Kymco agility 150cc fryst gas?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
LzHm
Drömmare
Drömmare

Kymco agility 150cc fryst gas?

Post by LzHm »

Hej! Har köpt en ny kymco agility city 150cc -15. Den verkar som den ej tål minusgrader. Gasen fryser fast under körning(livsfarligt) och när jag lyckas slå på helljuset vid behov så slocknar ALLA lampor på mcn? Jag hade en kymco agility 50cc -08 innan och den fungerade året runt och tålde minusgrader utan problem. Någon som känner igen mina problem eller har några bra tips.

Mvh LzHm
jesperakesson
Nybörjare
Nybörjare

Re: Kymco agility 150cc fryst gas?

Post by jesperakesson »

Fukt i gaswirens hölje som fryser kanske, byt hölje och wire.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Du måste ha garanti kvar på den, om du köpt den ny 2015. Då är det väl bara att åka tillbaka till firman som sålt den och be dem åtgärda felen på garantin?

Om gasreglaget: Troligen fukt någonstans som fryser. Ta isär, fetta in wire och rörliga delar i gashandtaget så borde det lösa sig.

Om helljuset: Troligen någon obehörig kontakt eller jord som ställer till det. Jag är dålig på el, men en kunnig mek med ett mätinstrument bode kunna lösa det tämligen enkelt.

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag förstår inte varför man först rådfrågar på ett forum när det är ett helt nytt fordon? Det är handlaren du ska kontakta.
/ Christian
LzHm
Drömmare
Drömmare

Post by LzHm »

Tack för svar. Anledningen att jag rådfrågar ett forum är att jag av flera skäl ville lösa problemet själv. Jag har lämnat in mc's på garanti tidigare och vet vad det kan innebära i rent krångel/tid m.m. För övrigt så lossade jag hela gasvajern med hölje. Den var snustorr på olja så vatten/kondens hade fryst. Jag tinade, torkade och smörjde med låsolja samt lade fett i gummi nipplarna och nu så fungerar allt som det skall. :D
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Låsolja brukar innehålla sprit för att lösa isbildning så man kan öppna låset. Spriten är inte till fördel för smörjningen i övrigt, men den dunstar ju bort ganska snart. Men bra att det fungerar nu i alla fall.
LzHm
Drömmare
Drömmare

Post by LzHm »

Jo precis. Jag använde först en "de-icer låsolja" för att tina och få ut all fukt och sedan En PTFE baserad låsolja som skall verka förebyggande. Fungerar än så länge men frågan är hur länge.
Post Reply