Hur hårda är dom på besiktning? Vad måste funka?
-
- Entusiast
81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används.
Släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två stopplyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
från
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm
Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används.
Släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två stopplyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
från
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm
Ska försöka ordna en besiktning till Primaveran i veckan och undrar om det är alldeles "hundra" att man inte behöver ha en kick på vespan? Undrar också om de kan anmärka på att man har en treväxlad låda och motornummer från en Vespa 50? Att sedan kopplingen är stenhård samt att det är hart när omöjligt att hitta växellägena för den ovane kanske inte ställer Primaveran i bättre dager hos en besiktningsman? Dödarknappen funkar inte heller...
Bör det vara några problem att få henne godkänd trots ovanstående, tror ni?
Mvh
/ Fredrik

Bör det vara några problem att få henne godkänd trots ovanstående, tror ni?

Mvh
/ Fredrik
-
- Entusiast
Ride Free Terraplane,Woodstock wrote:Ska försöka ordna en besiktning till Primaveran i veckan och undrar om det är alldeles "hundra" att man inte behöver ha en kick på vespan? Undrar också om de kan anmärka på att man har en treväxlad låda och motornummer från en Vespa 50? Borde inte vara nåt problem. Att sedan kopplingen är stenhård samt att det är hart när omöjligt att hitta växellägena för den ovane kanske inte ställer Primaveran i bättre dager hos en besiktningsman? Hmm, kan ge problem... Dödarknappen funkar inte heller...Den stannar ju om du lägger i en vxl, inga problem.
Lycka till!![]()
Mvh
/ Fredrik
Fritte.
Låter förhoppningsfullt...tack!johansjogren wrote:Jag besiktigade utan kick häromdagen. Inga problem alls på den fronten..
Tack för svar och lyckönskningar, Fritte! Ride free, det är det som gäller från och med nu...fritte wrote:Borde inte vara nåt problem.
Hmm, kan ge problem...
Den stannar ju om du lägger i en vxl, inga problem.
Lycka till!![]()
Ride Free Terraplane,
Fritte.

Det svåraste för stunden verkar vara att få till en besiktningstid i trakten. Kollar efter återbud och hoppas på tur...

Edit: Yes, vilken flax, fick precis ett återbud!

Bästa hälsningar
/ Fredrik
Koppla på charmen, du vet att du kan!Fredrick wrote:men om jag får kicka så vill jag ändå rulla igång den då det känns fel att kicka om kicken fastnar i nederläge, men det kanske man kan snacka bort.
effekten på min är på tok för hög nu med, men hoppas dom e snälla.
förgasaren får jag göra så snyggt och bra jag kan.
vi hoppas på det bästa.
annars får man skaffa en besiktningsmotor.
Ingen kommer ihåg en fegis!

-1967 Primavera 154cc-
du får tänka som att han räddade dej från en vurpa,det e ju inte kul om främre hjullagret skär ihop när du kör,likadant om du kör med ett dåligt framdäck när det e fuktigt....styrlager...hm...det känns som det där va några viktiga detaljer att ha i kondition.Woodstock wrote:Hade otur att få en surgubbe till besiktningsman som inte hade någon känsla för att det är ett 40 år gammalt veteranfordon han besiktigade - åtminstone är det så det känns just nu. Ombesiktning på styrlager, främre hjullager och framdäck...jippi!![]()
Mvh
/ Fredrik
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Sant, du har rätt - man blir bara litet besviken... Har just beställt nya lager och litet annat godis från en känd tysk scooterfirma. Drygt 3000 kr för ett tiokilospaket scooterdelar blev litet dyrare än jag tänkt mig, men jag försöker intala mig att nya Continental Zippy-däck och kromfälgar kommer att göra besiktningsmannen grön av avund vid ombesiktningen. Hoppas jag har rätt...blizzy wrote:du får tänka som att han räddade dej från en vurpa,det e ju inte kul om främre hjullagret skär ihop när du kör,likadant om du kör med ett dåligt framdäck när det e fuktigt....styrlager...hm...det känns som det där va några viktiga detaljer att ha i kondition.Woodstock wrote:Hade otur att få en surgubbe till besiktningsman som inte hade någon känsla för att det är ett 40 år gammalt veteranfordon han besiktigade - åtminstone är det så det känns just nu. Ombesiktning på styrlager, främre hjullager och framdäck...jippi!![]()
Mvh
/ Fredrik

Mvh
/ Fredrik
Så! Nu har jag bytat styrlager (övre och undre) inklusive lagerkoppar samt hjullager. Ska bli intressnat att se om den går igenom trots detta. Besiktningsmannen sa nämligen att "styrningen" vill fastna rakt fram när man svänger genom hela "svängspektrat"och att detta berodde på att styrlagren var slut. Den tenderar att göra samma sak nu också, lagerbytet till trots. Vad kan detta bero på?
Vad ska man ta sig till om Primaveran blir underkänd igen p g a att problemet fortfarande finns kvar? Jag har fotodokumenterat hela arbetet, men jag gissar att man ej kommer någonstans med genom att visa dessa bilder?
Mvh
/ Fredrik
Vad ska man ta sig till om Primaveran blir underkänd igen p g a att problemet fortfarande finns kvar? Jag har fotodokumenterat hela arbetet, men jag gissar att man ej kommer någonstans med genom att visa dessa bilder?
Mvh
/ Fredrik
Ja, det kan vara troligt. Jag tog i för kung och fosterland när jag spände åt, detta för att minimera risk för glapp. Det kanske var dumt?fritte wrote:Du kan ha dragit åt lagret för hårt, lossa ett ½ varv o kolla om det känns bättre.

För övrigt har jag en konspirationsteori grundad på empirisk väg alltsedan mitt första fordon: av Malmös två besiktningsstationer har alla elaka buttertyper (med pennalist-sadistiska drag, troligtvis p g a taskig barndom) till besiktningsmän samlats på Fosie besiktningsstation, medan alla de trevliga finns på Valdemarsro besiktningsstation.
Imorgon provar jag (o)lyckan på Fosie igen...

Mvh
/ Fredrik
Prova detta:
* Lossa kontramuttern
* Dra åt den övre lagerskålen (tills styrlagret börja bete sig igen?)
* När du spänt åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan överbelasta lagret
* Dra åt kontramuttern.
* Lossa kontramuttern
* När du spänt åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan överbelasta lagret
* Dra åt kontramuttern.
Tack för svar, fritte!fritte wrote:Prova detta:
* Lossa kontramuttern
* Dra åt kontramuttern.

Provade ditt tips, men dessvärre gick den inte igenom trots detta då de klagade på axiellt såväl som radiellt glapp i gaffeln. Åkte hem och spände åt glappet och därefter tillbaks till Bilprovningen igen, men då klagade de på att styrutslaget tenderade att indikera "lägen" för varje kula som roterade i kullagret. Suck!

Har nu demonterat allt för femtioelfte gången och lokaliserat problemet till den nedre lagerskålen i karossen (som var det enda jag inte bytte sist). Har precis bytt ut den mot en ny och hoppas på bättre tur när jag har monterat ihop allt...

Mvh
/ Fredrik
Re: Hur hårda är dom på besiktning? Vad måste funka?
Hittade den här gamla tråden och fyller på med funderingar om semestergas.
Jag plockade ur och gjorde ren "styrrören" idag. Både "växelröret" och "gasreglageröret" gick hur trögt som helst p.g.a. gammal gucka inne i styrhuvudet. Grejorna har säkert inte varit isär sen GS-en var ny och det är ju ett tag sedan...
Jag gjorde rent och fint och nu löper grejorna som de skall. Men längst ut på den del av gasreglareröret som går in i styrhuvudet sitter ett fjäderbleck som expanderar utåt, alltså verkar som en friktionsbroms.
Jag har inte kommit så långt att jag kan prova men har svårt att tro att den lilla klena fjädern vid trotteln kommer att kunna dra tillbaks gasreglaget och då borde det rimligen bli semestergas av det hela. Vill minnas att det var likadant på mina vespor när det begav sig i ungdomen. Det hände ju några gånger att man ofrivilligt skildes från sin Vespa under körning och inte kan då jag komma på nå´n motor som lugnt och fint gick ner i varv innan man hann fram igen.
Visst kan jag plocka bort det där fjäderblecket och få gasen att gå tillbaks lätt men då är det ju inte original, längre. Det sattes väl dit av en orsak?
Nå´n som vet hur det skall vara på en sådan här, semestergas eller inte?
/Sture
Jag plockade ur och gjorde ren "styrrören" idag. Både "växelröret" och "gasreglageröret" gick hur trögt som helst p.g.a. gammal gucka inne i styrhuvudet. Grejorna har säkert inte varit isär sen GS-en var ny och det är ju ett tag sedan...
Jag gjorde rent och fint och nu löper grejorna som de skall. Men längst ut på den del av gasreglareröret som går in i styrhuvudet sitter ett fjäderbleck som expanderar utåt, alltså verkar som en friktionsbroms.
Jag har inte kommit så långt att jag kan prova men har svårt att tro att den lilla klena fjädern vid trotteln kommer att kunna dra tillbaks gasreglaget och då borde det rimligen bli semestergas av det hela. Vill minnas att det var likadant på mina vespor när det begav sig i ungdomen. Det hände ju några gånger att man ofrivilligt skildes från sin Vespa under körning och inte kan då jag komma på nå´n motor som lugnt och fint gick ner i varv innan man hann fram igen.
Visst kan jag plocka bort det där fjäderblecket och få gasen att gå tillbaks lätt men då är det ju inte original, längre. Det sattes väl dit av en orsak?
Nå´n som vet hur det skall vara på en sådan här, semestergas eller inte?
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Jaha, ja! Såg inte att den här tråden låg under smallframes. Å ja som har en wideframe! Så tokigt det kan bli!
Så går det när man försöker att inte skapa nya trådar i onödan! Men frågeställningen är ju rätt allmängiltig, så...
/Sture

