Hej
Har börjat få lite problem med att min Smallframe 125 dör helt plötsligt när man kör.
Verkar som om tändningen försvinner, man får vänta lite, kicka några gånger och helt plötsligt så baktänder den en gång och på nästa kick startar den och går riktigt igen.
Misstänker att det är tändningen som försvinner i och med att den verkar baktända, det borde den inte göra om det är soppa problem?
Detta hände mig 3ggr på 2 mil nu när jag tog första rundan för året.
Någon som har någon bra ide?
Vespa 125 Smallframe dör..
Re: Vespa 125 Smallframe dör..
Låter som kondensator tycker jag, när jag har haft en dålig kondensator så lägger motorn av när den har blivit lite varm "oftast" sedan när den har stått lite så startar den så fint.Nilsson wrote:Hej
Har börjat få lite problem med att min Smallframe 125 dör helt plötsligt när man kör.
Verkar som om tändningen försvinner, man får vänta lite, kicka några gånger och helt plötsligt så baktänder den en gång och på nästa kick startar den och går riktigt igen.
Misstänker att det är tändningen som försvinner i och med att den verkar baktända, det borde den inte göra om det är soppa problem?
Detta hände mig 3ggr på 2 mil nu när jag tog första rundan för året.
Någon som har någon bra ide?
Så mitt tips är att byta kondensator och även kolla över brytarna när man ändå är där å river.
Eller va tycker ni andra?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Vespa 125 Smallframe dör..
Kondensatorn låter troligt. Skulle även kolla att den får riktigt med soppa. Du kan testa starta med startgas när den väl lägger av, då vet du ifall det är tändningen eller bränsleproblem. Alternativt kan du ta av tändstiftet och hålla den mot plåten och kicka, då borde du inte få gnista ifall det är kondensatorn, eller iaf en väldigt svag sådan.
Re: Vespa 125 Smallframe dör..
hade samma problem + att den gick orent på fullgas.
det visade sig att bladfjädern i brytarspetsen låg för nära nocken på svänghjulet så när varvtalet kom över halvgas så jordade brytaren i fjädern.
lite om-bockning av fjädern så funkade det perfekt.
Rally 180
det visade sig att bladfjädern i brytarspetsen låg för nära nocken på svänghjulet så när varvtalet kom över halvgas så jordade brytaren i fjädern.
lite om-bockning av fjädern så funkade det perfekt.
Rally 180