Som titeln säger.
GS 150. Har bytt alla andra wirar. Även kabelhärvan. Blev lite övermodig när jag relativt lätt lyckades få ut de gamla wirarna och in med nya.
Så jag drog helt enkelt ut kopplingswiren inklusive höljet och trodde det skulle vara lätt att pilla dit den nya "från scratch". Det mesta andra (växel- och gaswirarna) bytte jag genom att tejpa fast de nya vid de gamla och helt enkelt dra och lirka tills det blev bra. Jag skulle naturligtvis gjort likadant med kopplingswiren men högmod går ju före fall! Funkade alltså inte så bra!
Så nu sitter jag med en ny wire som jag inte, trots massor av försök, lyckats pilla in i ramen. Så här har jag fått för mig att det skall vara:
Fotbromswiren är dragen genom det inre av de tre hålen i bakkant av golvet (inuti hjulhuset). Åtminstone söker höljet klockrent upp stället där innerwiren går in i ramen strax bakom bromspedalen när jag trär bakifrån. Så det borde vara rätt.
Växelwirarna kommer ut genom det mittre (ovala) hålet i golvet och är dragna inuti ett rör som börjar uppe vid underkanten av övre styrlagret. Gaswiren var heller inget problem och den kom ut där den borde (upp genom golvet bakom "förgasarluckan").
Men kopplingswiren är vrång. Det finns ett tredje hål ytterst där de andra två finns. Men hur jag än försöker lirka och pilla med antingen ett nytt, fint wirehölje eller en någorlunda stadig najtråd så lyckas jag inte få fram tillräckligt för att nå´t skall titta fram där det borde visa sig (vid nedre styrlagret). Likaså om jag försöker träda framifrån och bakåt så lyckas jag inte få nå´t att titta fram längst bak. Det verkar som att nå´t tar emot och det är ju inte heller helt spikrakt som wiren skall gå. Får kanske försöka med andra doningar.
Men för att stämma av:
Skall kopplingswiren gå för sig själv utan nå´t rör (som växelwirarna har)? Jag har i vart fall inte hittat nå´t.
Skall wiren komma ut ur det yttersta av de tre hålen i golvet?
Vore tacksam för tips och råd.
/Sture
Dummade mig vid wirebyte - får nu inte dit kopplingswiren
Dummade mig vid wirebyte - får nu inte dit kopplingswiren
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Re: Dummade mig vid wirebyte - får nu inte dit kopplingswir
Kort svar ja. Och det är bara ett kort rör, sedan går den fritt. Du får börja bakifrån med antingen hölje eller vajer och försöka få det/den att titta upp vid tutan. Sedan får du lirka in den/det bakom styrlagret och sticka ned nåt från styret och dra upp.
/P
/P
Tack för bra svar, Paka!
På´t igen med friskt mod, alltså!
/Sture
På´t igen med friskt mod, alltså!
/Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Frestas citera min äldsta dotter från då hon var runt 2 år och hade lyckats med nå´t knepigt: "Jicku bla!" (Gick ju bra!).
Jag antar att det var kabelstammen i närheten av bromsljusförgreningen som låg i vägen för höljet när jag försökte få in det - det tog bara stopp strax innan nå´t borde ha visat sig vid tutan. Hade förmodligen gått bättre om jag väntat till sist med att pilla in kabelstammen.
När jag istället körde med en bit najtråd gick det efter några försök bättre. När den väl var igenom trädde jag helt sonika på höljet en bit, tejpade ihop och drog igenom. "Viola!" som han sa´!
Själva vetskapen om att man använder rätt metod har absolut positiv inverkan på uthålligheten - no pun intended!
Tack för rådet!
/Sture
Jag antar att det var kabelstammen i närheten av bromsljusförgreningen som låg i vägen för höljet när jag försökte få in det - det tog bara stopp strax innan nå´t borde ha visat sig vid tutan. Hade förmodligen gått bättre om jag väntat till sist med att pilla in kabelstammen.
När jag istället körde med en bit najtråd gick det efter några försök bättre. När den väl var igenom trädde jag helt sonika på höljet en bit, tejpade ihop och drog igenom. "Viola!" som han sa´!
Själva vetskapen om att man använder rätt metod har absolut positiv inverkan på uthålligheten - no pun intended!
Tack för rådet!
/Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Skönt! En klassisk metod för att byta höljen är att skaffa sig en "dubbellång" bit wire, dra den igenom först det befintliga höljet och sedan det nya, låsa med ex vis en skruvnippel och sedan snyggt och fint dra ur det gamla och därmed in det nya. Har funkat för mig varje gång 
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst