jag köpte - men klarar jag det?
jag köpte - men klarar jag det?
Det var kanske mot bättre vetande jag köpte den totalt isärplockade Touringen från 61, men...min första Vespa var just en sådan här och, ja det gick liksom inte att låta bli. Jag får väl komma med bilder vad det lider...om jag känner att jag kanske troligen klarar detta....
Nu till ett litet problem.... falsen på golvet alldeles bakom där frontplåten blir golv har mer eller mindre upphört att existera på en sträcka av ca 15 cm; det är en redig knäck där och jag vet inte riktigt hur jag ska attackera det här då jag inte har någon sådan där manick med rullar som återskapar den där halvrundade historien. Någon som har något förslag? skaffa en rundjärn som passar i rundningen, tvinga fast och banka?
Kom gärna med uppslag - jag vore hemskt tacksam.
Nu till ett litet problem.... falsen på golvet alldeles bakom där frontplåten blir golv har mer eller mindre upphört att existera på en sträcka av ca 15 cm; det är en redig knäck där och jag vet inte riktigt hur jag ska attackera det här då jag inte har någon sådan där manick med rullar som återskapar den där halvrundade historien. Någon som har något förslag? skaffa en rundjärn som passar i rundningen, tvinga fast och banka?
Kom gärna med uppslag - jag vore hemskt tacksam.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
Re: jag köpte - men klarar jag det?
Jag testade rundjärn och hammare på min 60:a. Problemet var att det inte blev snyggt och att när jag slog underifrån för att slå plåten över rundstången blev golvet skevt. Blev en mardröm att få fint igen.
Skulle föreslå att skapa en form av trä eller metall och "pressa" fram falsen med ett skruvstäd över formen. Någon annan har säkert en bättre idé?
Skulle föreslå att skapa en form av trä eller metall och "pressa" fram falsen med ett skruvstäd över formen. Någon annan har säkert en bättre idé?
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Finns nya golv att köpa, som man sedan får svetsa i. Annars kan ju vissa plåtslagare trolla fram nästan vad som helst från ett stycke plåt... (Kan ju kosta en del ...).
//Andreas
//Andreas
Tack stort tack för svar, båda tillförde mig mycket. Att berätta att något går åt skogen är ju värdefullt även det. Jag tror att jag ska försöka något som innefattar allt det ni sagt. Har arbetat med järn en hel del i mina dagar så visst... jag ska försöka att ta fram något jigg-liknande först.. går detta inte blir det troligen att tillverka den skadade ersättningsbiten på bänken och att sedan få dit den utan att golvet slår sig....
Tack igen för svar - modet steg och jag ska ge mig i kast med rundjärnsjiggen först; att försöka pressa snarare än att slå verkar vara det som gäller. Ja herregud vad som kan hända bara för att man kör en sväng på en Touring uppe i Gävle.... Får återkomma och fler tips är givetvis välkomna! Tack!
/Anders.
Tack igen för svar - modet steg och jag ska ge mig i kast med rundjärnsjiggen först; att försöka pressa snarare än att slå verkar vara det som gäller. Ja herregud vad som kan hända bara för att man kör en sväng på en Touring uppe i Gävle.... Får återkomma och fler tips är givetvis välkomna! Tack!

/Anders.
Då var man här igen... Det har hänt en del i garaget och i ryggen.. jag har bankat och slipat, men kom så på, att att miljoner små delar var i vägen. Jag beslöt mig då för att tvätta alla samt lägga skruvar, brickor osv i dessa praktiska plastpåsar med zip-lock som fanns att köpa på ICA.
Efter många timmars slipande och oljegegg-grävande kunde en stor låda med i stort sett allt småkrafs ställas undan; det börjar dra ihop sig för den stora insatsen - karossen.
En god vän tog med några detaljer "till jobbet" och redan nästa dag kom en del bilder - jag försöker att bifoga en av dem i hopp om att jag gjort rätt. Dessa bilder gav mig ny styrka - man är inget utan vänner , den saken är klar. Jag har tänkt mig silverfälgar och röda fälgar sant rött centralstöd, helt enkelt för att detta är ett bra kännmärke. Den gula färgen på bilden är givetvis, som alla förstår, en rostskyddande grundfärg.
Ja - jag kämpar vidare med min 61a, alltså.....återigen, tack gode Gud för Vänner!
Efter många timmars slipande och oljegegg-grävande kunde en stor låda med i stort sett allt småkrafs ställas undan; det börjar dra ihop sig för den stora insatsen - karossen.
En god vän tog med några detaljer "till jobbet" och redan nästa dag kom en del bilder - jag försöker att bifoga en av dem i hopp om att jag gjort rätt. Dessa bilder gav mig ny styrka - man är inget utan vänner , den saken är klar. Jag har tänkt mig silverfälgar och röda fälgar sant rött centralstöd, helt enkelt för att detta är ett bra kännmärke. Den gula färgen på bilden är givetvis, som alla förstår, en rostskyddande grundfärg.
Ja - jag kämpar vidare med min 61a, alltså.....återigen, tack gode Gud för Vänner!
- Attachments
-
- delar.jpg (123.61 KiB) Viewed 18212 times
Då är så gott som allt lackarbete med smådetaljerna klart, nu återstår renovering av motorn, tillverkning av ett "kantverktyg" (får troligen låna en svarv om fjorton dagar) och arbetet med karossen. De lackerade delarna gav mig ny kraft. Kanske ändå...?
Proportionerna på detaljerna kan se underliga ut beroende på forumets pixel-önskemål.
Nu har jag tänkt till - och så här gör jag.... jag har sett massor av renoveringsvideos och det är samma sak hela tiden; ett vrak, svetsning, grundfärg, massor av wirar hit o dit och så till slut - där är Vespan, och ja...
så ser en Vespa ut. Bra prestation, färdigt.
Så... vad är nytt på renoveringsfronten, egentligen? Jag gör så här.... återkommer då allt är klart och blir det då okay slänger jag upp en bild på slutresultatet. Bäst så, för då jag själv ser denna tråd med foton ser det så trist ut som youtubeklippen jag sett. Onödigt att visa sådant folk sett miljoner gånger, så... på eventuellt återseende då allt är klart.
så ser en Vespa ut. Bra prestation, färdigt.
Så... vad är nytt på renoveringsfronten, egentligen? Jag gör så här.... återkommer då allt är klart och blir det då okay slänger jag upp en bild på slutresultatet. Bäst så, för då jag själv ser denna tråd med foton ser det så trist ut som youtubeklippen jag sett. Onödigt att visa sådant folk sett miljoner gånger, så... på eventuellt återseende då allt är klart.
Ehum... jag måste trots vad jag tidigare skrivit berätta, att jag klarade av att återskapa den rundade kanten och det var ganska lätt?
Nu skall man tänka på, att den döljs rätt bra av kantlisten vaför inte något NASA-resultat krävdes. Så här gjorde jag:
1: jag drog ett blyertsstreck för att markera var plåten skulle börja kröka neråt.
2: högg så ett litet spår i linjen med huggmejsel - varför kommer jag till.
3: placerade en hovtång med "underkäken" i spåret, slöt käftarna på tången och böjde så plåten
en aning neråt. Flyttade tången, nytt grepp- och arbetade mig vidare. ca en kvart senare var plåten
nedåtböjd.
4: jag placerade ett 11 mms borr (kanske 12 hade varit bättre, men jag hade inget större) där U-et skulle vara, naglade fast borret med en polygrip och bankade med en plastklubba. Alla här fattar ju att jag sedan då och då kikade längs golvet för att se att överkanten blev jämn. Smärre justeringar gjordes med en liten polygrip.
Så var det med det. I mrogon bär det iväg till lackeraren som skall ge mig "domen" självklart blir det kick på jobbet - men då vet jag i alla fall vad som är kvar att göra; det är lite som att köra in en bil på besiktning bara för att få en arbetsorder.
Nu skall man tänka på, att den döljs rätt bra av kantlisten vaför inte något NASA-resultat krävdes. Så här gjorde jag:
1: jag drog ett blyertsstreck för att markera var plåten skulle börja kröka neråt.
2: högg så ett litet spår i linjen med huggmejsel - varför kommer jag till.
3: placerade en hovtång med "underkäken" i spåret, slöt käftarna på tången och böjde så plåten
en aning neråt. Flyttade tången, nytt grepp- och arbetade mig vidare. ca en kvart senare var plåten
nedåtböjd.
4: jag placerade ett 11 mms borr (kanske 12 hade varit bättre, men jag hade inget större) där U-et skulle vara, naglade fast borret med en polygrip och bankade med en plastklubba. Alla här fattar ju att jag sedan då och då kikade längs golvet för att se att överkanten blev jämn. Smärre justeringar gjordes med en liten polygrip.
Så var det med det. I mrogon bär det iväg till lackeraren som skall ge mig "domen" självklart blir det kick på jobbet - men då vet jag i alla fall vad som är kvar att göra; det är lite som att köra in en bil på besiktning bara för att få en arbetsorder.
- JanneHagnell
- Lärling
Ibland - eller ofta - är de enkla lösningarna de bästa. Förr gick jag ofta och värkte länge och väl på hur jag skulle göra något, idag blir det mer bara att jag gör det. Så får jag betydligt mer gjort numera också. Kanske har kombinationen av barn och stigande ålder fått mig att inse att tiden jag har kvar att disponera är begränsad?
Janne det är alltid fint då något spirituellt dyker upp bland ramnummer, kopplingscheman och förgasare. Det Du säger är alltför sant, jag har känt det själv. Man prövar även om sanningar man rabblat hela Livet utan att tänka efter, som t ex att "tid är pengar." Det må vara så så, men en viktig skillnad är såklart, att pengar kan återskapas - men aldrig tid. Ju mindre tid kvar, desto viktigare blir den.
De timmar jag tillbringat i garaget med att slipa, rikta osv har mig på allvar - även om jag tyckt om det jag gjort - fått mig att reflerktera över, om detta är det ultimata sättet att tillbringa tiden på. Det är ju, som Du vet, långt värre att ångra något man inte gjort än det man gjort. Att leva är att välja, och att välja är att avstå.
Tack för Ditt svar Janne - nu ser jag än mer fram emot ett möte framemot våren. Att leva är inte nödvändigt, men att tänka är det. Nu är bilen lastad - and away we go! : )
De timmar jag tillbringat i garaget med att slipa, rikta osv har mig på allvar - även om jag tyckt om det jag gjort - fått mig att reflerktera över, om detta är det ultimata sättet att tillbringa tiden på. Det är ju, som Du vet, långt värre att ångra något man inte gjort än det man gjort. Att leva är att välja, och att välja är att avstå.
Tack för Ditt svar Janne - nu ser jag än mer fram emot ett möte framemot våren. Att leva är inte nödvändigt, men att tänka är det. Nu är bilen lastad - and away we go! : )
- JanneHagnell
- Lärling
Tack själv!

Då har alltså allt lackats och nu forslas hela rasket till Gävle Där Jan Andersson skall hjälpa mig med ihopsättningen. Det har varit en fruktansvärt arbete; det låter ju så enkelt..... jag gör underarbetet så kan ni bara lägga färgen...?" Idag vet jag, att det inte är så enkelt, och att underarbete är något man skall betala för om man har råd. Pengar kan återskapas, men tid får man aldrig igen. Bilder kommer så småningom.
Medan jag då håller på: Jag köpte genom en bekant 1 liter Volvo 111(GL150-färgen) med härdare, förtunning samt klarlack även den med härdare...ja allt som behövs för att lacka.
Lackeraren ville bara använda vattenbaserad lack så här står jag nu med det inköpta. Skulle någon här vara intresserad av det här för mitt inkpris (köpte färgen och det andra för ca 4 dagar sedan) hör gärna av er. JAg vet inget direkt om färger o priser, men enligt bekanten som grejade inköpet skall det vara ett bra pris.
Medan jag då håller på: Jag köpte genom en bekant 1 liter Volvo 111(GL150-färgen) med härdare, förtunning samt klarlack även den med härdare...ja allt som behövs för att lacka.
