående axeln. Muttern ska vara hårt dragen, och låst med en saxsprint.
* Antingen så kan muttern ha släppt en aning, då är det bara att dra åt den igen hårt.
* Den kan också ha suttit lös ett tag, och då har troligen splinesen i trumman ha förstörts. Då behöver du köpa en ny bromstrumma, överkomligt.
* Dessutom så är det alltid lite spel i bakhjulet, detta är en GAMMAL konstruktion. Konsultera gärna någon som kan Vespa, eller jämför med en annan P/PX. Besiktningsmän har inte alltid koll på Vespa ...
Fast 5500 mil är ganska mycket, så det kan givetvis ändå vara så att du behöver renovera motorn.
jencla wrote:Glapp i bakhjul? Innan du börjar fundera på att riva motorn, och vem som ska göra det, ska du kolla det enkla. Nämligen ett klassiskt fel, lös/glappande/sliten bromstrumma bak.
Baktrumman sitter med en grov mutter direkt på utgående axeln. Muttern ska vara hårt dragen, och låst med en saxsprint.
* Antingen så kan muttern ha släppt en aning, då är det bara att dra åt den igen hårt.
* Den kan också ha suttit lös ett tag, och då har troligen splinesen i trumman ha förstörts. Då behöver du köpa en ny bromstrumma, överkomligt.
* Dessutom så är det alltid lite spel i bakhjulet, detta är en GAMMAL konstruktion. Konsultera gärna någon som kan Vespa, eller jämför med en annan P/PX. Besiktningsmän har inte alltid koll på Vespa ...
Fast 5500 mil är ganska mycket, så det kan givetvis ändå vara så att du behöver renovera motorn.
Lycka till
/jens
Stort tack!
Ska givetvis börja med att kolla detta.
Behöver dock få tips om folk som kan utföra en renovering.
Visst vore det trevligt att pyssla en vinter med detta. Men det finns varken värme i garaget eller tid att göra detta.