Min ledsna Vespa GL 150 VLA1 -1963

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Min ledsna Vespa GL 150 VLA1 -1963

Post by jons1968 »

Hej Scootervänner,

Tänkte jag skulle ta tag i min gamla 150 GL -63:a med brunnit elsystem. Hoppas ni tycker det är ok att ge mig några råd :-)
Image

Mer bilder: https://www.dropbox.com/sh/uo8q56wh5g6h ... H8MZa?dl=0

Den funkade bra ända tills det uppstod en kabelbrand (för ungefär 10-12 år sedan). Kabeln som går till anslutningsboxen från styret och dessutom tändspolen gick åt pipan. Anledningen att det brann en del var nog också att det droppat ner soppa på cylinder pga en dålig bensinslang. Dessutom har den fallit ur registren tyvärr så jag tänkte försöka begränsa investeringen innan jag vet om den går att få registrerad

Hur som helst. Bara för att få den i rull för registrering och besiktning så tänkte jag kolla med er om ni kan komma med lite erfarna råd och tips.

1) Gnista: En sak som jag funderar på är om det är värt att försök fixa det gamla 6V systemet eller om det är bättre att riva hela klabbet och satsa på ett nytt brytarlöst system. Det som definitivt måste fixas om jag ska behålla det befintliga systemet är ju:
- Tändspole
- Ny kabelstam (eller i alla fall skarva det gamla kablarna :-)
- Nytt tändstift såklart.
- Nytt 6V batteri,
- Sannolikt en ny kondensator och nya brytare också..
Allt som allt säkert 1500-2000 spänn

Ni som installerat brytarlösa system. Vilket ska man i så fall satsa på?

2) Soppa och sånt: Tanken har stått tom under alla dessa år och är rostig invändigt. Hur angriper jag detta på bästa sätt för att få igång den?
Definitivt måste det i alla fall köpas
- Ny bensinkran och slang (och det där räckans verktyget som jag inte hittar i gömmorna)
- Renoveringssats till förgasaren
- Gummibälgen till insuget
Lite billigare. Borde klara sig runt en fem-sex hundra.

3) Annat:
Ljuddämparen körde jag av för en massa år sedan så den måste jag ju köpa en ny.
Typ 750:-

Sedan är det ju en del annat som måste fixas såklart:
Nytt stöd
Nya bromsbackar.
Ny limpa
Nytt styrlås. Har tappat bort nyckeln...
Nya vajrar.
Nya handtag.
Nya stötdämpare.
Nya fälgar och däck.
+ en massa gummigenomföringar och sånt
Men det kan man ju ta när den väl rullar!!!

Alla erfarenheter, tips och om ni kanske sitter på delar som ni kan tänka er att avyttra tas tacksamt emot.

Johan
paa
Entusiast
Entusiast

Re: Min ledsna Vespa GL 150 VLA1 -1963

Post by paa »

Skaka tanken med grus är ju en klassiker, men såg på ett bilprogram ett tips om att dela på bensintanken mitt itu med en vinkelslip med skärskiva, rengöra med stålborste och svetsa ihop igen.

När det gäller avgassystem kan jag rekommendera original till PX125, det är bättre på alla sätt men ser ändå ganska standard ut.
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

paa wrote: När det gäller avgassystem kan jag rekommendera original till PX125, det är bättre på alla sätt men ser ändå ganska standard ut.
Funkar det att bara skruva på ett PX125 system på de gamla alltså?? Eller måste det modifieras på något sätt?

/ Johan
Johan Grafström
- - - -
Vespa GTS300ie Touring 2015- Vespa GL 150 1963 VLA1 (på gång, typ)
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

PX-fästet har dubbla fästöron mot det gamla som hade ett fästöra.
Det man måste göra är att skära bort det ena fästörat med en vinkelslip, sen passar avgassystemet perfekt både mot cylindern och svängarmen.
Ett PX200-system passar dock inte alls på en GL150cc.

För övrigt kan jag inte nog rekommendera de videos som Vespa Motorsport i San Diego har gjort med tips om motorrenoveringar mm.
De har två delar med tips för P125, och en med vilka skillnader det är på en gammal 150 jämfört med dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=YV982aFlywA
https://www.youtube.com/watch?v=yeDGIDctDmc
https://www.youtube.com/watch?v=psbmHhP ... freload=10
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej Johan

På en vespa GL är det lönt att byta kabelstammen, speciellt om det är skador både uppe i lamphuset och nere vid motorn. Räkna med att du måste ta ur gaffeln för att komma åt bättre men ska du byta lås gör du u det ändå.
Det finns brytarlösa 12V system, vissa billigare till Bajaj/LML men håler låg kvalitet, det som de flesta verkar nappa på är vespatronic som dock kostar, räkna med drygt 4k inkl regulator. För en otrimmad GL räcker original 6V systemet långt om det är i bra skick. Ska du börja byta spolar etc kan det vara lönt med en full ersättning

Ta ur tanken, ta bort bensinkranen och sandblästra både från kranens hål och via locket. Det mycket bättre resultat än att hälla i småsten och skruv/mutter. För kranen räcker oftast ett packningsbyte men samtidigt är en ny kran med nya filter inte särskilt dyr

Jag skulle också rekommendera ett PX125 blås, Sitoblåsen till de gamla modellerna är ibland riktigt dåliga och de passar rakt på.

Byt ALLT du funderar på redan från början, att plocka ner hojen tar tid och ju mer du har isär desto lättare kommer du åt

Sadel räcker oftast att byta överdrag men kolla stommens och gångjärnens skick och köp högsta möjliga kvalitet - vissa budgetöverdrag är som dåliga badmössor :-)

Alla de delar du räknat upp finns nya/nytillverkade och idag kostar begegnat/NOS lika mycket och ofta mer än nytt. dessutom är det mesta slitdelar så det är bara att beställa hem och kavla upp ärmarna.

Med vänlig hälsning/Henrik
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Kul att du försöker få fart på din vespa, så ledsen tycker jag inte den ser ut. Beroende på om man gillar det så kan den ju få en härlig patinerad look. Rubbing av lacken, fixa sadel, däck och kanske en försiktigt utbankning av lite bucklor kommer det där bli toppen.

Om den har varit inreggad och du har kvar pappren, eller i alla fall reg numret så du kan beställa koppior på de gamla papperna, på den ska det vara ganska enkelt att få in den i registret igen så det ska du inte behöva vara orolig för.

När det gäller tändningen så tycker jag att vespas tändsystem brukar vara ganska tillförlitligt och ser inte behovet att byta till brytarlöst. Givetvis behöver man ibland byta tändspole / konding / brytare. När det gäller tändspole kan du köra på en sån här

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_85010500

samt en tändhatt om du inte har en du kan skruva av på nuvarande

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_85171000

När det gäller kabelhärvan så skulle jag försöka skarva om den under tanken så slipper du krångla att byta ut kablarna uppe i styret. Batteriet tror jag egentligen inte behövs utan användes för att ge stabilar ljus.

Tankrengöring kan göras genom att lägga i massa saker som slipar, tex småsten eller bult och skruvar samt någon vätska som kanske disel och sen skaka på allt under lång tid. Min erfarenhet är att det kanske inte blir toppresultat men det blir i alla fall bättre.

Bensinkran behöver du väl inte byta utan den bör räcka med en rengöring. Gummibälgen kan såklart vara bra att fixa men det är inte nödvändigt för att få den körbar och ta den till regbesiktning.

Så här skulle jag göra i första steget för att få den igenom regbesiktning:
-Se till att fixa fram nödvändiga gamla papper och ansök hos Transportstyreslen om ursprungskontroll
-Byt kondensator, brytare, tändspole, trändkabel och tändstift
-Rengör tanken, bensinkranen och förgasaren, sätt på en ny bensinslang.
-Byt olja i motorn
-Kolla att alla vajrar / reglage / lampor / tuta. Egentligen tror jag inte fordonet behöver gå igenom en kontrollbesiktning när registreringsbesiktningen görs men det kan vara smart att göra det när du ändå är där så får du köra i två år.

Sen skulle jag göra följande för att få den mer körbar, givet att du inte vill göra en totalrenovering utan kör med den patinerade looken.
-Byta sadel
-Köpa nya däck , tex ett sånt här kit https://www.xlmoto.se/dackset-michelin- ... al-brand-1 , samt nya innterslangar
-Byta ut alla höljen och vajrar, när du ändå har isär det så passar du på att plocka ut gasrullen och växelreglaget och rengör och smörer upp dem. Skaffa ett nytt chokereglage
-Sätta på nya handtag, gummi på centralstödet ,insugsgummi, gummi på tanklocket och bensinkransgummi.
-Byta lås
-Lagrengöring och vax där det fins lack, kanske 5-56 eller liknande för att konservera rosten på motorkåpan.

Jag kan ha lite delar liggande om du vill göra en lågbudgetrenovering innan du vet hur det kommer gå, skickar ett PM till dig.

/H
Hur svårt kan det va?
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Här finns en bra tutorial för montage av kablar och vajrar:
https://www.youtube.com/watch?v=SPS3MtCxjhQ
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Grymma tips! Nu är siktet på att få den på rull till Mods vs. Rockers... Kanske inte helt realistiskt, men det är ju bra med deadlines.
Johan Grafström
- - - -
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Tack för fin hjälp med projektet! Och tack @topps för pepp och diverse småplock och ett prima avgassystem! Har nu bytt (skarvat kabelstammen) och kopplat in den. Satte på en ny spole och tändkabel samt tändstift...Tada...ingen gnista! Crap.

Image

Jag kopplade inte in "dödaren" från styret utan enbart plus (eller fasen eftersom det är AC) på spolens stift samt jordade i chassit på bulten som fäster spolen. Visst borde den gen en liten gnista enbart på strömmen från motorn? Eller är det att det är ett batterisystem som ställer till det. Batteriet har jag inte kopplat in.. måste jag kolla så att det inte är ngt jordfel eller dylikt uppe i styret?

Var ska jag börja tycker ni? Brytare och konding? Kan man mäta på något sätt? El är inte riktigt min grej.

Image
Image
Image
Image
Johan Grafström
- - - -
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Hej. Snygg hoj! Batteriet har ingenting med tändningen att göra på den där modellen. Om det är den röda som kommer från brytarna på tändplattan så ska det där funka. Nästa steg blir att ta av svänghjulet och kolla hur det ser ut där. Jag har hela tändplattor här i Enskede om det ser illa ut.
Skicka pm i så fall.
/P
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Paka wrote: Jag har hela tändplattor här i Enskede om det ser illa ut.
Skicka pm i så fall.
/P
Hej, tack!
Jag tänkte precis ge mig i kast med att dra av svänghjulet (bra sätt att använda sista semesterdagen). Hör av mig och berättar hur det går.
Johan Grafström
- - - -
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Nu har jag rivit av svänghjulet. Rengjorde lite och kan inte se några direkta kabelbrott. Magneterna i svänghjulet är väl inte de starkaste i Vespahistorien, men håller i alla fall en polygrip i sina magneter. Tror det borde vara ok.

Ni som är bättre på att bedöma sånt här. Superglad om ni kan kolla in bilderna.

Jag ställde i alla fall brytarspetarna på 0,35. Bytte till en sprillans tändkabel. Inte en tillstymmelse till gnista. Det luktar väl som att det är bra att byta hela plattan gissar jag.

Har också fixat limpan så nu är det tvåton: Gaffa och svart-ish.

// Johan

Tändplattan: https://photos-5.dropbox.com/t/2/AABhUn ... x1536&dl=0

Brytarspetsar: https://photos-4.dropbox.com/t/2/AAA-6_ ... x1536&dl=0

Kondensator: https://photos-2.dropbox.com/t/2/AACLLT ... x1536&dl=0

Brytarspetsar genom svänghjulet: https://photos-4.dropbox.com/t/2/AADtoP ... x1536&dl=0
Johan Grafström
- - - -
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Gott folk. Med risk för att ställa Svenska Scooterklubbens mest korkade fråga någonsin. Här kommer den:

Jag tog med mig multimetern ut i garaget och mätte lite slumpartade värden som gjorde mig lite fundersam.

Mellan (den nya) tändspolens lågvolts stift (det som går ner i statorn) och jorden är det kortslutet. Mellan jorden (svart) upp från statorn och röd (den som ska gå till lågvoltsstiftet på tändspolen är det också kortslutet. Jag skruvade av spolen och mätte igen. Fortfarande kortslutet mellan jord och lågspänningsstiftet.

Det är väl inte så bra va? Jag vred och joxade runt på svänghjulet utan att värdena ändrades.

Vad säger intelligentian?

/johan
Johan Grafström
- - - -
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Jag skulle nog inte lita 100% på tändkabeln du plockade upp i mitt garage. Kan vara klokt att skaffa en ny tändkabeln och tändhatt.

/H

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

topps wrote:Jag skulle nog inte lita 100% på tändkabeln du plockade upp i mitt garage. Kan vara klokt att skaffa en ny tändkabeln och tändhatt.
Jag hittade en tändkabel i blandatlådan hemma så tändkabeln är helt ny. Men det där med att det är kortis i tändspolen.. Det ska det väl ändå inte vara? Den var ju helt ny, men den kan ju defakto vara trasig?
Johan Grafström
- - - -
StigH
Nybörjare
Nybörjare

Post by StigH »

Ansluter mig till tråden som intresserad läsare.
Har en VGLAIT 1960 som nu legat i bitar i minst 15 år.
Allt finns, motor ok, är provkörd 1998 men nypmärken på kolv, ny behövs.
Rost finns.. :roll:
Kraschskador på sköld...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är vanskligt att mäta spolar med en ohmmeter. Oftast skickar denna ut en DC signal och eftersom en frisk belysningsspole har <0.5 ohm i trådresistans så ser man knappt skillnad på kontakt och kortis. Du ska ha låg resistans mellan trådarna - kortis är ovanligt, oftare har kabeln ärgat av eller knäckts.
Om du verkligen vill veta spolens kondition behöver du en induktansmeter som mäter med växelström.

StigH
Nybörjare
Nybörjare

Post by StigH »

henrikborjeson wrote:Det är vanskligt att mäta spolar med en ohmmeter. Om du verkligen vill veta spolens kondition behöver du en induktansmeter som mäter med växelström.

Bäst att hålla sig OnT :mrgreen:
Han kan få en viss uppfattning om hur spolen är med en MM, hitta sk katastroffel typ tvärkortis och avbrott.
Är det mer sofistikerade fel typ överslag i sekundärlindning där arbetsspänningen är betydligt högre än hos en MM, 10-25000V vs 1-2V hos din MM, då är man körd.
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Hepp. Nu förstår jag varför tändsystem förvirrar mig! Jag kan mäta kapacitans, men det är ju för kondingar om jag minns rätt från någon fysiklektion i nian. Nog bäst att byta komponenter i sannolikhetsordning och hoppas att den får tillbaka gnistan.

Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk
Johan Grafström
- - - -
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Mäster Hammarstens förgasar-trollformler och gnist-besvärjelser gjorde susen efter 15 års dvala. Fick en trevlig blåröks-tur på den återuppväckta Gran Lusson ikväll i Enskedes normalt lugna villakvarter. Den har nog aldrig gått bättre! Lite kopplingstrassel dock så det fick bli krossväxling, men känslan...
Johan Grafström
- - - -
adaand605
Drömmare
Drömmare

Post by adaand605 »

-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Comment: GPGTools - https://gpgtools.org

