misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 180
misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 180
Hej!
Har en Vespa 180 Rally -69 som har problem på fyrans växel... Den accelererar fint på alla växlar och har klockren tomgång. Lägger i fyrans växel och den drar fint upp till 75-80 sedan börjar den misstända för att så småningom dö, dvs om jag fortsatt håller fullgas, släpper jag gasen vaknar den till liv igen. och jag kan marscha i 70...
Jag har tömt/rengjort tank och bytt soppakran, bensinslang (med bensinfilter) och gjort rent förgasare med Bromsrent och tryckluft, bytt nål och flottör samt kollat att luftningen fungerar men det fortsätter...
Har någon fler ideer; jag har fastnat?! Jag har BE3 atomiser och 109 i huvudmunstycke, 160 i topp. Kan dessa bli slitna/dåliga?
Tack på förhand !
Har en Vespa 180 Rally -69 som har problem på fyrans växel... Den accelererar fint på alla växlar och har klockren tomgång. Lägger i fyrans växel och den drar fint upp till 75-80 sedan börjar den misstända för att så småningom dö, dvs om jag fortsatt håller fullgas, släpper jag gasen vaknar den till liv igen. och jag kan marscha i 70...
Jag har tömt/rengjort tank och bytt soppakran, bensinslang (med bensinfilter) och gjort rent förgasare med Bromsrent och tryckluft, bytt nål och flottör samt kollat att luftningen fungerar men det fortsätter...
Har någon fler ideer; jag har fastnat?! Jag har BE3 atomiser och 109 i huvudmunstycke, 160 i topp. Kan dessa bli slitna/dåliga?
Tack på förhand !
Bästa hälsningar/Best regards
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Kan du få fram samma beteende på andra växlar om du varvar den lika hårt där eller är det bara i 4:an? Det kan ju även vara tändningsrelaterat men i så fall borde det vara kopplat till varvtalet.
Med vänlig hälsning/Henrik
Med vänlig hälsning/Henrik
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Hej Henrik!
Tror mig ha hittat felet teoretiskt, men kan inte prova förrän nästa vecka.
Original skall det vara vara 109 main/be2 mixertube/160 Air. Vet inte varför, men jag har en be3 mixertube - kunde i alla fall vara förklaringen!? Vår lokala scooterhandlare, EM scooters i Sverige =), hade inget hemma och det kommer inget förrän nästa vecka. Vad tror du/ni
Återkommer i frågan efter tester.
Tror mig ha hittat felet teoretiskt, men kan inte prova förrän nästa vecka.
Original skall det vara vara 109 main/be2 mixertube/160 Air. Vet inte varför, men jag har en be3 mixertube - kunde i alla fall vara förklaringen!? Vår lokala scooterhandlare, EM scooters i Sverige =), hade inget hemma och det kommer inget förrän nästa vecka. Vad tror du/ni
Återkommer i frågan efter tester.
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
BE3 är original. Du verkar ju ha gjort allt med soppan. Testa att byta tändspole.
/P
/P
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Hej!
Enligt: http://scooterlounge.com/vespa/referenc ... uide.shtml skall det vara BE2. Tändspolen är ny från scooter-center!?
Enligt: http://scooterlounge.com/vespa/referenc ... uide.shtml skall det vara BE2. Tändspolen är ny från scooter-center!?
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Då står det fel där. 97438 är artikelnumret. Bakelitspole? Hände det plötsligt?
Någon skillnad om du drar ut choken? Och rinner det ok ur bensinslangen?
/P
Någon skillnad om du drar ut choken? Och rinner det ok ur bensinslangen?
/P
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Hej!
Ok, skit, jag som redan beställt ett be2... inga stora pengar men. Inte provat choken.
När jag köpte den satt det en modern blå sak på men jag bytte till en ny original brun - kanske där vi har felet?
Jag tror att det rinner på bra - lossar jag lite på anslutningen från bensintanken till förgasaren på förgasaren flödar det fint.
Ok, skit, jag som redan beställt ett be2... inga stora pengar men. Inte provat choken.
När jag köpte den satt det en modern blå sak på men jag bytte till en ny original brun - kanske där vi har felet?
Jag tror att det rinner på bra - lossar jag lite på anslutningen från bensintanken till förgasaren på förgasaren flödar det fint.
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Blå låter bra. Jag har enbart dåliga erfarenheter av nytillverkade "original".
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Hej!
En sån här har jag! http://ehrmotor.tictail.com/product/132 ... %A4ndspole
Glömt hur den var kopplad bara. Var skall kablarna gå, från inten tändspole till topp men sedan?
En sån här har jag! http://ehrmotor.tictail.com/product/132 ... %A4ndspole
Glömt hur den var kopplad bara. Var skall kablarna gå, från inten tändspole till topp men sedan?
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Kabeln (kablarna) som sitter på nr 1 på bakelitspolen jordas förslagsvis i en av fästbultarna, de röda som sitter på nr 2 (från brytare och till dödare) sätter du på flatstiftet.
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Hej!
Tack Paka! Jag testar ikväll och återkommer...
Tack Paka! Jag testar ikväll och återkommer...
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Hej Paka m.fl.!
Skäms lite... samma symptom med den blå tändspolen. Frustration... efter att ha pillat och svurit lite kortades bensinslangen med nära fem cm och det verkar ha gjort susen - visste inte att det var så känsligt, lite ryck kvarstår dock...
När jag tog bort tanken första gången kunde jag knappt lyfta tanken p.g.a. den korta bensinslangen, kanske får korta lite till - men det får bli en annan dag. Jag rapporterar mina framgångar vidare. I helgen skall jag byta lampa i hastighetsmätaren... Det är det roliga med vespor - den finns alltid något att göra...
Skäms lite... samma symptom med den blå tändspolen. Frustration... efter att ha pillat och svurit lite kortades bensinslangen med nära fem cm och det verkar ha gjort susen - visste inte att det var så känsligt, lite ryck kvarstår dock...
När jag tog bort tanken första gången kunde jag knappt lyfta tanken p.g.a. den korta bensinslangen, kanske får korta lite till - men det får bli en annan dag. Jag rapporterar mina framgångar vidare. I helgen skall jag byta lampa i hastighetsmätaren... Det är det roliga med vespor - den finns alltid något att göra...
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Haha, ja jag tänkte på det också, blir ofta strul när det ska sättas dit bränslefilter. Bara onödigt. Slangen ska vara så lång att man kan lyfta tanken tills kranen hamnar i nivå med ramen, men inte mer. Sedan måste den ju också ledas i en snygg båge runt kranen och chokewiren.
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Paka wrote:Då står det fel där. 97438 är artikelnumret. Bakelitspole? Hände det plötsligt?
Någon skillnad om du drar ut choken? Och rinner det ok ur bensinslangen?
/P
Får be om ursäkt, men jag är en teoretiker som med en dåres envishet försöker lära mig mekanik. Angående bestyckning: Hittade samma information på både scooterhelp och jetting-guiden på allstyles-scooter. Är det på de svenska de kör med BE3?:
http://www.allstyles-scooters.com/acata ... a_jets.pdf
http://www.scooterhelp.com/scooters/VSD1T.rally180.html
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Bäst att alltid gå till källan. Jag kollade i reservdelslistorna, men det är ju mycket möjligt att Piaggio också har uppgivit något annat i någon annan lista/verkstadsmanual.
/P
/P
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Tack igen Paka!
Som alltid gedigna svar!
Då förstår jag, en kompis som köpt en likadan Rally som mig, också en 69:a hade 107 i huvudmunstycke! Konstigt att de verkar bestyckats olika!?
Som alltid gedigna svar!
Då förstår jag, en kompis som köpt en likadan Rally som mig, också en 69:a hade 107 i huvudmunstycke! Konstigt att de verkar bestyckats olika!?
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18
Hade samma fel som du beskriver på min Rally 180. Det var bladfjädern till dom nya brytarspetsarna som kom för nära svänghjulsaxeln och jordade vid högre varvtal. en lätt ombockning av fjädern så var problemet löst.
Håller tummarna.
Håller tummarna.