Så går det när man försöker att inte skapa nya trådar i onödan! Men frågeställningen är ju rätt allmängiltig, så...
/Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Får väl försöka "knyta ihop" resonemanget om semestergas på en gammelvespa.
"Gammelmeken" på Lillemans MC (Vespa-ÅF när det begav sig) bekräftade min uppfattning om att det näppeligen går att undvika semestergas på sådan här. Den där fjädertungan på "gashandtagsröret" är ju till för att tröga upp rörelsen och det finns inte en chans att den lilla klena fjädern ovanpå trotteln klarar att dra tillbaks handtaget till "nollgas". Därför blir det som det bli med återgången, vilket också stämmer med mina diffusa minnen från ungdomen.
Se´n har vi förstås bekymret med att de som besiktigar våra fordon är människor och därmed finns ju alltid risken att det hela sk--er sig, fastän det inte borde. Nå´n överambitiös nisse kan alltså få för sig att han kan slå ner på gasreglagets funktion, trots att det från början och alltid därefter fungerat på samma sätt.
Vid behov har meken lovat intyga konstruktionens egenheter när jag så småningom besiktigar min GS.
Vi får väl se..
/Sture
"Gammelmeken" på Lillemans MC (Vespa-ÅF när det begav sig) bekräftade min uppfattning om att det näppeligen går att undvika semestergas på sådan här. Den där fjädertungan på "gashandtagsröret" är ju till för att tröga upp rörelsen och det finns inte en chans att den lilla klena fjädern ovanpå trotteln klarar att dra tillbaks handtaget till "nollgas". Därför blir det som det bli med återgången, vilket också stämmer med mina diffusa minnen från ungdomen.
Se´n har vi förstås bekymret med att de som besiktigar våra fordon är människor och därmed finns ju alltid risken att det hela sk--er sig, fastän det inte borde. Nå´n överambitiös nisse kan alltså få för sig att han kan slå ner på gasreglagets funktion, trots att det från början och alltid därefter fungerat på samma sätt.
Vid behov har meken lovat intyga konstruktionens egenheter när jag så småningom besiktigar min GS.
Vi får väl se..
/Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Besiktigade min Primmy från -68 igår och fick en tvåa för att den saknar backspegel. Nån annan som varit med om det?
Förrförra året (och alla andra gånger de senaste 48 åren) gick den igenom med blankt papper och i år var det ingen annan anmärkning är backspegeln...
Har ställt frågan till trafikverket om vad som faktiskt gäller. Min egen uppfattning är att det inte behövs backspegel före 1999 efter att ha läst VVFS 2003:23 20kap.
Förrförra året (och alla andra gånger de senaste 48 åren) gick den igenom med blankt papper och i år var det ingen annan anmärkning är backspegeln...
Har ställt frågan till trafikverket om vad som faktiskt gäller. Min egen uppfattning är att det inte behövs backspegel före 1999 efter att ha läst VVFS 2003:23 20kap.
Jag besiktade min primavera från 1969 för tre veckor sedan, inget snack om att man behövde det. Besiktnings herren sa bara att det finns ju inte så mycket att kolla på sådana här gammal grejerkrro wrote:Besiktigade min Primmy från -68 igår och fick en tvåa för att den saknar backspegel. Nån annan som varit med om det?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Men man kan ju tycka att det har ett visst intresse vad som händer där bakom...

Det slutade i alla fall med att Bilprovningen kröp till korset och medgav att det gjort fel, ingen spegel behövs alltså.
Min P200 köpte jag 1981 o den har alltid haft backspegel. Förra året köpte jag en spegel av den typ som är standardmonterad på nya Sprint o Primavera. Fästet fick modifieras något, men den är snygg, o förminskar bilden så man ser mer av vad som händer där bakom, om man är nyfiken...