Lackeraren ville bara använda vattenbaserad lack så här står jag nu med det inköpta. Skulle någon här vara intresserad av det här för mitt inkpris (köpte färgen och det andra för ca 4 dagar sedan) hör gärna av er. JAg vet inget direkt om färger o priser, men enligt bekanten som grejade inköpet skall det vara ett bra pris.
Här är då karossen före färden till Gävle, andra delar låg redan nedpackade i lådor. Så här blev det alltså efter månader av bankande, slipande svärande och grundande. Ett sådant arbete, det dröjer innan jag ger mig på det igen.
Den observante ser kanske en dimmig nederkant - detta beror på att jag tog mig friheten att med photoshop ta bort mors gamla sängöverkast som syntes kraftigt framför karossen.... Ja, där är vi nu och i kväll anlände allt till Gävle. Nu tar väntan vid och om Gud är god kanske jag kan köra den tillbaka til Kungälv i år.
Den observante ser kanske en dimmig nederkant - detta beror på att jag tog mig friheten att med photoshop ta bort mors gamla sängöverkast som syntes kraftigt framför karossen.... Ja, där är vi nu och i kväll anlände allt till Gävle. Nu tar väntan vid och om Gud är god kanske jag kan köra den tillbaka til Kungälv i år.
- Attachments
-
- kaross.jpg (102.32 KiB) Viewed 17211 times
Bilden kanske inte är som originalet, men jag orkar inte trixa med det nu mitt i natten....pixlar och sånt....
ännu ett steg....nu är vi väldigt nära.....
- Attachments
-
- nära2.jpg.PNG (301.85 KiB) Viewed 16579 times
jag är ledsen gott folk, men jag fick inte med två bilder i ett meddelande. Får läsa på, här är framsidan....
- Attachments
-
- nära1.jpg.PNG (349.8 KiB) Viewed 16579 times
Tummenupp!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- JanneHagnell
- Lärling
Går ju kalas detta!
Tack Duderino - och Janne, som jag förstås inte hade tid att besöka i år. MEN, Janne - som kompensation ska jag försöka komma på just den där Vespan.
Att det går framåt beror HELT på min Vän Janne Andersson i Gävle som offrat ENORMT med tid att försöka rätta till de fel och hitta de bitar som fattades då jag köpte vraket. Snart kommer bilder på den färdiga scootern; planen är att regbesiktiga den i Gävle och sedan vanlig besiktning i Göteborg.
Förhoppningsvis kan jag delta i Gävle Scooters rideout även nästa år, och givetvis då med just den här scootern. Ett kanongäng, gästfritt och välkomnande - det ska verkligen bli roligt att få komma upp dit igen!
Att det går framåt beror HELT på min Vän Janne Andersson i Gävle som offrat ENORMT med tid att försöka rätta till de fel och hitta de bitar som fattades då jag köpte vraket. Snart kommer bilder på den färdiga scootern; planen är att regbesiktiga den i Gävle och sedan vanlig besiktning i Göteborg.
Förhoppningsvis kan jag delta i Gävle Scooters rideout även nästa år, och givetvis då med just den här scootern. Ett kanongäng, gästfritt och välkomnande - det ska verkligen bli roligt att få komma upp dit igen!

- JanneHagnell
- Lärling
Du är välkomnen nästa år också!
Det har varit ett långdraget projekt och som vanligt har jag lärt mig en del av processen - aldrig mer köper jag ett fordon i delar då det ofta saknas delar; Motorn var delvis brutalmekad vilket gjorde att beställningarna till både SIP och SCOOTER CENTER blev många; självklart kom detta att kännas i kassan. Så detta var en sak jag lärde mig. Aldrig mer ett fordon i delar för mig.
En annan sak jag lärt mig är vilka personer man kan lita på och som kan räknas. som Vänner. Så:
Tack Zeljko för Ditt fina lackjobb på delarna - Du lade ner Din själ i det du gjorde, inte heller glömde Du de tjänster jag gjorde dig för många år sedan.
Tack Victor för att Du länkade lackfirman som fick fram karossen väldigt snabbt.
Tack Ulf för alla transporter till o från Gävle Du gratis utfört åt mig i samband med Dina resor till Kiruna.
Tack Björn för fint pris på lackdetaljer och papper samt rådgivning i samband med mitt slipande och riktande.
Tack Magnus för gratis upphämtning av kaross o delar i Ljungbytrakten.
Tack Angelo för servande av bil med rekordkort varsel, tack för hjulbyte på kärran då min rygg värkte och jag inte kunde göra detta själv.
TACK JANNE ANDERSSON, min Vän som offrat jag vet inte hur många timmar av sitt Liv för att förverkliga drömmen om en Touring, den första kärleken. Det är min förhoppning att Dina vänner i Gövle kan se och förstå storheten hos Dig; kanske ser de flesta bara till ditt tekniska kunnande men det finns även en fantastisk, lojal och stor människa bakom mannen i garaget. Du vet vem Du hjälpte Janne - och Du kommer aldrig att ångra det.
Ett tack även till Maikel Dunker som sammanförde Janne och mig. Du har inte levt förgäves, Mikael.
Jag hoppas att jag nu får med några kort här. Slutet gott, allting gott; må jag nu nöja mig med dessa två Vespor och få leva med dem i många år framåt. Igen, tack alla som gjorde detta möjligt.
/Anders.
Härligt, snygg avslutning både gällande resultat och det sätt du visar din uppskattning till de som varit inblandade!
Tack Duderino, det glädjer mig att just Du dyker upp då jag har haft nöjet att under en tid mailväxla med dig - ledsamt att jag inte kunde ta vägen om Din hemstad, men i sommar blir det säkerligen ännu en resa till Gävle och då får vi hoppas att vi kan ses! Igen, tack för Ditt svar i tråden! 
/Anders.

/Anders.
Man får hoppas att jag får min Touring m/60 lika fin som denna..
Mycke' plåtskador.
Reparera eller byta?
Mycke' plåtskador.
Reparera eller byta?
Tack Stig jag har inte så mycket kraft kvar inom mig att jag skule orka gå igenom det här igen, men så trött jag jag inte på något vis skulle hjälpa någon annan Scooterist blir jag nog inte. Så låt mig säga de här:
Jag hade ALDRIG klarat detta utan dem jag tackat ovan och Janne drog ju det tyngsta lasset. Faktum är, att även min hade en del rejäla plåtskador. Jag har aldrig knackat plåt förut men arbetat en hel del med metall och jag kom på en del tricks som funkade för mig. Frontplåten var illa knäckt vid övre hörnet, och jag kunde inte för mitt liv räkna ut, hur jag skulle kunna böja tillbaks den - men jag kom ett knep som fungerade väldigt bra och det var även väldigt enkelt.
Som sagt - klarade JAG det, så klarar Du det...men man måste ha tillgång till snälla och hjälpsamma vänner. Som allt annat går det i vågor och mer än en gång ville jag bara slänga hela skiten; som väl är orkade jag - igen, tack vare hjälp- ändå fram.
Om jag mycket eventuellt skulle ha ett tips du kan använda dig av får du mer än gärna höra av dig, men som sagt - jag är absolut inget proffs.
Jag hade ALDRIG klarat detta utan dem jag tackat ovan och Janne drog ju det tyngsta lasset. Faktum är, att även min hade en del rejäla plåtskador. Jag har aldrig knackat plåt förut men arbetat en hel del med metall och jag kom på en del tricks som funkade för mig. Frontplåten var illa knäckt vid övre hörnet, och jag kunde inte för mitt liv räkna ut, hur jag skulle kunna böja tillbaks den - men jag kom ett knep som fungerade väldigt bra och det var även väldigt enkelt.
Som sagt - klarade JAG det, så klarar Du det...men man måste ha tillgång till snälla och hjälpsamma vänner. Som allt annat går det i vågor och mer än en gång ville jag bara slänga hela skiten; som väl är orkade jag - igen, tack vare hjälp- ändå fram.
Om jag mycket eventuellt skulle ha ett tips du kan använda dig av får du mer än gärna höra av dig, men som sagt - jag är absolut inget proffs.