misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
marting
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Sun 19 Jul 2015, 13:02

misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 180

Post by marting »

Hej!

Har en Vespa 180 Rally -69 som har problem på fyrans växel... Den accelererar fint på alla växlar och har klockren tomgång. Lägger i fyrans växel och den drar fint upp till 75-80 sedan börjar den misstända för att så småningom dö, dvs om jag fortsatt håller fullgas, släpper jag gasen vaknar den till liv igen. och jag kan marscha i 70...

Jag har tömt/rengjort tank och bytt soppakran, bensinslang (med bensinfilter) och gjort rent förgasare med Bromsrent och tryckluft, bytt nål och flottör samt kollat att luftningen fungerar men det fortsätter...

Har någon fler ideer; jag har fastnat?! Jag har BE3 atomiser och 109 i huvudmunstycke, 160 i topp. Kan dessa bli slitna/dåliga?

Tack på förhand !
Bästa hälsningar/Best regards

Martin Gustafsson

Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by henrikborjeson »

Kan du få fram samma beteende på andra växlar om du varvar den lika hårt där eller är det bara i 4:an? Det kan ju även vara tändningsrelaterat men i så fall borde det vara kopplat till varvtalet.


Med vänlig hälsning/Henrik
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Hej Henrik!

Tror mig ha hittat felet teoretiskt, men kan inte prova förrän nästa vecka.

Original skall det vara vara 109 main/be2 mixertube/160 Air. Vet inte varför, men jag har en be3 mixertube - kunde i alla fall vara förklaringen!? Vår lokala scooterhandlare, EM scooters i Sverige =), hade inget hemma och det kommer inget förrän nästa vecka. Vad tror du/ni

Återkommer i frågan efter tester.
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Paka »

BE3 är original. Du verkar ju ha gjort allt med soppan. Testa att byta tändspole.
/P
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Hej!

Enligt: http://scooterlounge.com/vespa/referenc ... uide.shtml skall det vara BE2. Tändspolen är ny från scooter-center!?
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Paka »

Då står det fel där. 97438 är artikelnumret. Bakelitspole? Hände det plötsligt?
Någon skillnad om du drar ut choken? Och rinner det ok ur bensinslangen?
/P
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Hej!

Ok, skit, jag som redan beställt ett be2... inga stora pengar men. Inte provat choken.

När jag köpte den satt det en modern blå sak på men jag bytte till en ny original brun - kanske där vi har felet?

Jag tror att det rinner på bra - lossar jag lite på anslutningen från bensintanken till förgasaren på förgasaren flödar det fint.
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Paka »

Blå låter bra. Jag har enbart dåliga erfarenheter av nytillverkade "original".
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Hej!

En sån här har jag! http://ehrmotor.tictail.com/product/132 ... %A4ndspole

Glömt hur den var kopplad bara. Var skall kablarna gå, från inten tändspole till topp men sedan?
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Paka »

Kabeln (kablarna) som sitter på nr 1 på bakelitspolen jordas förslagsvis i en av fästbultarna, de röda som sitter på nr 2 (från brytare och till dödare) sätter du på flatstiftet.
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Hej!

Tack Paka! Jag testar ikväll och återkommer...
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Hej Paka m.fl.!

Skäms lite... samma symptom med den blå tändspolen. Frustration... efter att ha pillat och svurit lite kortades bensinslangen med nära fem cm och det verkar ha gjort susen - visste inte att det var så känsligt, lite ryck kvarstår dock...

När jag tog bort tanken första gången kunde jag knappt lyfta tanken p.g.a. den korta bensinslangen, kanske får korta lite till - men det får bli en annan dag. Jag rapporterar mina framgångar vidare. I helgen skall jag byta lampa i hastighetsmätaren... Det är det roliga med vespor - den finns alltid något att göra...
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Paka »

Haha, ja jag tänkte på det också, blir ofta strul när det ska sättas dit bränslefilter. Bara onödigt. Slangen ska vara så lång att man kan lyfta tanken tills kranen hamnar i nivå med ramen, men inte mer. Sedan måste den ju också ledas i en snygg båge runt kranen och chokewiren.
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Paka wrote:Då står det fel där. 97438 är artikelnumret. Bakelitspole? Hände det plötsligt?
Någon skillnad om du drar ut choken? Och rinner det ok ur bensinslangen?
/P

Får be om ursäkt, men jag är en teoretiker som med en dåres envishet försöker lära mig mekanik. Angående bestyckning: Hittade samma information på både scooterhelp och jetting-guiden på allstyles-scooter. Är det på de svenska de kör med BE3?:

http://www.allstyles-scooters.com/acata ... a_jets.pdf

http://www.scooterhelp.com/scooters/VSD1T.rally180.html
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Paka »

Bäst att alltid gå till källan. Jag kollade i reservdelslistorna, men det är ju mycket möjligt att Piaggio också har uppgivit något annat i någon annan lista/verkstadsmanual.
/P
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by Martinasa »

Tack igen Paka!

Som alltid gedigna svar!

Då förstår jag, en kompis som köpt en likadan Rally som mig, också en 69:a hade 107 i huvudmunstycke! Konstigt att de verkar bestyckats olika!?
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
ulfwed
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Tue 13 May 2014, 21:03

Re: misständer lite först sen dör den runt 75-80... Rally 18

Post by ulfwed »

Hade samma fel som du beskriver på min Rally 180. Det var bladfjädern till dom nya brytarspetsarna som kom för nära svänghjulsaxeln och jordade vid högre varvtal. en lätt ombockning av fjädern så var problemet löst.
Håller tummarna.
Post Reply