LX 125 går som en 50

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Pretty Green
Drömmare
Drömmare

LX 125 går som en 50

Post by Pretty Green »

Hej!
Har haft en LX125 i ett år nu och precis haft den på reparation. Den axar och går ung som en 50-kubikare vad jag kan bedöma så jag trodde det skulle fixas i verkstan. De sa att det var förgasarmembranet som var gammalt och bytte det. Men ingenting hände. Den går fortfarande som om den hade en svag motor. Blir snabbt ifråndragen av andra scootrar och kommer som mest upp i 75 km/h. Motorn låter dock helt ok och det är inget annat utom att den möjligen drar en del soppa mot min förra scooter. Är det här normalt? Jag är inte intresserad av att trimma scootern men jag vill att den ska gå som det var tänkt med fabriksinställningar.
Tacksam för input!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: LX 125 går som en 50

Post by jencla »

Jag har inte kört så mycket på LX125, däremot på föregångaren ET4125. Min spontana reaktion är att din motor inte låter riktigt frisk. ET4125, 2003 års modell med samma motor som LX, lufsar på bra. Jag minns toppfarter mellan 90 och 100, beroende på vindar och hemlängtan. En pigg och trevlig hoj i stadstrafik men kanske inte det bästa för långresor på landsväg. Och ja, när man stod på bra var den lite törstig.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Pretty Green
Drömmare
Drömmare

Post by Pretty Green »

Tack för svar. Den var nästan ny när jag köpte den och den hade stått i garage en tid. Vad kan ha hänt med den? Verkstaden hittade inga fel på den.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tyvärr! Jag har inte mekat LX 4-takt och har ingen aning.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Att en LX125 bara gör 75 är inte normalt. Jag skulle testat med följande
* Justera ventilerna
* Rengör förgasaren noga och blås rent med tryckluft
* Sätt i nytt stift
* Kolla att hjulen snurrar fritt och att inga bromsar ligger an
* Sota ur avgassystemet

Hur fort gick den när förre ägaren hade den? Kan ju vara att den skadats av oljebrist eller brända ventiler

Med vänlig hälsning/HB
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by dman »

Ingen aning om vad det kan vara för fel, men jag provkörde en LX 125, den gjorde 90-95 km/h.

Sota ur avgassystemet? Borde väl inte behövas med fyrtakt. Har i så fall inte gjort det på bilen på länge :D
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Jag har skruvat rätt mycket fyrtakt smallframe, antingen har du problem med motorn eller transmissionen. Vad är det för årsmodell? Har den alltid gått såhär dåligt när du haft den? Hur långt har den gått? Du skriver att motorn låter ok, varvar den ordentligt?

Motorn; ett vanligt problem är att insuget i gummi, det mellan förgasare och topp blir sprött och spricker. Det sitter även vacumslangar där som kan hoppa av eller bli torra och då tar den tjuvluft där. Var det detta verkstaden bytte? Kan vara felställda ventiler eller kamkedjan som kuggat över men det är inte troligt om den inte gått långt eller nån klåpare varit där och pillat.

Transmission; om motorn går som den ska kan det vara slirande rem, plana vikter eller nåt annat som gör att den inte ändrar utväxlingen som den ska.

Rätt svårt att säga vad som kan vara fel utan att prova och lyssna hur den beter sig. Var bor du?
Pretty Green
Drömmare
Drömmare

Post by Pretty Green »

Tack för alla svar! Det är en tvåtaktare från 2007. Saken är den är att den princip har stått i ett garage och bara kört 190 mil (nu 580 mil). Den har aldrig gått snabbare än 75 på plan mark så jag tänker att det inte kommit in så mycket skit i den. Jag bor i Nacka men jobbar i stan om någon är intresserad.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Om det är en tvåtaktare är det ju en 50, finns inga tvåtakt LX 125...
Pretty Green
Drömmare
Drömmare

Post by Pretty Green »

Den låter som en tvåtaktare men du har nog rätt. Tror inte jag blivit blåst på den.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Har den oljesticka på vä sida om motorn är det fyrtakt, om inte är det tvåtakt.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Är det separatsmörjning eller oljeblandat i en sån tvåtaktare?
Risken är väl stor att den skär om man inte ser till att en tvåtaktare får olja på rätt ställe?
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Separat, ska då finnas två tanklock under sadeln om det är tvåtakt.

Men nu blir jag ju nyfiken har du en 125:a med moppemotor i?
Pretty Green
Drömmare
Drömmare

Post by Pretty Green »

Ok, det är en fyrtaktare. Hade en fyrtaktare innan och den lät helt annorlunda. Den här spinner. Men ljudet är det inget fel på... kanske lite rossligare nu än när jag köpte den men den går lika fort då som nu. Den går som en sömnig tomte. Det var mer ax i min 50-kubikare upp till 45 km/h. Har servat den och de säger att den är bra nu. Frågade på bilbesiktningen och de sa att den gick fint. Jag tycker den verkar helt trött, drar mycket soppa och blir väldigt het. Finns det något vettigt ställe man kan ta den till. Tycker Köpenscooter bara blåser en på pengar och inte gör nått.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

En otrimmat LX125 med förgasare drar 0,4 ca i stan. Vad är mycket? Varma blir dom, det är luftkylt, men det är klart det ska ju inte glöda om grejjerna.

Jag kan kolla på den om du vill. Jag jobbar i stan och bor på Lidingö. PM:ar dig mitt nummer.

Globen MC vid Blåsut är annars duktiga på nyare Vespor, Börje på EHR kan också även om han nog mest och helst pillar med gamla...
Post Reply