Vad är vettigt trim PX125?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vad är vettigt trim PX125?

Post by Frontstar »

Min px125-82 har lite för dålig effekt för att man ska hänga med i trafiktempot. :(
Jag skulle kunna tänka mig öka effekten något, då talar vi inte om så mycket utan kanske 2-3 hkr.
-Motorn ska kännas lika körbar som före trimning, alltså ingen nervös högvarvig sak.
-Den ska vara pålitlig, alltså hålla ihop utan att koppling, lager eller annat rasar.
-Det får inte kosta en massa.
Vad är vettigt att göra med avseende på körbarhet, ekonomi, pålitlighet?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
hark
Lärling
Lärling

Re: Vad är vettigt trim PX125?

Post by hark »

Den här sägs vara snäll och pålitligt, i gjutjärn dock: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_10001000

Själv hade jag satsat på BGM:s nya. Aluminiumcylinder med nicasilbeläggning. Lite dyrare än DR.
http://www.scooter-center.com/en/produc ... 0001?meta=

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

Upplever man någon märkbar effekthöjning med enbart ett 177 cc-cylinder/kolv-kit eller måste man även byta förgasare och avgassystem?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Att byta avgassystem till ett SIP road är ett bra val. Det är många som enbart byter till det avgassystemet. Det sägs ge en eller två hästkrafter att bara byta avgassystem jämfört med original.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_24166200

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Pålitligheten sitter ju inte bara i trimcylindern. Hurdan är statusen på resten av motorn? Lager, packboxar o.dyl. Smäller du bara på en trimcylinder och resten av motorn är i halvtaskigt skick kommer det inte hålla nån längre tid. Om du skall kosta på dig ett trim, plocka isär och gå igenom resten av motorn så får du nöjet att njuta av din snabba Vespa en längre tid.

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Instämmer med Hans där. Höjer du effekten belastas alla komponenter mer och då måste de vara i bra skick.

Det klassiska är:
* ett trimkit med cylinder, kolv och topp (som Hans skriver). DR eller Olympia är budgetalternativen men jag är väldigt svag för alu-varianterna
* ett effektsystem (som Hans också skriver), typ SIP Road eller BGM Big Box
* kanske en större förgasare, och då är standardvalet SI 24/24, samma som PX 200
* dessutom kan det vara klokt att byta primärutväxling. Med starkare motor men utan att växla upp får du en stark motor men som du med lite otur kan varva sönder, om du kör fullgas längre stunder
Dessutom måste du bestycka om förgasaren och ställa om tändningen efter de nya förutsättningarna.
Eller så kan du göra som jag gjorde, när jag kört i kraftig motvind och duggregn hela Västkusten från Malmö till Göteborg. Byta upp dig till en PX200 :)
Lycka till /jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply