Roadside Repair SC tribute p200
Roadside Repair SC tribute p200
Dags för ett nytt projekt som föds ur ett gammalt. I en tidigare tråd kunde en följa hur jag plockade ihop en Devil Inside motor, men jag konstaterade att jag nog inte var en hårdtrimmare utan lät den vandra vidare till en ny glad ägare i Tyskland.
Jag behåller p200 chassit men bygger en ny motor på helt andra principer. Roadside Repair Scooter Club är ett uttryck vi myntats på turer utomlandas när vi stått i vägrenen och försökt reparera rasade scootrar. Motorn ska byggas på alla idéer som har ploppat upp under dessa turer från mina resekamerater
Motorn utgår från en PX200 motor med elstart
Den visa skulle såklart rekommendera att köra motorn helt original men det är så tråkigt och vi får inget kul att prata om i bastun. Av samma argument avfärdas tex plug and play Malossi eller Alu-Polini.
Jag behåller p200 chassit men bygger en ny motor på helt andra principer. Roadside Repair Scooter Club är ett uttryck vi myntats på turer utomlandas när vi stått i vägrenen och försökt reparera rasade scootrar. Motorn ska byggas på alla idéer som har ploppat upp under dessa turer från mina resekamerater
Motorn utgår från en PX200 motor med elstart
Den visa skulle såklart rekommendera att köra motorn helt original men det är så tråkigt och vi får inget kul att prata om i bastun. Av samma argument avfärdas tex plug and play Malossi eller Alu-Polini.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Här ligger motorn och väntar på att bli joxad med
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Så är planen just nu:
Bort med elstart
Bort med kuggkrans runt svänghjulet
Plugga separatsmörjningen
Ta bort luftfiltret och ersätta med skumfilter i karossen
Borra upp vissa hål i förgasaren för bättre flöden
Någon form av venturi, kanske något hemmagjort Vortex inspirerat
Upptaget insug
Longstroke vev med ett så kallad Lindmark Cut
Justerade portar cylindern
Helst en alternativ kolv men har inte hittar någon tex crosskolv som har 66.50mm bredd och 15mm kovbult, kan bli Grand Sport kolv.
Omarvetad topp på Dr Backers mottagning.
Big Box sport blås
...men den planen kan ändras under resans färd.
Bort med elstart
Bort med kuggkrans runt svänghjulet
Plugga separatsmörjningen
Ta bort luftfiltret och ersätta med skumfilter i karossen
Borra upp vissa hål i förgasaren för bättre flöden
Någon form av venturi, kanske något hemmagjort Vortex inspirerat
Upptaget insug
Longstroke vev med ett så kallad Lindmark Cut
Justerade portar cylindern
Helst en alternativ kolv men har inte hittar någon tex crosskolv som har 66.50mm bredd och 15mm kovbult, kan bli Grand Sport kolv.
Omarvetad topp på Dr Backers mottagning.
Big Box sport blås
...men den planen kan ändras under resans färd.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
..och en Cosa koppling, mest för den som sitter i har krånglat.
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Coolt!. Aha, plugga separatsmörjning vet jag hur man gör på rätt sätt numera. Lindmark cut? Låter intressant, kan du utveckla?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Lindmark Cut kan ses som en fattigmans ballansering. Longstroke vevarna brukar vibrera en del så förhoppningen är att motorn skall gå lite mjukare.
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Jag försöker läsa upp mig lite inför omarbetning på toppen och hittade denna förklaring på olika varianter på squishband
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Som du vet e jag oxå lite inne på småfila lite på orginalcyllen. Om man läser XP Nicklas gamla trimguide (scooteristen nr 9) så har ju han lite olika tips. Tänker då på de som jag tror ger mest, tex bredda avgasporten 2mm. Höja cylindern 1-1,5 mm vore oxå intressant. Tänkte du göra det ? Följdfråga e sedan, ska du kompensera kompet på toppen eller ta av på cyllen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Jag tänker nog inte höja cylindern utan justerar bara toppen efter longstroke veven.
Men nu har jag lite panik eftersom det verkar som jag fått en slott för svarvning av toppen redan på Fredag och då bör jag ha valt vilken kolv jag ska ha och ha med den.
Är det någon som vet om det finns alternativa kolvar (tex för Suzuki / kawa /Honda) som passar i en standard PX200 cylinder, dvs 66.50 mm borr och 16mm kolvbult??????
Grand Sport kolven känner jag till men för att göra livet lite mer spännande letar jag efter något annat.
/H
Men nu har jag lite panik eftersom det verkar som jag fått en slott för svarvning av toppen redan på Fredag och då bör jag ha valt vilken kolv jag ska ha och ha med den.
Är det någon som vet om det finns alternativa kolvar (tex för Suzuki / kawa /Honda) som passar i en standard PX200 cylinder, dvs 66.50 mm borr och 16mm kolvbult??????
Grand Sport kolven känner jag till men för att göra livet lite mer spännande letar jag efter något annat.
/H
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100
Johan
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100
Johan
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Det här kanske kan funka. Har inte hunnit mäta på original kolven för att jämföra.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Meteor'en är typ standard-replacement. Henke behöver nog något utan tjock-ringar om han avser varva mer än 9000, vilket jag får visst intryck av att han är ute efter. Jag hade gått på GS-kolven. Kul att labba med massa olika saker Henke men en bra kolv är aldrig fel.wanten wrote:Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100
Johan
Re: Roadside Repair SC tribute p200
fredrikC wrote:Meteor'en är typ standard-replacement. Henke behöver nog något utan tjock-ringar om han avser varva mer än 9000, vilket jag får visst intryck av att han är ute efter. Jag hade gått på GS-kolven. Kul att labba med massa olika saker Henke men en bra kolv är aldrig fel.wanten wrote:Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100
Johan
Förlåt, mer än 7000 ska det vara, önskedrömmer tydligen lite

/f
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Samma tillverkare av Meteor och GS stod det i alla fall, jag kollade inte så noga på bilden, men nu ser jag ju att den är väldigt lik en standardkolv.
Henke, jag tycker också du ska köra med GS. Dumt att labba med en så viktig del.
När du beställer kolven, beställer du också en ny till din SS -den såg inte bra ut när vi plockade ut den när Vespan stod i diket i Lettland
Henke, jag tycker också du ska köra med GS. Dumt att labba med en så viktig del.
När du beställer kolven, beställer du också en ny till din SS -den såg inte bra ut när vi plockade ut den när Vespan stod i diket i Lettland

Re: Roadside Repair SC tribute p200
Du har såklart rätt Wanten. Beställer en i GS kolv på direkten.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Här hittar vi lite inspiration.
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=30037
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=29482
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=30037
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=29482
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
topps wrote:Här hittar vi lite inspiration.
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=30037
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=29482
Hmm, får inte de där att funka, tror den understa kan vara denna?
http://scooterotica.org/forum/viewtopic ... conversion
/fredrik
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Nej det var nog den här tråden jag egengligen menade:fredrikC wrote:topps wrote:Här hittar vi lite inspiration.
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=30037
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=29482
Hmm, får inte de där att funka, tror den understa kan vara denna?
http://scooterotica.org/forum/viewtopic ... conversion
/fredrik
http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=30037
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Nej det var nog den här tråden jag egengligen menade:
http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=30037[/quote]
Japp, hittade den. Duktig lirare. Har lite svårt o förstå hur han får till de där faktiskt med roterande filar. Speciellt sidokanalerna. Tyvärr ingen dyno eller referat av den i slutet.
http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=30037[/quote]
Japp, hittade den. Duktig lirare. Har lite svårt o förstå hur han får till de där faktiskt med roterande filar. Speciellt sidokanalerna. Tyvärr ingen dyno eller referat av den i slutet.
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Håller på att plannera bearbetning av toppen. Jag har en P200 topp som syns här till vänster med en PX200 topp till höger.
I XP-Nicklas artikel från en gammal scooteristen hittar vi de olika kompen
Här är exempel på omarbetade eller alternativa toppar som går att köpa på de tyska scooterfirmornaHur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Vart vist lite huller om buller med bilderna när det laddades upp från telefonen .... 

Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Dessutom, XP-Niklas lever i högönsklig välmåga i Göteborg. Han är om möjligt ännu bättre på tvåtaktstrimning än då han skrev artiklarna i Scooteristen för 20 år sedan, även om han numera mest trimmar tvåtakts-SAAB. Förslag: Kontakta honom!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Repostar min bild på olika villfarelser i toppvärlden.
- Attachments
-
- topplock1.jpg (101.16 KiB) Viewed 27247 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Nu har vi svarvat om toppen, breddat förbränningsrummet , smalnat squishet, vinklat squsihet och höjt för att kompensera för longstroke. Höjningen gjordes rejält så när jag monterar ihop motorn så planar jag in toppen på rätt squish.
Hur svårt kan det va?