Lambretta TV 175 II -1960

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Jo, att hosta upp 600 bananer för nåt som tillsynes är en modifierad blomspruta känns sådär... :/ dessutom behöver man ju ha en kompressor till att börja med...

Hur mycket blev det med frakt (...och tull / moms?) ?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Captain Slow »

Men en kompressor måste man väl ha till den där manicken också?

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Självklart!
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Captain Slow »

Jag har en sådan där modifierad blomspruta. Men jag vet inte.
Blir inte att man använder den speciellt mycket.
Oftast sätter man ändå i 3m scotchbrite snurrorna i borrmaskinen ändå.
Det ryker ju en hel del med blästern så då ska man ut och ställa sig och sedan blir det ändå att man vill ha upp lite mer puts på grejorna och då ska man ändå slipa.
Men visst rätt rent och fint blir det och den kommer åt bra där det är trångt.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Hur stor kompressor använder du?
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Captain Slow »

Tja det är väl en hyfsad hobbykompressor. 100 liters tank och trefasmotor.
Kan inte riktigt luftvolymer och liknande i huvudet men jag tror den räcker till för ändamålet.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Tomas, hur såg ditt motorblock ut före renoveringen? Under 2 cm av vägdamm, olja, dynga, hö och svalbajs så ser mitt motorblock nu ganska ärrat ut av inpackningen... Blocket är ju rent nu tack vare ett par dunkar avfettning, ett par diskborstar och en druckens envishet, men det är inte direkt blänkande....

Ok, jag behöver ju inte spegla mig i blocket sen, men jag vill ju få till en något jämnare gråskala och glattare yta så den inte blir en smutsmagnet sen...

Har du bara kört scotch brite-trissor på borrmaskin för att putsa block eller har du några andra äss i rockärmen? Tyckte sodablästring av en gammal moppemotor på youtube såg larvigt enkel och smidig ut...
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Captain Slow »

Aluminium kan du polera till att bli hur blank och fin som helst. Det är inga problem.
Finns massa guider om detta http://www.poleringsguide.se/polera-aluminium/

Det trista är bara att just aluminiumdamm är väl inte det nyttigaste vi kan dra i oss så man får vara lite noga med att ha rätt bra andningsmask och liknande innan man drar igång.

Det är inget fel på den enkla sodablästern jag har. Till smådelar och liknande funkar den.
Men dom tar ofta inte så lång tid att putsa av för hand heller så därför blir det ändå så att jag inte drar fram grejorna till blästern ändå. Men för tex rengöring av ett block som ser ut som du beskriver hade den säkert varit ett bra hjälpmedel. Sedan hade du nog viljat polerara det lite ändå för att få lite mer lyster på grejorna.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Wow! Vilket resultat han i poleringsguiden får till! Tack för tipset!

Nu är ju lambrettamotorn inte så jätterolig med alla sina vinklar och vrår... Jag blir något lat när jag funderar på hur lång tid det skulle ta, det var därför jag tänkte att sodablästringen kunde göra det smidigare. Då kunde man ju fuska och hoppa fram till polering med vax sen :-)

Själv gick jag idag en match med stålborste-trissa mot mina fiamm-lister, följt av autosol och polertrissa.... Det blev ju bättre, men knappast som den i poleringsguiden!
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Lite framsteg i Lambratoriet i veckan... 8)


Gissa vad jag slipar....

Image


Japp...
Image

Image


Har även fipplat lite med mag housing, fläktskydd och cylinderkåpa... Borrat ur avbrutna skruvar, gjort rent med gängtapp, böjt och bänt... Sen verkar nån ha klippt i cylinderkåpan - alternativt klusterbombat den. Jag filade till kanterna så man kan ta i den utan att bli av med fingrarna.

Troligen har det väl skett vid tidigare demontering för att underlätta vid avgasbyte, men jag undrar hur bra cyllen kyls när man kapat bort en bit plåt precis där luften kommer in från fläkten...

Image

Image

Sen har jag varmkört farsans borrmaskin till odör av bränd plast... Gav mig på att stålborsta ramen med trissa på borrmaskinen. Det tar längre tid än man tror. Mycket längre... :-) kom en bit i alla fall.
Även om jag kanske inte lyckas att få bort all färg så kommer jag åtminstone underlätta blästringen...

Image
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Håller för övrigt på att läsa på mig om lackering och förarbete in absurdum nu...

Jag har ju full koll på färgkoder till TV:ns "Giallo Oriente", men är det nån som har koll på vilken typ av glans/matthet det ska/bör vara på lacken? Hur glansig var den från fabrik liksom?
Vad bestämmer en klarlacks glans/matthet - finns det någon skala?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Kanske puristerna börjar gnälla nu men jag tycker att 2K lack är för blank. Jag har använt en standardrubbing http://www.jula.se/rubbing-compound-250g-604280 efter lack för att få till en "gammelfinish".
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Tackar för tips! Kan ju vara ett bra sätt om den kommer tillbaka och är för glansig om inte annat...
Jag är mer nyfiken på om det finns någon skala (eller nåt annat sätt) att mäta glans/matthet så att lackeraren fattar vad jag är ute efter...
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Tror du verkligen att man välja annat än högglans på billack?
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

gaaahh! vilken djungel det är med lackering och förberedelser... knappt lönt att börja fundera innan jag pratat med lackeraren som skall göra jobbet, annars är det många fällor man kan gå i när man skall fixa förarbetet själv...

efter 3:e "proffs-guiden" och en hel del forumhäng så har jag ännu inte hittat någon bra mellanväg som funkar i alla lägen när det kommer till slipning, spackling, grundning, etc. Det finns de som lägger etsgrund först, vissa gör det bara när allt är plåtrent, andra även när det är gammal lack kvar, vissa lägger ingen etsgrund innan spackel, andra lägger det ovanpå spackel... Då har vi inte ens kommit till avdelningen slip-papper än...

Den här http://www.jarbofargochlack.se/se/shopw ... ow=1683694
och den här: http://www.billackering.eu/WebRoot/vilk ... _final.pdf

...verkar ju vettiga i alla fall.
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Ooops! Såg att jag lagt till fel bilder ovan, när vi snackar fila fläktkåpor...

Har även fipplat lite med mag housing, fläktskydd och cylinderkåpa... Borrat ur avbrutna skruvar, gjort rent med gängtapp, böjt och bänt... Sen verkar nån ha klippt i cylinderkåpan - alternativt klusterbombat den. Jag filade till kanterna så man kan ta i den utan att bli av med fingrarna.

Troligen har det väl skett vid tidigare demontering för att underlätta vid avgasbyte, men jag undrar hur bra cyllen kyls när man kapat bort en bit plåt precis där luften kommer in från fläkten...?



Image


Image
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Testade min sodabläster idag. Säger som Tomas, att det funkar nog bäst till mindre detaljer.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by reVintage »

Så här blir det:

Påbörjat:
Image

Efter:
Image

Image
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Verkar ju funka i alla fall! :-) är den dessutom snällare mot materialet så...
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Baeckis
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Sun 31 May 2015, 09:12
Location: Karlstad
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by Baeckis »

Det har nu gått 16 månader sedan senaste inlägget. Jag ska inleda en lättare renovering av min TV175 Serie 2 1960 inom kort och undrar om det har blivit något körklart av ditt projekt. :?: :)
Gud bevare ateismen!

TV175 -60
PX221 -84
PX200 -90
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Lambretta TV 175 II -1960

Post by JonasPetrini »

Eh... Njae... Körklart är det inte... Jag har kommit låååååååååååååångsamt framåt, köpt motordelar och har petat lite här och lite där. Främst pga att en annan hobby har kommit imellan och jag har lidit av både brist på motivation och pengar. Nu håller jag på att bygger ihop allt blästrat och slipat inför lackering, för att se att inget är snett och vint. Jag konstaterade nyligen att jag får lämna in lite delar för buckel-borttagning...

Hade jag fortsatt i samma takt som jag började så hade det nog varit körklart, men gjorde rookie-misstag numero uno och tog på mig för mycket. Både pengar och motivationen tröt snabbt och det kom ett barn emellan...

Har du kommit igång med din renovering? Håll dig till "lättare renovering" är mitt tips :-)

Lycka till/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply