http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =5&t=19722
Efter det ingick TWN i mina Blocket-sökningar och runt jul förra året blev jag med scooter. Nerplockad men komplett.
Det lilla som var kromat har jag tillverkat i rostfritt istället och polerat, de flesta synliga skruvar är också bytta till rostfria.
Nyckeln till styrlåset saknades på denna också och ritades och frästes fram av en kollega ur en 2mm rostfri plåt med TWN-logga på en sidan och Contessa-kronan på andra, sedan var det bara att stifta in den.
Motorn i småbitar
Primärkedjan som ska vara helnitad var tyvärr avslipad av någon tidigare ägare och en 3/8"x3/8"x6mm stod inte att finna på hela internet så en ny länk fick fräsas fram och nitas dit.
Motorn är sk. split twin där 2 kolvar delar samma vevstake och förbränningsrum
Första sadelskinnet jag sytt, tog en hel lördag och det gick åt ganska många provbitar
Korken i soppakran var sprucken och champagnekorken som fick offras (det sitter en liten remsa användbar naturkork längst ner) letade en kollega upp i sin trädgård ett halvår efter nyår

Hastighetsmätaren går motklocks
Färdig !
Startmotorn gick kanske 2 varv innan den startade och efter första provturen behövde jag dra åt en karosskruv och banjon på soppakran läckte lite, nu dags för första besiktning på 15 år och sen blir det sommar med scooter !
Nästa projekt på tur: Suzuki RE5 M -75:a med wankelmotor