Vespan dör efter ca. 15 min körning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespan dör efter ca. 15 min körning

Post by ljus123 »

Hej!

Vespan dör efter 15 min körning och startar direkt när man byter tändstift. Har ett 85 cc DR kit på med annan drevning, italiensk vev, starkare koppling och 19 mm förgasare. Har kört med det rekommenderade tändstiftet, W4AC. Även testat med NGK stift, både original och ett kallare, B8HS.

Ska jag köra med ett ännu kallare stift, eller kan det vara tändinställningen som ställer till det?Hade ett liknande problem förut men då vägrade den starta oavsett tändstift, löste sig då med ett byte av kondensatorn.

Tack på förhand! :)
paa
Entusiast
Entusiast

Re: Vespan dör efter ca. 15 min körning

Post by paa »

Är stiftet helt dött efter stoppet, eller funkar det senare när det kallnat eller torkat?
Hur ser stiftets elektroder ut:
Vitt, brunt, svart eller oljigt?
Har du luftfilter monterat?
Brytaravstånd?
Vad har du för tändspole? Kanske den är dålig?
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Stiftet fungerar efteråt, när det svalnat och torkat. Elektroderna ser bra ut, nästan chokladbrunt. Dock tycker jag man får ut mer kraft med choken ute, hade tänkt att montera i ett några storlekar större huvudmunstycke. Brytaravståndet på stiftet är standard, har bara kontrollerat det på originalstiftet.

Har inte bytt tändspole, så den är antagligen original. Det känns konstigt att den startar direkt när man byter tändstift. Har varit så en annan gång när jag skulle starta den kall, var då helt omöjligt att starta, bytte stift och den hoppade igång direkt.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vi har klassikern med igensatt ventilation i tanklocket. När bränslet rinner ut måste luft in och det sker genom ett hål i tanklocket. Är det tätt där får du undertryck i tanken och bränslet slutar rinna (kan ju också hinna komma in luft medan du mekar med stiftet).

Du testar enkelt om detta är orsaken genom att prova att köra utan tanklock.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Bra tips Jencla! Det hade dock hänt när jag startade den också, ingen undertryck i tanken då. Ska dock ta och testa det nästa gång det händer.

Får beställa ett kallare stift och testa. Ska även ta och kontrollera tändinställningen, den kanske borde ställas fram lite nu när man har annat cylinderkit på.
jesperakesson
Nybörjare
Nybörjare

Post by jesperakesson »

Stiftet fungerar efteråt, när det svalnat och torkat
Torkat! Blir den sur?
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

jesperakesson wrote:
Stiftet fungerar efteråt, när det svalnat och torkat
Torkat! Blir den sur?
När Vespan lägger av byter jag stift och åker hem. Sen har det stiftet som den la av med inte använts igen förrän några veckor igen, formulerande mig konstigt i inlägget. Tror inte den blir sur som gör att den lägger av. Känns snarare som den bara slutar tända. :)
Pot
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pot »

Jag hade ett liknande fel på min px200 för 15 år sedan. Löste sig och har varit löst sen dess genom byte av tändhatt och dito kabel.

Sent from my iPhone using Tapatalk
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Pot wrote:Jag hade ett liknande fel på min px200 för 15 år sedan. Löste sig och har varit löst sen dess genom byte av tändhatt och dito kabel.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Får beställa det och i samband med kallare stift och större huvudmunstycke. Hoppas det löser problemet.

Tack för hjälpen!
Petrolhead
Drömmare
Drömmare

Post by Petrolhead »

Jag skulle göra tvärt om...
Om stiftet "slocknar" så prova med ett varmare stift.
Ett varmare stifft rengör sig själv bättre då det bränner bort sot och soppa med den högre värmen.
Så länge inte stiftet visar tecken på att elektoden smälter så är det lugnt.
Går det bättre med choken ute är det ombestyckning som gäller.

//JOhan
Post Reply