Hej!
Sebbe här, ny medlem och lite noob när det kommer till Vespa. Stort Italienintresse och Alfa Romeonörd sen 25 år tillbaka. Skruvar och bygger mycket med dem...
Jag har skaffat en V50-74 som har en 125cc (4 vxl) som jag bruxar fram och tillbaka till jobbet dagligen.
Men nu till min fråga:
Kopplingen kopplar inte ur helt märker jag. Dvs, det är ännu lite drag på motorn när jag lägger i 1:an och skall iväg. Rycker till då växeln läggs i. Även vid stopp i trafiken märks det lite.
Kort om att bygga om hela kopplingen och byta lameller, fjäder mm (vilket jag planerar i vinter), finns det nåt enklare sätt att tillsvidare justera kopplingen? Typ bara att spänna kopplingsvajern?
Förstår om detta låter sjukt naivt, men som ny på nåt får man stå sitt kast. Uppskattar de tips och råd jag kan få.
//Sebbe]
V50/125 kopplingsfråga
Re: V50/125 kopplingsfråga
Det är bara att spänna kopplingsvajern lite. Men inte för mycket så att den nöter på trycklagret hela tiden. Man kan nog känna spelet om man vickar på hävarmen för kopplingen, nertill på motorn.
F.ö. så brukar kopplingen smygdra lite så att det klonkar till när man lägger i ettan.
Men kopplingen ska inte dra så mycket att man får "hålla emot" när växeln ligger i.
Jag kan rekommendera att byta till kopplingspaket med fler lameller även om det då kanske smygrar en aning till, men innan man sätter i förstärkt fjäder ska man tänka sig för flera gånger. Det blir sjukt tungt att manövrera kopplingshandtaget då.
Man kan byta koppling utan att ta ur motorn, det finns flera utmärkta tutorials på Youtube.
F.ö. så brukar kopplingen smygdra lite så att det klonkar till när man lägger i ettan.
Men kopplingen ska inte dra så mycket att man får "hålla emot" när växeln ligger i.
Jag kan rekommendera att byta till kopplingspaket med fler lameller även om det då kanske smygrar en aning till, men innan man sätter i förstärkt fjäder ska man tänka sig för flera gånger. Det blir sjukt tungt att manövrera kopplingshandtaget då.
Man kan byta koppling utan att ta ur motorn, det finns flera utmärkta tutorials på Youtube.
Tjena paa och tack för svar.
Jo själva kopplingsbytet/renoveringen har jag läst på, så det får jag ta i vinter. Hittade bra instruktion på ScooterHelp.com
Men bara för att komma åt att spänna vajern lite måsta man plocka isär en hel del va? Eller går det attt komma åt på nåt enklare sätt?
//Seb
Jo själva kopplingsbytet/renoveringen har jag läst på, så det får jag ta i vinter. Hittade bra instruktion på ScooterHelp.com
Men bara för att komma åt att spänna vajern lite måsta man plocka isär en hel del va? Eller går det attt komma åt på nåt enklare sätt?
//Seb
Hej, du kommer lätt åt att justera vajern under motorn utan att demontera något. Ringnyckel storlek 8.
Vespa 50/N -71
Precis, där wirehöljet för kopplingswiren slutar nere under motorn sitter det en gängad hylsa med en kontramutter som man kan justera kopplingsspelet med. Lossa muttern, vrid hylsan och lås mutter igen.
Jag sitter i samma båt och vi har diskuterat i någon annan tråd angående förstärkt fjäder. Läst på lite utländska forum att det kan skjilja sig mycket mellan olika fabrikat på fjäder men att polinis förstärkta version ska fungera bra medans tex malossis sämre. Vilken har du testat paa?
Tack för svar killar, skall kolla på detta omgående.
Jag testade den här, som hade jättehård fjäder:robertr wrote:Jag sitter i samma båt och vi har diskuterat i någon annan tråd angående förstärkt fjäder. Läst på lite utländska forum att det kan skjilja sig mycket mellan olika fabrikat på fjäder men att polinis förstärkta version ska fungera bra medans tex malossis sämre. Vilken har du testat paa?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_93110000