mQINBFeXX2ABEAC9E9UHydMz1DiUxNa66b0GzzhMAY1kl8o+ZSNKq6mA+bOhR8uv
TkCNYrK1P+94kQOxkQQX4NSVwRaOOay22vlhTJNebzuyFaOHaDiYcFCG1XR18WKP
Hgia6r3EltUT96TbjL9BHFTCYmwxIQPw16COJkMGyVGZ0x7zYsRqI9I+79+oxxHm
zck5pSuLB11W1CSs9tDv4CECnSPj8/qjOib+i/br2WzMvuG7r3pmweydQ+fYvHGK
jfOVQ8J3G4/fx6fKVrIipgjcd09PS7YhlRlMNTcpVl7MR+JT1iATxscLGrkyBY8R
7PLDGRbKpqwdbS57Yl8ya7uth+95CF5ZIOalpZYQ64d3tuwjullRzlfT3sAbAWQ2
/vgDkc8ub+to6Kffkhwz8zmwnif8n+re79NLquVmqCa1VTuocNOpuuBBwSOdSF2B
G7MUdG6LiyLEgeoSsXZ/EK/XpxHaYkrdAaczprsy6RMyO952b+gWUCUIf/ov6ms6
0qCUQt8y7+Mxqwj2hSLSeZwW3vQr/mD4sNEnA4yp9XnSecCH2NvTzOiJ01YvG/al
CkOwXK7MuNe52tFtdYn3eW4EJ9lopoka1WFBrbc6z2jqCgjNqaDiEFnZkrv6rcCh
BvK8kNzAtM+hKMWKFBdDF3jM6SiEJZAco0Bc1vJM9cG0GN/RgKZ1+JE/ZQARAQAB
tB9Kb2tlcm4gPGpva2VybkBjb3VudGVybWFpbC5jb20+iQI9BBMBCgAnBQJXl19g
AhsDBQkHhh+ABQsJCAcDBRUKCQgLBRYCAwEAAh4BAheAAAoJELG2p6IaFrkqCcUQ
AJajQMB+rdgRlT1ZA43yYgt//8DbldwK5iXgyx4o1mTIZ1ay1GahxEEUC8/PvUL9
hSdIlV0mi1PpG5apjHPdz/43Y4epcKP6JmEgwmJpHfU6xw9F1+VfpTLXj2y9YSlw
aZKW7xEWV0dMcTEY0RdaMfup+/xtU2Pb5oN7lt1NGtTPhSLYoS1z3Iagw08MnOfJ
HArOh/7+EKUKBiXW8kSmwe2BDK0zF6Cool1iAwJZIz5AtRt5DoqUIHcCsomlFZKc
hKpB/3i4gFFs/C9fXY73HCmR8Mh16Na4mU6MM4g/VrT4VBxZYLnN+oo9Ot4+uvHZ
P5sv7Tbdb/xKp6bnHzsit4SKBbIXeow0B1Ytiu2kZXOk4EKyRLJ2+NmXK39Nhj+s
I7YRYMpOd4NrREI4GFo4SRbCSJxCJrGlVShNhgdJ3l8xV8HrBRqFZIYCE0YSkWYk
qZVVO7jAOmXnnJHuHQJ/pWj/q0kbos1gXxYVumTU0l2w6dZzuKY7KdHAvw89y7cI
upRkW5Rbek6OVrtKMh2I/r+Cc82zAAT3t/GkaDJEjGj7d/PhKWK6755t5CwUAObZ
CZnTRIdmv23c6C+qmrXn5JXvlm1yZjzOYNHwIVWiqTOgQYz0hv4ylogw9YqJnEpG
oRnhxuhupttj5MksD7RI/2p682ObwpWuYnMOdsUU29YTuQINBFeXX2ABEADo81Z7
qevopthBLOkSsUvzmJw4Q8VfgMpXqZF/x9IdCvrkQPthQVnZgy27dktBxqLcgbH+
In2TW2igCjkyDnXmf7J4Ukd3Wmw6sAGnXyAP3i5pSMpzrASBYKE0fjBcTlT7Mr+i
/sGhosvFxG79v2wqt3LlYKi89Etg0JWj9BblF/PMiOTDChb15LwgEL23hPUDctk5
ePXeADMgKtdKOBTxUWg60byYuK79IHtlJFiNxVSOdaDvygccWWVLyN4aLKAjQj6o
YDmxe8mbBxVdoLZdlziLgnLPOraSCoKqFaXywPfm9JHGOLv/rUjFA4LRPeUR14wU
2EoLov7bzVPjhOZeoXw7oVo6ywol/UmyjQjffEZLshhTekAm36nYRuhvAGQGoKUr
4iWcPJLeTw2dvyTLImPDDb9c6eTDNN9hPHVMX9nGTEmTQVtAJvwG1ldEEzegHOsw
+JKKd3l7zt9IOeXi5Ot5b1/MmA/2P9uBBWtkgz8elZW3wHiUFFjzraYCBgaJoJr+
PIhdAKg+1F2NbrjodNcd4A0A/3B5eWhgpwIugqtmxDHasPfKHjEoI+kqyTGy6hf3
FwRMB7Ir1yV1o2KGD7sCI/F4cH9KPFPZvkvnbkse2tn0CczKWdHgVN4upaxVjtA0
9AjUzWokZT4WB1ksBjSM9cmsdtfKGr4NbqMTDQARAQABiQIlBBgBCgAPBQJXl19g
AhsMBQkHhh+AAAoJELG2p6IaFrkqm0YP/3nZN3UIjav3kXI8DuxyzgaaGeomyJtB
HzO3gzfA5sQxOyniTkpb/j/dh2HpyQhY/zfCs2uD+NmrA0l6tknOALqUS6pPYdJl
k+SlRyhkvrE4k8ze2W+bqlM9LCliTY1Ae0uD1CAWz4tbAcckeMrA0+1snAX3ax1E
3fLUfAVjFzcocx5lhQh6/l5v9MeFXHhNeOJcMDdPFVwXG7VVvzSEI3+2nW3HsXQf
I953XEn41kgKnEJcyeYQs9IpAZDRGoSvxDKwZ6OIlrGhVc/2rvPN5kQr3T16HE+j
XvaW7BH+uuq2O5fHTpQs5Bpl3wCRL8BSq0fcjn7zH0YYmO9XPJ2zl8/UO9hDIac6
WyMK41CuaCHmpA56WgLmjhnNDbg8sML3bPpeEYewfeUNnQebRf78mWnx5BvB+Hxg
E7y/g7vR1kAz8IlWMoGMifEkCTdqjr3J2TvWkVRFGueYvdJ6f41mcoU9woV+kMCD
aPtpPhMnwTaPMvC3z/N1Bk0+Ymo3ggFF6pN9nJUblI3nhkMDH8p9DOke2kCrf9uq
h5rtAABmnGCWLZFa4B0TkMHCBxU9MklxmT4tSD4DPcD99DU0DnwUjfwgGN5vI694
ijdlXf0op7JlPs/r+3aZzjovtQmeSAqw1hGj+P3V9I4IA2AgDaJ1w3I4TrjofWlY
UoJmOv/Nl6iL
=OANv
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Vespa Nouva 125 '67 (till salu)
Vespa 50S '65/'66 (köpes)
StigH
Nybörjare
Nybörjare

