Vespa 125 Smallframe dör..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nilsson
Drömmare
Drömmare

Vespa 125 Smallframe dör..

Post by Nilsson »

Hej
Har börjat få lite problem med att min Smallframe 125 dör helt plötsligt när man kör.

Verkar som om tändningen försvinner, man får vänta lite, kicka några gånger och helt plötsligt så baktänder den en gång och på nästa kick startar den och går riktigt igen.

Misstänker att det är tändningen som försvinner i och med att den verkar baktända, det borde den inte göra om det är soppa problem?

Detta hände mig 3ggr på 2 mil nu när jag tog första rundan för året.

Någon som har någon bra ide?
Pie66e
Drömmare
Drömmare

Re: Vespa 125 Smallframe dör..

Post by Pie66e »

Nilsson wrote:Hej
Har börjat få lite problem med att min Smallframe 125 dör helt plötsligt när man kör.

Verkar som om tändningen försvinner, man får vänta lite, kicka några gånger och helt plötsligt så baktänder den en gång och på nästa kick startar den och går riktigt igen.

Misstänker att det är tändningen som försvinner i och med att den verkar baktända, det borde den inte göra om det är soppa problem?

Detta hände mig 3ggr på 2 mil nu när jag tog första rundan för året.

Någon som har någon bra ide?
Låter som kondensator tycker jag, när jag har haft en dålig kondensator så lägger motorn av när den har blivit lite varm "oftast" sedan när den har stått lite så startar den så fint.
Så mitt tips är att byta kondensator och även kolla över brytarna när man ändå är där å river.
Eller va tycker ni andra?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Kondensatorn låter troligt. Skulle även kolla att den får riktigt med soppa. Du kan testa starta med startgas när den väl lägger av, då vet du ifall det är tändningen eller bränsleproblem. Alternativt kan du ta av tändstiftet och hålla den mot plåten och kicka, då borde du inte få gnista ifall det är kondensatorn, eller iaf en väldigt svag sådan.
ulfwed
Drömmare
Drömmare

Post by ulfwed »

hade samma problem + att den gick orent på fullgas.
det visade sig att bladfjädern i brytarspetsen låg för nära nocken på svänghjulet så när varvtalet kom över halvgas så jordade brytaren i fjädern.
lite om-bockning av fjädern så funkade det perfekt.

Rally 180
Post Reply