Hej!
Först o främst, ursäkta vad som kanske framstår som självklara saker men.... Vespan som gick som ett spjut och alltid startat på första kicken är nu död, ingen gnista... Besiktningen var givetvis bokad till dagen efter...
Efter att ha använt den eminenta sökfunktionen på forumet har jag följt råd från Patrikgrann och Vespalun om att mäta de olika kablarna som kommer till CDI:n. Vet inte om jag gjort rätt dock!?
Jag har via en multimeter satt på ohm och basinställningen 2k fått ut värdet 0.115 på vit-röd och 0.505 på vit grön. Är det rätt?!
Vespalun skriver även att värdet på grön skalll vara 2-300v - gäller det om man har batteri? Om jag mäter mellan vid o grön och kickar mig se 12 v?! är det rätt? (Grön från tändningslåset urdragen.)
Även kollat på jordningen på CDI:n och får då värdet 0.0001 med multimetern ståendes på jord - det skall väl också stämma?
Jag har beställt en CDI för säkerhets skull, skulle jag även ha passat på att beställa en ny pickup och inre spole?
Tips emottages tacksamt...
Bästa hälsningar!
Martin
Ingen gnista - Vespa PX200E -90 utan batteri. Fel på CDI?
Ingen gnista - Vespa PX200E -90 utan batteri. Fel på CDI?
Bästa hälsningar/Best regards
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Re: Ingen gnista - Vespa PX200E -90 utan batteri. Fel på CDI
Hej
Eftersom du har redan har beställt en ny CDI så är det ju bara att testa med den. När jag saknar gnista så är min tumregel att jobba mig bakåt från tändstift och in mot tändplattan. Det tycker jag är enklast och billigast..
Kolla tändstift, tändkabel cdi.. Om alla dessa funkar kan du börja pilla med tändplattan och dess komponenter.
CDI
Jord/Vit 0 Ohm
Jord/Röd 500 Ohm (+/- 25 Ohm)
Jord/Grön 116 KOhm (+/- 1,5 Kohm)
HT/Vit 4,2 KOhm (+/- 100 Ohm)
HT/Röd 4,6 KOhm (+/- 150 Ohm)
HT/Grön 120 Kohm (+/- 1,5 Kohm)
HT= Stiftet där tändkabeln skruvad fast i CDI:n
På tändplattan.
Vit/Grön 500 Ohm (+/- 20 Ohm)
Vit/Röd 110 Ohm (+/- 5 Ohm)
Eftersom du har redan har beställt en ny CDI så är det ju bara att testa med den. När jag saknar gnista så är min tumregel att jobba mig bakåt från tändstift och in mot tändplattan. Det tycker jag är enklast och billigast..
Kolla tändstift, tändkabel cdi.. Om alla dessa funkar kan du börja pilla med tändplattan och dess komponenter.
CDI
Jord/Vit 0 Ohm
Jord/Röd 500 Ohm (+/- 25 Ohm)
Jord/Grön 116 KOhm (+/- 1,5 Kohm)
HT/Vit 4,2 KOhm (+/- 100 Ohm)
HT/Röd 4,6 KOhm (+/- 150 Ohm)
HT/Grön 120 Kohm (+/- 1,5 Kohm)
HT= Stiftet där tändkabeln skruvad fast i CDI:n
På tändplattan.
Vit/Grön 500 Ohm (+/- 20 Ohm)
Vit/Röd 110 Ohm (+/- 5 Ohm)
/ Christian