Post by StigH »

jons1968 wrote:Mäster Hammarstens förgasar-trollformler och gnist-besvärjelser gjorde susen efter 15 års dvala. Fick en trevlig blåröks-tur på den återuppväckta Gran Lusson ikväll i Enskedes normalt lugna villakvarter. Den har nog aldrig gått bättre! Lite kopplingstrassel dock så det fick bli krossväxling, men känslan...
Detta påminner om när jag tog fram min Touring -60 år 1996 efter att den att den stått orörd sen 1966-67 nånting.. (Bakgrunden är fn ointressant men en historia i sig)
Pytsade i lite soppa och sen började vi springa..
På andra varvet runt kvarteret puttrade den igång under enorm och mycket illaluktande rökutveckling. :yuck:
Min nypåfyllda olja+bensin + all urgammal olja som fanns kvar i tanken när gamla bensinen dunstat bort.
Ut ur en villa rusar en synnerligen uppretad kvinna och vrålar otidigheter till mig.
Berättigat, det luktade verkligen f-n...... :roll:
Tog ett varv till runt kvarteret och konstaterade att motor och växellåda funkade alldeles utmärkt!
Nu ligger den i bitar och väntar och väntar..
jons1968
Nybörjare
Nybörjare

Post by jons1968 »

Åter på rull!
Image
Johan Grafström
- - - -
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Den var en trevlig bekantskap, ville liksom bli fixad.
Vissa kan vara så tjuriga.
/P
Post Reply