Hej!
Har en Vespa PX125E från 1984 som tvärdog idag vid stadskörning, bytte stift utan framgång. Motorn går runt och ger el till belysningen vid kickning, bra komp.
Jag är novis när det gäller dessa motorer..
Någon med tips på vad nästa steg är?
jag får ingen gnista till stiftet.
/Johan
VESPA PX125E Dog vid körning och går ej igång.
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Tue 05 Jul 2016, 11:35
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Tue 05 Jul 2016, 11:35
Re: VESPA PX125E Dog vid körning och går ej igång.
Tips på aktivt forum för hjälp med vespa?
Re: VESPA PX125E Dog vid körning och går ej igång.
Kolla tändmodulen -följ tändkabeln bakåt och kolla att alla kablar sitter korrekt på plats och inget är oxiderat. Kan ngn kabel till tändningslåset lossnat under styrhuvud-kåpan?
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Tue 05 Jul 2016, 11:35
Re: VESPA PX125E Dog vid körning och går ej igång.
Okej, Ja det är inte omöjligt. Kablarna sitter i och se bra ut till cdi-boxen.
Få kolla under kåpan, enkel att demontera?
Få kolla under kåpan, enkel att demontera?
Re: VESPA PX125E Dog vid körning och går ej igång.
Styrhuvudets kåpa är enkel att demontera -i teorin. Sitter med 4 st skruvar underifrån. Om det inte vore för hastighetsmätarvajern som stretar emot skulle resten vara enkelt. Men i princip borde det vara gjort på 10 min att öppna och kolla.
(CDI-boxen kan ha lagt av helt, sådant händer. enkel att byta och inte speciellt dyr -men man måste ju beställa hem den förstås)
(CDI-boxen kan ha lagt av helt, sådant händer. enkel att byta och inte speciellt dyr -men man måste ju beställa hem den förstås)
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: VESPA PX125E Dog vid körning och går ej igång.
Hej!
På en så gammal vespa kan dödarkabeln vara dålig (så var det på min -83a) och den kan orsaka kortslutning någonstans på vägen till dödarknappen.
Koppla bort kabeln vid motorn och kolla om den startar.
Om du har mätinstrument kan du kolla att kabeln, den del som går vidare mot styret, inte är kortsluten mot chassiet.
I vilket fall bör man byta dödarkabeln för förr eller senare kommer det att hända, kanske vid en omkörning?
Lycka till!
Vespagubben (Kör så det ryker, glöm inte oljan!)
På en så gammal vespa kan dödarkabeln vara dålig (så var det på min -83a) och den kan orsaka kortslutning någonstans på vägen till dödarknappen.
Koppla bort kabeln vid motorn och kolla om den startar.
Om du har mätinstrument kan du kolla att kabeln, den del som går vidare mot styret, inte är kortsluten mot chassiet.
I vilket fall bör man byta dödarkabeln för förr eller senare kommer det att hända, kanske vid en omkörning?
Lycka till!
Vespagubben (Kör så det ryker, glöm inte oljan!)