Piaggio Vespa Touring 1957-58

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Olsson_
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 10 Feb 2016, 19:04

Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Olsson_ »

Hej!
Jag är ny här på forumet och nybliven vespa ägare.
Det är dock så att den saknar reg. nummer men har chassi nummer och har sökt runt en del men utan framgång.
Fick hjälp av Daniel på em scooter att bedöma om modell och årgång. (Mycket tack för den hjälpen)
Jag tänkte på ett långskott om att kanske någon av er känner till vart den funnits eller kanske rent ut av ägt den?
Om inte annat har bra idéer på hur man finner info om ägare.
Har varit i kontakt med Polis, Bilprovningen, Transportstyrelsen, Riksarkivet, Fordonsarkivet osv.
Jag köpte den i Arbrå men antar att den inte gått i Arbrå hela tiden.

Jag bifogar en bild här nedanför:
http://s465.photobucket.com/user/Olsson ... f.jpg.html
http://s465.photobucket.com/user/Olsson ... g.jpg.html
http://s465.photobucket.com/user/Olsson ... f.jpg.html
http://s465.photobucket.com/user/Olsson ... m.jpg.html
http://s465.photobucket.com/user/Olsson ... g.jpg.html

Med vänlig hälsning, Fredrik
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Piaggio Vespa Turing 1957-58

Post by Paka »

En VGL1T från 1957. Arbrå är bra. Om du fyller i det här formuläret och väljer X-län så kan de söka på ramnumret och förmodligen hitta det gamla regnumret.
http://riksarkivet.se/fordonsregister
Om du pm:ar ramnumret så kan jag söka i Y och Z-län om du vill.
/P
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Chrocko »

En sådan VGL1T 1957 har jag med som jag just nu är klar med motorrenoveringen.
Det är lite lurigt att hitta rätt delar till den motorn men det finns om man läser på och letar.

// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Olsson_
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 10 Feb 2016, 19:04

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Olsson_ »

Chrocko wrote:En sådan VGL1T 1957 har jag med som jag just nu är klar med motorrenoveringen.
Det är lite lurigt att hitta rätt delar till den motorn men det finns om man läser på och letar.

// Christer
Okey, finns det några sidor som är bättre än andra och hitta delar till dom?
Jag har tänkt på sikt att renovera upp min med om det löser sig med registrering osv.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Olsson_
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 10 Feb 2016, 19:04

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Olsson_ »

Vart hittar man motornumret på dessa motorer? :-)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Paka »

Alldeles nedanför cylinderfoten. En trekantig bit som hör till motordelen där den fästs i svingen.
/P
Olsson_
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 10 Feb 2016, 19:04

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Olsson_ »

Nu har jag nästa fundering, vad skall avståndet vara mellan brytarspetsarna?
Har köpt nya då den inte riktigt varvade ur helt och dom såg ganska slitna ut.
Kan det vara något annat som spökar?
Jag har gjort rent förgasaren och tanken så jag tror inte att felet ligger där mer.

Med vänlig hälsning, Fredrik
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Paka »

0,3-0,5 mm.
Kolla att tändningen står rätt. 28 grader ska det vara.
Olsson_
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 10 Feb 2016, 19:04

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Olsson_ »

Tack "Paka" för snabb bra info!
jag började kolla lite efter vad man mäter de 28 graderna emot?
Hittade inte något "noll läge" på varken blocket eller svänghjulet. Jag antar att man "strobbar" för att kunna läsa av det någonstans?
Med vänlig hälsning,
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Piaggio Vespa Touring 1957-58

Post by Paka »

Nja, du kan ställa den utan stroboskop,
Finns massvis med beskrivningar hur man gör, både här och på resten av nätet.
Du måste göra ett märke på block och svänghjul när kolven vänder, och sedan ett till till höger på svänghjulet som är 28 grader senare. När märket på blocket står vid 28-gradersmärket ska brytarna börja öppna. De justerar det genom att vrida tändplattan alt justera brytaravståndet.
Post Reply