Tänkte jag skulle ta tag i min gamla 150 GL -63:a med brunnit elsystem. Hoppas ni tycker det är ok att ge mig några råd

Mer bilder: https://www.dropbox.com/sh/uo8q56wh5g6h ... H8MZa?dl=0
Den funkade bra ända tills det uppstod en kabelbrand (för ungefär 10-12 år sedan). Kabeln som går till anslutningsboxen från styret och dessutom tändspolen gick åt pipan. Anledningen att det brann en del var nog också att det droppat ner soppa på cylinder pga en dålig bensinslang. Dessutom har den fallit ur registren tyvärr så jag tänkte försöka begränsa investeringen innan jag vet om den går att få registrerad
Hur som helst. Bara för att få den i rull för registrering och besiktning så tänkte jag kolla med er om ni kan komma med lite erfarna råd och tips.
1) Gnista: En sak som jag funderar på är om det är värt att försök fixa det gamla 6V systemet eller om det är bättre att riva hela klabbet och satsa på ett nytt brytarlöst system. Det som definitivt måste fixas om jag ska behålla det befintliga systemet är ju:
- Tändspole
- Ny kabelstam (eller i alla fall skarva det gamla kablarna

- Nytt tändstift såklart.
- Nytt 6V batteri,
- Sannolikt en ny kondensator och nya brytare också..
Allt som allt säkert 1500-2000 spänn
Ni som installerat brytarlösa system. Vilket ska man i så fall satsa på?
2) Soppa och sånt: Tanken har stått tom under alla dessa år och är rostig invändigt. Hur angriper jag detta på bästa sätt för att få igång den?
Definitivt måste det i alla fall köpas
- Ny bensinkran och slang (och det där räckans verktyget som jag inte hittar i gömmorna)
- Renoveringssats till förgasaren
- Gummibälgen till insuget
Lite billigare. Borde klara sig runt en fem-sex hundra.
3) Annat:
Ljuddämparen körde jag av för en massa år sedan så den måste jag ju köpa en ny.
Typ 750:-
Sedan är det ju en del annat som måste fixas såklart:
Nytt stöd
Nya bromsbackar.
Ny limpa
Nytt styrlås. Har tappat bort nyckeln...
Nya vajrar.
Nya handtag.
Nya stötdämpare.
Nya fälgar och däck.
+ en massa gummigenomföringar och sånt
Men det kan man ju ta när den väl rullar!!!
Alla erfarenheter, tips och om ni kanske sitter på delar som ni kan tänka er att avyttra tas tacksamt emot.
Johan