P200-motor i 1960 Touring

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

P200-motor i 1960 Touring

Post by Svint1 »

Heisann!

Nå har jeg bestillt en P200-motor til min 1960 Vespa 150 Touring.:D
Det er en relativt ny motor med autolube og elstart, men det skal koples bort.:oops:
Men nå lurer jeg på hva som må skiftes da den gamle fruen er 6V, mens den nye motoren selvfølgelig er 12V...:P
Vet jeg må skifte lyspærer og horn, men hva annet??

Satser på at fruen nå blir litt enklere å håndtere på langtur.. :?

Hilsen Øyvind:?:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!

Nå har jeg bestillt en P200-motor til min 1960 Vespa 150 Touring.:D
Det er en relativt ny motor med autolube og elstart, men det skal koples bort.:oops:
Men nå lurer jeg på hva som må skiftes da den gamle fruen er 6V, mens den nye motoren selvfølgelig er 12V...:P
Vet jeg må skifte lyspærer og horn, men hva annet??

Satser på at fruen nå blir litt enklere å håndtere på langtur.. :?

Hilsen Øyvind:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

du måste också byta ljusomkopplare och bromsljuskontakt om du vill få ett fullt fungerande elsystem. sedan får man dra en extra kabel till baklyset. annars kan man använda befintlig kabelstam.

blev osäker på om du kanske har rätt ljusomkopplare, kan vara så. isåfall är det Sprint och nyare som har fel...



Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Du må også montere voltregulator, den sitter på venstresiden på en PX, innenfor reservehjulet, og på startmotorpx har den 5 utganger, for å kunne lade batteriet. Du trenger kun den med 3 utganger dersom du ikke skal bruke starter´n . Hvis du vil ha litt mindre hull i karosseriet kan du montere en bitteliten en fra Duells (Duells.se No 3151), koster runt 250 SKR. Den kan du montere ved siden av forgassern, ovenfor vifta. funker supert!

Ola Backer Linköping


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Kolla här på en beskrivning jag gjorde för länge sedan...
http://lc.mille.nu/tech/pxmotor/
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 63
Joined: Mon 18 May 2009, 08:40

Re: P200-motor i 1960 Touring

Post by Martinasa »

Hej Calle!

Går det att få tag i den beskrivningen igen? Länken fungerar inte...
Hälsar

Martin

Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: P200-motor i 1960 Touring

Post by jencla »

Det kan vara denna du söker
http://www.soulscooter.com/tech/oldiepx.pdf
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply