Hej!
Det är nog inte så många här på forumet som har erfarenhet av Hexagon, därav bristen på svar. De flesta av oss åker "växlade" äldre scootrar.
Men jag har haft Hexagon som brukshojar, två stycken. Först en 150 av 1995 års model, därefter en 180 (Runnermotorn!) av 1998 års modell. Jag trimmade dem aldrig, även om jag långåkte en hel del på dem. De gick bra ändå, tyckte jag, så dina trimfrågor kan jag inte svara på.
150-an var mycket riktigt den första serien, fanns som 125 och 150. Jag vill minnas att min lufsade på en bit över 100. Dock så rasade motorn (vevaxel, startdrev etc) på den men lyckligtvis fick jag det gjort på goodwill från generalagenten.
Min 180 var, tror jag den enda som togs in i Sverige. Den var av den uppdaterade modellen, med bl a 11" hjul istället för 10". Fanns med fyra olika motorer, 125 två- resp fyrtakt, 180 tvåtakt och 250 fyrtakt (Honda-motor, samma som Honda Helix).
Min hoj togs in för typbesiktning men man valde att inte sälja den versionen i Sverige. Alltså hade man den hojen över, och eftersom jag hade god kontakt med dåv generalagenten fick jag köpa den. Den krånglade en del men var trevlig och gick BRA

Toppfarten låg en bit över 130!
Men nu talar vi åren runt 2000 så båda är sålda sedan länge. Lycka till och ha det bra!
/jens