Komplett ny koppling
Re: Komplett ny koppling
Jag har också bytt koppling. Mitt problem är att den är stenhård. Kan knappt dra in kopplingshandtaget. Kan det beror på att plungern inte är bytt och kanske är sliten?
Re: Komplett ny koppling
Problem solved, mission completed!
Det var den nya kopplingskorgen som var 1mm högre än original.
Bytte korgen i den nya kopplingen till den gamla original korgen, och vips så funkar det.
Allt sitter som en smäck
Poppe66: om kopplingen är hård så hjälper det inte att byta plunger. Du behöver mera momentum i handtaget. Vissa har bytt till PX handtag, jag löser det med ett ställbart handtag. Min koppling är också hård, men min har en extra hård fjäder också. Du kan byta fjäder om du vill, och se över att wiren löper lätt i höljet.
Men vill man ha en bra koppling så blir den ofta också hård, man får det på köpet så att säga
Under veckan skall 45-åringen startas, lagade även punktering på bakdäcket i bara farten ikväll. Lite ny bensin, så skall hon förhoppningsvis puttra igång i det sköna majvädret.
Det var den nya kopplingskorgen som var 1mm högre än original.
Bytte korgen i den nya kopplingen till den gamla original korgen, och vips så funkar det.
Allt sitter som en smäck

Poppe66: om kopplingen är hård så hjälper det inte att byta plunger. Du behöver mera momentum i handtaget. Vissa har bytt till PX handtag, jag löser det med ett ställbart handtag. Min koppling är också hård, men min har en extra hård fjäder också. Du kan byta fjäder om du vill, och se över att wiren löper lätt i höljet.
Men vill man ha en bra koppling så blir den ofta också hård, man får det på köpet så att säga

Under veckan skall 45-åringen startas, lagade även punktering på bakdäcket i bara farten ikväll. Lite ny bensin, så skall hon förhoppningsvis puttra igång i det sköna majvädret.
Vespa 50/N -71
Re: Komplett ny koppling
Ikväll vart det premiär för säsongen, äntligen!!!
Men.........kopplingen slirar vid fullt gaspådrag precis som innan
Det kanske skall vara så på en gammal Italienska, eller? Allt är ju nytt (nja inte kopplingskorgen), men allt annat i kopplingen. Vad kan jag göra? Har släppt wiren helt via mitt justerbara handtag, men det slirar ändå.
Det går ju köra, men jag trodde mina åtgärder skulle givit bättre resultat. Puh!
Men.........kopplingen slirar vid fullt gaspådrag precis som innan

Det kanske skall vara så på en gammal Italienska, eller? Allt är ju nytt (nja inte kopplingskorgen), men allt annat i kopplingen. Vad kan jag göra? Har släppt wiren helt via mitt justerbara handtag, men det slirar ändå.
Det går ju köra, men jag trodde mina åtgärder skulle givit bättre resultat. Puh!
Vespa 50/N -71
Re: Komplett ny koppling
Nu jäklar funkar kopplingen. Rev ner allt idag igen och identifierade boven till plungern. Slipade ned denna 1mm och nu funkar det riktigt bra! Så ett tips för andra om kopplingen slirar...
Problem nr2: när det ena funkar så funkar inte det andra....puh! Tålamod!
Nu har tutan, och lyset helt slutat fungera. Och när jag gasar på fullt, blöddrar den och varvar inte ut. En och annan smäll kommer också. Tanken är rengjord, likaså förgasaren, bränslefilter, och ett helt nytt tändstift.
Kan dessa fel hänga ihop och att det är kondensator eller tändspole som gett upp? Den startar direkt på första kicken och är körbar. Brytarna?
Tacksam för förslag för mina är slut.
Problem nr2: när det ena funkar så funkar inte det andra....puh! Tålamod!
Nu har tutan, och lyset helt slutat fungera. Och när jag gasar på fullt, blöddrar den och varvar inte ut. En och annan smäll kommer också. Tanken är rengjord, likaså förgasaren, bränslefilter, och ett helt nytt tändstift.
Kan dessa fel hänga ihop och att det är kondensator eller tändspole som gett upp? Den startar direkt på första kicken och är körbar. Brytarna?
Tacksam för förslag för mina är slut.
Vespa 50/N -71
Re: Komplett ny koppling
Kan även lägga till att Vespan gav mig en stöt när den var igång och jag rörde chassit...
Vespa 50/N -71
Re: Komplett ny koppling
Tutan fixad, var en kabel från kondensatorn som hade skavts av mot svänghjulet.
Men den går inte rent vid fullgas. Tomgång eller lugn körning helt ok, men den blöddrar och smäller vid fullgas. Lyset funkar ej...
Funderar på att uppgradera tändningen med extern tändspole. Vart fäster man den externa tändspolen?
Men den går inte rent vid fullgas. Tomgång eller lugn körning helt ok, men den blöddrar och smäller vid fullgas. Lyset funkar ej...
Funderar på att uppgradera tändningen med extern tändspole. Vart fäster man den externa tändspolen?
Vespa 50/N -71
Re: Komplett ny koppling
Nån som kan länka till ett tändspole-kit på SIP, likt det på EM?
Behöver även spolen till lyset. Konding och brytare har jag nya hemma redan.
(Vespa 50/N -71)
Tack på förhand
Behöver även spolen till lyset. Konding och brytare har jag nya hemma redan.
(Vespa 50/N -71)
Tack på förhand
Vespa 50/N -71
Re: Komplett ny koppling
Hej
Hade samma problem. det visade sig att bladfjädern i brytarspetsen låg för nära nocken på svänghjulet så när varvtalet kom över halvgas så jordade brytaren i fjädern.
lite om-bockning av fjädern så funkade det perfekt.
Rally 180
Hade samma problem. det visade sig att bladfjädern i brytarspetsen låg för nära nocken på svänghjulet så när varvtalet kom över halvgas så jordade brytaren i fjädern.
lite om-bockning av fjädern så funkade det perfekt.
Rally 180