Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
TBodin
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Wed 24 Jun 2015, 21:31

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by TBodin »

Min dricker 3-4 dl olja på 50 mil ungefär. Endast gått 200 mil all service gjord etc.. Vart lite förvånad att den förbrukar så mycket men det kanske är normalt? Står bara att oljeförbrukningen varierar i instruktionsboken.
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by GSLund »

Jaha, så blev det då en Innova till slut! Enligt annons är den av 2008 års modell. Handpenning lagd ikväll. Resten tar vi i morgon.

Attans vad fint den gick i motorn men växlandet tycker jag nog är ett rejält skämt! Det sägs att man vänjer sig vid "automatkopplingen". Hoppas det, annars har jag just köpt en snar "sell candidate". Att systemet kan vara bra i Ostasien, där alla kör omkring med perverst överlastade fordon kan jag förstå. Här hemma tycker jag mest det blir ett onödigt degigt system. Vad är det för fel på manuell koppling?

Får väl använda kommande helg till att bli överens med skapelsen - jag vill ju gärna få lika positiv inställning till modellen som alla andra skriver om. Tror att jag i garaget har en GIVI toppbox med platta som borde passa fint.

Nöjd, än så länge! Det är nå´t visst med enstånkor, även om de råkar vara små!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Bilen är manuell men på två hjul och kökörning i rusningstrafik föredrar jag automat eller Innovans automatkoppling. Har knappt kört tvåhjuling med koppling sen moppetiden och det var länge sen. Jag tycker det fungerar utmärkt. Du vet säkert men jag tar det ändå, betrakta växelspaken som en kopplingspedal med automatväxling. Nertryckt pedal = friläge. Oavsett ner- eller uppväxling. Nu är det oftast snabba växlingar, särskilt upp. Målet att det ska bli helt ryckfritt. Nerväxling vilar jag mer med nedtryckt pedal för att rätt möta med gasen. Jag saknar inte kopplingshandtaget.
Mycket nöje!
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by GSLund »

Precis som man ofta sagt - systemet med automatkopplingen fordrar tillvänjning. Det går att få till det riktigt fint, både vid upp- och nedväxlingar och jag börjar få bra kläm på det redan efter de sju milen från säljaren och hem, idag.

Men ett problem är att det är lätt att med vänsterdojan oavsiktligt komma åt växelpedalen och då blir det inte bra! Plus att jag ett par gånger reflexmässigt växlade den som en "riktig" motorcykel, d.v.s. ettan längst ner och de övriga uppåt. Tokvarv på ettan blev det!

Jag får nog göra som jag gjorde på den ST 70 DAX jag ägde för ett par år sedan. Liknande växel- och kopplingsfunktioner. Tå-häl-utförandet på den växelspaken slopade jag genom att helt sonika såga av den bakre delen så att spaken blev mer normal. Justerade sedan in den på splinesen så att det blev bekvämt och bra att växla upp eller ner med "tårna".

Jag tycker ändå att manuell koppling vore att föredra och kan man bygga om (det kunde man på DAX) så lutar jag nog än så länge åt att göra det. Jag kan inte tro att de ryck och slirningar som oundvikligen uppstår med "automaten" när man missar att växla perfekt - främst ner - inte skulle orsaka onödigt slitage.

Jag tror / vet att jag är snäll mot koppling och växellåda i både min bil och mina hojar. Jag skrotade för två år sedan min gamla Volvo 745 vid 56000 mil. Köpte den vid 23700 och bytte då nästan genast ut den då slitna kopplingen. Sedan funkade den helt oklanderligt i > 32 000 mil. Jag har aldrig behövt byta lameller på en bil eller mc, bortsett från den första hojen, då jag förstörde lamellerna genom att använda bilsyntetolja.

Men Innovan är supertrevlig och går så fint. Nå´t fartmonster är den inte men det väntade jag inte heller. Såg en gång 100 på mätaren på plan mark och viss medvind - annars typiskt 80 - 90. Upprätt sittande kluns på 100 kg bakom styret.

Jag kommer att gå igenom den om några dagar. Den har bara 400 mil på mätaren. Skall kolla ventilspel, luftfilter och annat. Kanske även centrifugaloljefiltret och oljesilen. Synd att den inte har ett riktigt oljefilter, men det funkar uppenbarligen bra ändå.

Tycker den ser bra ut också!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

TBodin wrote:Min dricker 3-4 dl olja på 50 mil ungefär. Endast gått 200 mil all service gjord etc.. Vart lite förvånad att den förbrukar så mycket men det kanske är normalt? Står bara att oljeförbrukningen varierar i instruktionsboken.
Hmm. Det låter skumt tycker jag. Självklart kan det dra lite olja de första milen men efter en 50 mil borde det vara helt stabilt. Min Innova drar inte 1 dl mellan oljebytena och drog inte mer när den var ny.
Är den så ny att det är garanti på den? Då skulle jag i alla fall ifrågasätta.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

GSLund wrote:Jag får nog göra som jag gjorde på den ST 70 DAX jag ägde för ett par år sedan. Liknande växel- och kopplingsfunktioner. Tå-häl-utförandet på den växelspaken slopade jag genom att helt sonika såga av den bakre delen så att spaken blev mer normal. Justerade sedan in den på splinesen så att det blev bekvämt och bra att växla upp eller ner med "tårna".
Tycker jag inte du skall göra. Ge den 100 mil eller så, så tror jag att du vänjer dig.
Just som du nämner ligger växlarna "fel" i förhållande med många andra MC och det bästa sättet att nöta in skillnaden blir att låta hälen bli nedväxlingen. Gjorde sjäv en och en annan felväxling i början eftersom jag växlar mellan Innova och BMW men det landar till slut.
Som många skriver i denna långa tråd, vänjer man sig vid automatkopplingen. För mig fungerar den mjukt både vid upp och nerväxling, möjligtvis med undantag om man försöker växla ner mjukt och motorbromsa från 2:an till 1:an, då kan det vara svårt att tajma med varvet (men då är det lika lätt att bara bromsa manuellt).
GSLund wrote:Jag kommer att gå igenom den om några dagar. Den har bara 400 mil på mätaren. Skall kolla ventilspel, luftfilter och annat. Kanske även centrifugaloljefiltret och oljesilen. Synd att den inte har ett riktigt oljefilter, men det funkar uppenbarligen bra ändå.
Kolla på Youtube så kan du konstatera att rengöra oljesilen vid 400 är overkill. De som gjort det konstaterar att den knappast är lätt smutsig vid 2000 mil.
Vid 400 så räcker det gott med ett oljebyte, ventiljustering och kopplingsjustering. Ge gärna kedjan lite omsorg d.v.s. Olja och justering, för den är ganska klen (men billig att köpa ny orginal).

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Med de grova kängor jag har är jag tacksam för hälmanövreringen av växlingen. Det skulle vara svårt att få in tån under.

Från tvåan till ettan växlar jag knappt alls utan att stå stilla. I alla fall släpper jag inte upp spaken förrän jag står still. Ettan är ju så låg.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by GSLund »

"Med de grova kängor jag har är jag tacksam för hälmanövreringen av växlingen. Det skulle vara svårt att få in tån under."

Jo - så känns det även för mig när spaken sitter i originalläge. Samma sak på min DAX men det blev rejält mycket bättre när jag flyttade spaken ett eller om det var två splines på sin axel. Då behövde jag definitivt ingen hälmanövrering på den hojen så den biten sågade jag av.Skall skaffa en extrapedal till Innovan och såga lite, så får vi se hur det blir.

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Om du vinklar upp spaken kommer väl bakdelen på köpet helt ur vägen för din häl. Du behöver inte såga.
(jag nuddar den inte av misstag ens i normalläget)
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by GSLund »

Om du vinklar upp spaken kommer väl bakdelen på köpet helt ur vägen för din häl. Du behöver inte såga.
(jag nuddar den inte av misstag ens i normalläget)


Jag gjorde som du föreslagit och flyttade spaken en spline uppåt. Klart mycket bättre! Men den där förb-----e vänsterdojan envisas ändå med att komma åt bakdelen på växelspaken rätt ofta. Det är möjligt att spaken är lite deformerad, för idag upptäckte jag att vänstra sidan av fotpinnestången var böjd och att därigenom geometrin för vänsterfoten vid växlingar blev lite lattjo. Riktade stången så att vänster fotpinne sitter som den ska - horisontellt (åtminstone nästintill).
Antingen försöker jag böja in bakdelen på växelspaken så att jag får "hälen" fri eller så blir det vinkelkapen!

Nå´n fantom har uppenbarligen lyckats ställa till det, tidigare i hojens liv. Den hade ju bara gått knappa 400 mil vid köpet! Folk är duktiga!! Det finns inga andra tecken på att hojen varit omkull men plast går ju att ersätta.

http://bikes.cx500.se/#!album-0-4

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Haha, omkull. Känner igen det. Min hade gått 150mil. Båda fotpinnarna bakåtsvepta. Lite. Ena bakblinkersen var lite ledsen. Skrap på handtagens ytterändar och bromshandtagets kula samt att bromshandtaget var rejsigt nedåtböjt. F.ö. känns den nu vid 1900mil och hela tiden jag haft den, gå rakt utan konstigheter. Jag har ju rättat till det stukade. Inget svårt.
Växelspaken oskadd och har alltid funkat bra för mig :-) Lite tillvänjning men jag var inte färgad av manuell mc.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by GSLund »

Efter 10 dagar med nyförvärvet (Innovan) kan jag summera de första intrycken.

Fjädringen är primitiv och saknar inställningsmöjligheter. Definitivt åt det styva hållet. Fast det kan nog delvis förklaras av att denna lilla lätta (105 kg) skapelse får bära samma last (170 kg) som min gamla CX 500 med tjänstevikt 220 kg. Eftersom jag nog enbart kommer att åka solo på den här kan jag nog börja leta efter bättre bakdämpare och experimentera med tunnare olja i framgaffeln. På knölig väg tycker jag att den är väl skakig. CX-en är å andra sidan känd för sin ibland väl mjuka och komfortabla fjädring. Vi får väl se...

Åsså soppaförbruknngen! Jag har varit rätt elak mot den under de här få dagarna. Det har varit en hel del fullgas, varvat med sansad körning. Tankade igår efter 14,5 mil sedan första tankningen. På droppen 2,9 liter! Det gör exakt 0,2 och den siffran borde jag kunna pressa lite grann neråt om jag vill åka lugnare.

Hastighetsmätaren. Jag kollade mot en sådan där blinkskylt utefter en gata i Malmö. Höll 50 på mätaren och skylten blinkade 47 - 48. Klart bättre precision än på CX-en som brukar ge ~44 på samma skylt.

Växlandet går kanonfint upp - lite kryckigare ner men det bättrar sig, allteftersom! Spaken skall dock kapas!

Fin liten hoj, det här!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Jag lät balansera framhjulet. Bättre men som jag anat, inte bra. Hjulet är inte runt sa han som gjorde't. Dags att se sig om efter aluhjul. Jag tog en runda på ebay men det var magert. Tips?
Förresten, vad ska en balansering kosta. Jag fick en mindre chock. 240.- ville de ha. Jag kom med hjulet i handen. Hojen stod på parkeringen utan framhjul och väntade. Vi enades på 200.- Tyckte ändå det var blodigt.

@Sture : hastighetsmätaren, om du har en telefon som alla andra har nu så kör du GPS-en i den. Finns gratis-appar om du inte har hastighet "inbyggt".

@Sture : fjädring, jag följer med intresse. Tycker också att den är tråkigt knyckig. Minns min första Peugeot Looxor som behagligt följsam. 16" hjul och moppestorlek.

Kopplingen: ska den driva lite utan gas med växel i? Stående på C-stödet och bakhjulet i luften så driver den. Inte mycket men tydligt. Jag ställde kopplingen ffg ikväll. Det ska man säkert göra oftare. Ingen skillnad på tomgångsdrivet men ingen slirtendens nu på hög växel. (Jag har snabbt parerat det tidigare de ändå rätt få ggr det hänt.)

Jag sneglar en del på större maskiner men smidigheten med Innovan vill jag inte byta bort. Liknande storlek och mer motor kanske. Jag behöver inte mer fart men mer acc vid rödljus kunde vara användbart. Jag har haft ett par större hojar men kommer inte fram lika bra i (eller mellan) köerna med dem. De större har tyvärr oftast mindre med plats för mig pga den förhärskande uppdelningen i fram- och baksäte så det går inte att glida lite längre bak - som på Innovan. Jag är normallång.
Med ett runt och vibrationsfritt framhjul och mjukare fjädring flyttar Innovan fram positionerna - tror jag.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
Kapsyl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Sun 19 Aug 2012, 02:36

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by Kapsyl »

Här hittar du eftermarknadsdelar till Innova, också hjul. Det är samma hjul som jag har fast jag köpte dem av en kille i Lidköping som tänkt modda sin Innova men ändrat sig och bytt båge. I varje fall hade han beställt grejorna från Tyskland men jag inte vet om det är samma ställe som jag länkar till.

http://osc.faddybike-deutschland.de/ind ... =2a&page=1

Vill du pröva skoltyskan så finns det en tråd från 2013 där de diskuterar de här hjulen. De verkar nöjda.

http://www.honda-innova.de/viewtopic.php?f=16&t=3107
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by GSLund »

Tack för alla åsikter och tips! Så'nt är alltid välkommet!

Vinkelkapen har gjort sitt och inget blev sämre av det - tvärtom. Det verkar nu också som att den lille börjar tro att han är en riktig motorcykel :D .

Jag har tittat på hjulen från Faddybike. Det kan nog bli sådana nå´n gång framöver men inte just nu. Fick av F-b veta att hjul från 110 Wave inte passar på Innovan. I skrivande stund har jag en "original" framkorg med överdrag på väg hem från just F-b.

Originalhjulen är fina att titta på men tydligen också rätt ofta orunda. Mitt bakhjul är det iaf och gången blir i vissa hastigheter (runt 50 och > 85) lite udda. Så vill man inte ha det!

Vet inte om jag skall försöka mig på att rikta upp hjulet själv eller låta någon duktig mek gå loss på det. För "hundra år sedan" hade vi en liten Crescent 1203 moped med väldigt klena hjul. Ekrarna i bakhjulet gick stup i kvarten och fälgen blev med tiden som en södertäljekringla. Navet och fälgen levde två helt olika liv. :-?
Köpte ny fälg och en omgång grövre ekrar. Passande nog fanns de inte i rätt längd. Fick kapa samtliga ekrar, gänga dem, borra och gänga om originalnipplarna och bygga ihop lgen. Blev kalas och aldrig fick vi något mer ekerbrott. Sedan stal nån j---l moppen!

Kanske skulle man våga sig på en "encore" med lite hjulpill?? Och sedan hålla den lille väl låst??

That would be all for now, folks!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

stulen, upphittad, stöldskadad

Post by wY »

Stulen och samma dag upphittad i grannskapet. Tjuven fick nog inte igång den trots lite våldsamma försök. Endast trafikförsäkrad eftersom jag ser mig som lågrisk. P hemma i garaget eller, som nu, på tomten och ganska undanskymt. Eller inhägnat på jobbet. Så det blir att laga på egen hand och egna utlägg för delar.
Den står hemma igen. Inlåst.
På ebay hittar jag låssats för ca 350 inkl frakt från GB. Har inte kollat mer. Kåpor runt tändningslåset är sönderbrutna. Behöver nya, eller bagagnade. En fundering är att stajla med andra kåpor men det blir antagligen dyrare. Jag gillar egentligen inte det brun-svarta som min -09 har och som var så vanligt då.
Kom gärna med idéer och tips.
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by GSLund »

Något liknande hände mig för tre veckor sedan. Har haft Innovan parkerad utanför köksfönstret (radhus) en tid. Trodde den stod säkert där. Garaget redan fullt med mc och annat "nödvändigt".

En dag när jag skulle använda Innovan såg jag att bromsskivan var skadad vid skivbromslåset. Böjd/sprucken såpass att hjulet var svårt att snurra - skivan högg i beläggen en gång / varv. Uppenbarligen har man försökt bryta bort låset. Lyckligtvis gav tjuven upp utan fler försök, så inget annat var skadat. Låset helt intakt. Halvförsäkrad men kravet är inomhus parkering nattetid, så förhöjd självrisk.

En original bromsskiva kostar knappa 2000. Hittade nya "pirat" på eBay för knappa 300, inkl. frakt från UK. Enda kruxet är att de är 0,5 mm tunnare än originalet. Funktion och utseende lika. Har kört ett trettiotal mil och använt frambromsen som man skall.

Vid köpet i höstas fanns det skador på främst två av kåporna. Handlade nya på nätet till förvånansvärt låga priser. Typiskt för mindre kåpor runt 400 / styck. Skall man byta allt kostar det förstås.
http://www.bike-parts-honda.com/moto-ho ... 13607.html


/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
karlos
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 31 May 2016, 19:44

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by karlos »

Hallå. Det va ju inte mycket om innova på nätet på svenska sidor. Iaf köpte jag en härom veckan. En 2009 med 36 mil på mätaren. Dag 3 då jag skulle till jobbet och ställde av den från central stödet for den rätt in i ljuddämparen på crossen. Och slog hål på blinkers glaset :/ det enda negativa är att den är lite svag i uppförs backe. Jag har goda bekanta i thailand som jag ska försöka utnyttja att hitta nå trim så den håller farten bättre. Men det kanske inte äns finns där heller till insprutare :)
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Går det att få tag på karosseridelar (kåpor) och tändningslås från Thailand till bra pris?
Länkar?
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
karlos
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 31 May 2016, 19:44

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by karlos »

Det går det säkert att få tag på billigt.då en ny innova var billigare än en beg här.Varannan hoj må ju varit en innova/wave. Och var det inte en sån jag såg så var det ändå en scooter från honda. Vi får se på söndag hoppas jag. Då jag tänkt importera från min kompis så Länkar vet jag inte och hitter du en sån länk och översätter så förstår man ju inte hälften ändå.
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Jag köpte ett beg tändningslås på ebay. 4 kablar till låset. Men, det kom ett med 2. Dåligt kollat av säljaren. Mc-skrot-firma. Fick tillbaka pengarna.

