Ny medlem och Vespa 946 Bellissima

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
torig
Drömmare
Drömmare

Ny medlem och Vespa 946 Bellissima

Post by torig »

Passar på att presenterar mig. Är ny medlem och "återfallsförbrytare" vad det gäller scooter.
Hade under några i början av 80-talet en blå Vespa Rally 180 -71 och därefter var det uppehåll fram till början av 2000-talet, då jag körde omkring med en metallicblå Vespa Touring 150 -59. Blev inte riktigt vän med den senare, bl a därför jag inte är någon "mekare" samt att den var 3-växlad. Tyckte det var för långt "slag" mellan tvåan och trean (kunde tappa accelerationen om man växlade upp i en uppförsbacke). Men vacker var den.

Är nu ägare till en Vespa 946 Bellissima. Underbar maskin, men dock lite ovant med backspeglar, blinkers, elstart, automat och skivbromsar med ABS, jämfört med de gamla tvåtaktare jag ägt och som luktade så gott. Men tiden går och utvecklingen går framåt...

/mvh

Image
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Ny medlem och Vespa 946 Bellissima

Post by jencla »

Välkommen i gänget!

Vespa 946, spännande! Den är snygg, annorlunda och dyr. En vän provkörde och skrev om den i näst senaste numret av vår medlemstidning Scooteristen. Jag vill minnas att omdömet var ungefär "Spännande design i klassisk Vespa-stil, perfekt i staden men lite orkeslös för landsvägen, men bra köp? Man får ju två-tre vanliga scootrar för samma pengar ..."

Som du säkert sett så kör de flesta av oss klassiska handväxlade scootrar i plåt, ofta ett antal tiotal år gamla, men automathojarna börjar bli allt fler. Ett antal i gänget "vardagskör" också nya automatvespor till och från jobbet, och sparar veteranerna för finkörning.

Scooterhälsningar
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply