Specialverktyg motorrenovering

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jo1981
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sun 28 Sep 2014, 09:56
Location: Lund

Specialverktyg motorrenovering

Post by jo1981 »

Jag överväger att renovera motorn på min Primavera (VMA2T). Jag misstänker att packboxarna är slut och i och med att motorn behöver delas för att byta dessa så tänkte jag byta lager och dylikt också då den ändå är isär.
Frågan är alltså, vilka specialverktyg rekommenderas för en motorrenovering? Jag har verktyg för att demontera svänghjulet och ett verktyg till kopplingen behövs också vad jag förstår men vad mer behövs? SIP har en uppsjö av olika verktyg för smallframemotorer men de är ju inte precis gratis så det hade varit bra att veta vad som är "bare minimum" och vad som är "nice to have".

Det hade även varit mycket uppskattat med synpunkter, tips och tricks, goda råd, varningar etc.

Tack på förhand!
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 84
Joined: Mon 08 Apr 2013, 17:14

Re: Specialverktyg motorrenovering

Post by ljus123 »

Låsringstång behövs för lagerbyte. Som du säger behövs även ett kopplingsverktyg för att dra av kopplingen från konen. Ska du byta lameller eller fjäder till kopplingen behövs ett verktyg att trycka ihop kopplingen med, för att kunna lossa clipset som håller ihop den. Går ordna en gängad stång, passande muttrar och brickor i en järnaffär, billigare än att köpa en komplett. Till lagermonteringen krävs inget verktyg. Ta och lägg alla lager i frysen och värm upp motorblocket, bara att släppa ner dem då.

Ett problem jag hade vid motorrenoveringen var att muttrar/skruvar var fastrostade. Köp någon bra spray för ändamålet och ha värmepistol i närheten, hjälper otroligt med tjuriga muttrar. När du sedan ska dela på motorn var försiktig. Ta och knacka med en gummiklubba runt, arbeta metodiskt. Forcerar man genom att t.ex. bända med en mejsel kan man lätt spräcka aluminumen och förstöra så att motorn inte håller tätt. Samma när du spänner muttrarna, speciellt kring kopplingsluckan, det är väldigt lätt att ta sönder gängorna. Glöm inte heller markera tändplattans position.

https://www.youtube.com/watch?v=ZMuBk7IOg0w
jo1981
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sun 28 Sep 2014, 09:56
Location: Lund

Re: Specialverktyg motorrenovering

Post by jo1981 »

Tack för ditt svar och tack för länken! Även om jag inte hänger med på italienskan så kan jag titta på bilderna iallafall.

Kopplingsavdragare är på väg hem och låsringstång har jag så då verkar det ok så långt iallafall...

Lugnt och fint, mycket rostlösare och markera tändplattans position, uppfattat! I mitt fall får jag börja med en ordentlig rengöring, jag ser knappt skruvarna till kopplingskåpan, allt är täckt med en tjock sörja av tvåtaktsolja och vägsmuts. Den är ju dock 35 år gammal så det är väl vad man kan förvänta sig antar jag.

Hur pass besvärligt var det att få ut lagren ur blockhalvorna? Var där något som var extra knepigt?
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Specialverktyg motorrenovering

Post by hark »

Här finns det bra förklarat på engelska http://www.smallframes.com/tech.htm
Lycka till!
/Hans
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 84
Joined: Mon 08 Apr 2013, 17:14

Re: Specialverktyg motorrenovering

Post by ljus123 »

jo1981 wrote: Hur pass besvärligt var det att få ut lagren ur blockhalvorna? Var där något som var extra knepigt?
Kolla den italienska kanalen, finns klipp där han visar några tekniker. Kommer jag ihåg rätt går det knacka ut alla lager i motorhalvan med kopplingen, går med en hylsa. På svänghjulssidan är det ett lager som kan vara knepig då det inte går knacka utåt, utan måste dras ut. Det billigaste alternativet kanske är att gå till en mopedverkstad och låta de dra ut det lagret, istället för att köpa verktyget själv.

Har du ingen mutterdragare kan det vara bra att bryta löss muttern som håller fast däcket på drivaxeln, svårt när motorn bortplockad från ramen. :)

https://www.youtube.com/watch?v=b6ijgX5hG5s
http://www.vespa-50.com/Engine/motor-revision.html
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Post Reply