Jag har inte lyckats hitta ett kopplingsschema så nu är frågan, kan jag använda det jag har fått? Jag vet inte vart de avklippta kablarna går och det gamla låset är helt förstört. Mekaniskt passar det nog (men har inte provat än).
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
karlos
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 31 May 2016, 19:44

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by karlos »

nytt blinkersglas v fram kostade 60kr på lokala honda affären och då fick dom hämta hem den ända från belgien =) hitta nån sida från thailand för er som vill jämnföra priser https://bikerzbits.com/honda/underbone- ... wave-125i/ blev själv lite sugen på att låta min bekanta köpa korg med nät :) kanske en färg glad växel pet, har aldrig shoppat på nätet från utlandet, och vet inte hur man går till väga heller,

trim finns det gott om på youtube big bore kit som går skapligt bättre, och har msx/grom 125 exakt samma motor som innova så finns det några att välja på med fi controller men va lite halv dyrt http://www.motorkit.com/en/6250-cilinde ... inder-head#

nån fler som märker att innovan är slö när det är lite kyligare ute?

är det nån som kör/kört med q8 sbk 4t syntet olja 10w40 ?
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Från det sönderbrutna låset hittade jag yttersta delen där kablarna är fastlödda och den bakom som vrids av nyckeln och som har ett par kopplingsbleck. Det gav att kablarna kopplas ihop två och två. Då tog jag den spänningsförande som utgångspunkt. Kopplade den till det begagnade, och tyvärr rätt slitna, t-låset. Det får i sin tur dra ett relä till de andra två. Funkar. (så länge som den slitna nyckeln och dito lås vill)

Vid de inledande startförsöken gick den helt normalt. Sen när kåporna ändå var borta ställde jag ventiler och svetsade på styrstoppet som går mot styrlåset. Det blev lite nött vid stölden. Batteriet helt bortkopplat vid (MIG)svetsningen.

Sen går den knackigt. Startar efter övertalning men kan dö efter en stund eller ibland vid gaspådrag.
Fet gnista finns. Kollat i provrigg med variabelt gap. Jag tog loss bränsleslangen vid insprutaren och det flödar. Kollade ventilerna igen. OK. Provade utan luftfilter som iofs såg bra ut. Samma.
Sista turen i höstas var den ungefär så här också. Dog titt som tätt men jag tog mig hem. För en månad sen var jag på en tjugomilatur. Inga problem.
Enda jag kan komma på är skit i insprutaren så jag ser om jag kan ta isär och blåsa rent.
Andra förslag?
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Wed 22 Sep 2010, 23:10
Location: Stockholm
Contact:

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by wY »

Hittade inget skit i "förgasaren". Blåste ändå igenom den. Insprutaren öppnar och duschar fint. Sen hade jag inte torx med hål i mitten så en grej fick sitta kvar. Kan det vara tillskott vid acc tro?
Ingen skillnad :-( Lättare att få igång den med kicken än med startmotorn. Hmm. Den står och tuffar på som vanligt men dör förr eller senare. Är jag försiktig med gasen kan jag få upp varvet men så fort jag vrider lite snabbare dör den för att sen stanna om jag inte hinner parera. Om jag lossar stora kontakten till trottelavkännaren så kan jag inte gasa på alls utan att den dör så den delen verkar ju fungera.
(kan man hålla på så här och lossa kontakter, visserligen med avslagen tändning, utan att nån dator minns och går ner i "safe mode"? )
har: Honda Innova 125i (0,16/mil), Honda Jazz (NSS 250 A)
haft: Peugeot Looxor 100cc, Kymco Grand Dink 125, Viarelli 250, Kymco Xciting 250 AFI, Kymco Downtown 300i ABS
karlos
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 31 May 2016, 19:44

Re: Innovaförare spekulerar eller något....

Post by karlos »

Min jakt på trim i thailand gick inte som jag tänkt mig. Svaret löd "köp en ny gammal motor" :) och en annan dämpare gav lite annat ljud bara. 100 mila servicen är så gott som klar. Väntar på annat tändstift för längre högfarts körning. Då jag har 1.5mil till jobbet på en 90 väg
Post Reply